Paard door de plassen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole01

Paard door de plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 20:34

Ik heb een vraag, ik rij nu op een 3 jarige merrie die sinds ene paar maanden onder het zadel is.
Ik rij haar in de buitenbak en nu het weer af en toe zo *** is liggen er dus wel eens kleine plassen in de bak ( dus ook op de hoefslag)
Mijn paard wijgerd om er door heen te lopen (ook al ligt er maar een drupje water) hebben jullie een tip om haar er toch door te krijgen?

want als ik het probeer gaat ze gewoon haar eigen gang en loopt ze gewoon onder me weg.

Ik hoop dat jullie hier iets op weten.

Ps weten jullie ook hoe ik haar kan leren om wat meer op het been te reageren?

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:00

had ik eerst ook met mijn paard. hij is nu 6 maanden onder het zadel. het gaat vanzelf over...ik heb hem er altijd omheen laten lopen zodat hij niet het gevoel heeft dat hij er doorheen moet, toen is het vanzelf over gegaan....anders kan je ook aan de hand door plassen lopen......(duurt een paar weekjes en dan is het over)

Luuz

Re: Paard door de plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:02

Het is idd een kwestie van vertrouwen. Je kunt dus het beste je paard niet dwingen om hem erdoor te laten laten, maar beter gewoon aan het water laten snuffelen, of aan de hand erdoor proberen te laten gaan. Dan zal het over een tijdje wel over zijn.
Succes ermee!!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:03

Komt vanzelf goed, die van mij wilde eerst ook niet en nu crost hij door de diepste plassen in het bos.
Over aan het been krijgen zijn al heel veel topics geweest, even de zoekfuntie gebruiken!

Hammeke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:05

om meer op het been te reageren moet je :

eerst je paard met je been aansporen, reageert hij niet, dan tik je met je zweepje net naast je voet (natuurlijk niet superhard slagen, gewoon een licht tikje)

de volgende keer doe je dit opnieuw, je paard zal daardoor weten dat als jij benen geeft hij al vooruit gaat omdat anders het zweepje komt!

de mijne reageert nu zelfs al als ik men bilspieren opspan

Nicole01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 21:09

Heel erg bedankt allemaal.

Maar het gaat nie alleen maar om de grote plassen, ze wil ook gewoon niet door modder enzo .. En dat is erg vervelend want als het heeft geregend wil ze bijna nergens langs

Nicole01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 21:10

@ __Marcia__ ; dankJewel ik zal het proberen

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:11

Het zal wel een merrie zijn

Gewoon een keertje aanpakken dan, grote plassen is tot daar aantoe, maar niet door de modder willen is gewoon zeikgedrag vertonen!

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:24

Met de menpaarden negeren we de kleine plassen, met de grote nemen we de tijd ervoor. Dan lopen ze er van zelf doorheen. En als ze eenmaal aan de grote gewend zijn lukt het met kleine plassen, ook in de bak ook vanzelf.

PDS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:43

het moet idd wennen..

dit is wel iets anders hoor.. maar ik had een keer ergens gehoord dat een paard in de bak niet langs een jury hokje wilde.. en de amazone heeft 6 maanden geduld er mee gehad maar uit eindelijk is het toch gelukt! dus het heeft gewoon tijd & vertrouwen nodig denk ik

Succes er mee!

APPELENPEREN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 10:58

En hoe doen jullie dat met een merrie van 13!!! Wil voor geen meter door plassen in het bos. Ze is na een stop van acht jaar weer bereden. Loop veel aan de hand met haar door bos, maar als plassen liggen wil ze er echt niet door. of ze loopt er om heen of ze vliegt erdoor. Weet iemand wat je er aan kan doen. En ja inderdaad het is een merrie!!!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 11:42

Weet je wat vaak het probleem is, ze kunnen niet zien hoe diep een plas is. Wij snappen wel dat er geen gat van 5 meter ligt, maar de paarden vaak niet. Het idus echt een vertrouwenskwestie! Succes

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 11:47

Zoals al vaker gezegd: het is inderdaad een vertrouwenskwestie.
Vooral blijven oefenen, het is een jong paard en nog maar een paar maanden onder het zadel, dus het komt vast wel goed.

Misschien een idee om eens in de bak te gaan lopen, paard aan de hand. Als dat goed gaat, paard belonen - volgende keer longeren. Als dat goed gaat, eens rijden..

Ik denk dat het komt doordat 'zien' bij een paard werkt anders dan bij een mens - zo kunnen verschillen in asfalt (oud vs. nieuw) ook heel eng zijn (of witte strepen op de weg..).

Nicole01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 16:48

Okeee ik zal blijven oefenen;)
Heel erg bedankt

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:49

leer haar eerst vriendelijk vanaf de grond erdoorheen te lopen, dan met iemand erop en iemand ernaast en dan alleen, maar he belangrijkste is dat je vriendelijk blijft,

courage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:35

Ik loop er soms zelf even door om aan te tonen dat het echt niet eng is, of je kan gewoon een ander paard voor je paardje laten lopen, het went wel na een tijdje. En idd, vriendelijk blijven tov je paardje.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:56

Ik denk dat ze idd een beetje een hekel aan water heeft en niet genoeg respect voor je heeft om er toch doorheen te lopen. Mijn merrie heeft er ook een grote hekel aan, aan de hand krijg je haar ern nauwelijks doorheen, maar onder het zadel is het geen enkel probleem. Blijkbaar heeft ze meer ontzag voor me als ruiter dan op de grond, wat ook wel logisch is want onder het zadel kan ze wel eens het bloed onder je nagels uithalen waarna ik haar terecht zet, terwijl ze in de omgang echt perfect is, en dus minder correctie heeft.

Gewoon doorzetten, niet je geduld verliezen maar wel blijven vragen en beter aan je been blijven zetten. Mijn vervaring is dat ze het op den duur allemaal doen. Wij hebben in de winter alleen een buitenbak en uiteindelijk lopen alle paarden daar zonder mokken doorheen te banjeren, op een gegeven moment zelfs zonder hun rug weg te drukken (wat ze doen vanwege het opspattende water), maar daar moet je wel eerst wat voor doen en blijven vragen!

Succes! (overigens is het makkelijker aan te leren als de hele bak nat is dan als er maar een plasje ligt).

Nicole01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 22:39

Nog een keer bedankt allemaal,
het heeft echt gehopen.
Ik ben eerst zelf naast haar gaan lopen door de plassen heen (gewoon met halster) en daarna met zadel en hoofdstel..
toen heb ik iemand anders ernaast laten lopen toen ik erop zat ( na een poosje tegenstribbelen lukte dat )

een poosje daarna heb ik het alleen geprobeerd en het lukte naar een paar keer
Ze doet het nu supergoed ( ze probeert ze soms alleen nog wel te ontwijken) maar daar moet ik gewoon goed op letten .

ik vind het echt onwijs leuk

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 10:40

Je vindt het leuk dat ze het doet of vind je het door de plassen lopen leuk?
Leuk dat het zo goed gaat!

Nicole01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 19:59

Nou ja niet echt leuk..
maar ik vind het wel leuk dat ik nu gewoon door de hele bak kan rijden als het heeft geregend..
eerst wou ze dat dus niet en dan kan je bijna niks beginnen