pony bokt tijdens changeren, hoe af te leren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JumpingRider

pony bokt tijdens changeren, hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 18:32

Ik ben sinds kort begonnen met changeren.
Met haar voorbenen sprong ze al snel makkelijk over.
maar haar achterbenen waren nog een probleem.

Nu springt ze met haar achterbenen ook over, maar bokt daarbij.
Niet dat ik het heel erg vind, maar het is wel vervelend tijdens mijn parcours.

Herkent iemand dit? En hoe kun je dit weer afleren?

ik hoop dat iemand me kan helpen.
alvast bedankt!

Kikka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:33

Pijn? Vrolijkheid? Te moeilijk?

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:36

ik denk dat ze het te moelijk vinjd want mijn pony beest bokt ook vaak als de oefening te lastig word.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:41

Ik denk dat het achter changeren nog te moeilijk voor het diertje is. Het geeft niet dat je het desondanks rijdt, want in het parcours heb je het gewoon nodig. SOmmigen kunnen het al na een maand onder het zadel, en sommigen hebben jaren nodig. Als je pony aan lossigheid wint en meer op het achterbeen kan lopen, dan kun je op een geslotener wijze een wissel maken en zal het waarschijnlijk zonder bok gaan. Probeer het eens langs de hoefslag anders, waar je em zo recht mogelijk houdt en het wisseltje zo simpel mogelijk houdt. Ga zelf zo min mogelijk verzitten en houdt je piny tussen je benen.
Als het dan niet lukt dan zou ik gewoon geduld hebben, over een tijdje doet ie het waarschijnlijk wel ineens goed!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:42

Meer op de achterhand rijden!!! Een paard moet achter en voor gelijk springen. Zeker niet eerst voor. zorg dat je ruimte houd in je nieuwe binnenhand anders kan hij achter niet onder zetten. Waarschijnlijk ga jedit niet oplossen zonder instructeur. Hoe oefen je het? Op welk niveau rijd je?

JumpingRider

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 18:47

bedankt voor jullie reacties

natuurlijk heb ik wel een instructrise!
Ze loopt niet op de voorhand hoor
en ik oefen het ook niet iedere les, ze is ten slotte pas 4 jaar,
en dan ga ik haar hier niet iedere les mee pesten.
ze krijgt de kans wel om het te leren.
het is niet zo dat ik morgen ineens wil kunnen changeren met haar

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:48

Hoe oefen je het nu?

JumpingRider

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 18:53

nou, ik ben bijvoorbeeld linksom aan het galoperen.
dan zorg ik dat ze voorwaarts is, en dan ga ik van hand veranderen.
op het einde van de diagonaal, vraag ik een lichte stelling en
geef ik tijdens het zweefmoment (dat probeer ik iig )
een duwtje met mijn buitenbeen.
dan gooit ze vaak haar achterbenen in de lucht
en land dan met haar achterbenen in de goede galop.
meteen daarna doet ze haar voorbenen.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:25

Probeer een keer een andere oefening. ga bijvoorbeeld op de binnenhoefslag rijden en maak een wissel naar de contragalop omdat je dan naar het schot toerijd zal hij niet wegstuiven. Ook een wissel vanuit de links of rechtsom keert is een hele goeie. Heeft ze ook een makkelijke en een moeilijke kant? Doe het dan eerst een paar keer op de makkelijke kant werk dan verder aan losheid en impuls en doe het een training later (of zelfs een week later) weer eens op de moeilijke kant. Wat ik al eerder zei je moet er voor zorgen dan je binnenhand ademt anders kan hij zijn nieuwe binnen achterbeen er niet onder zetten. Bokken geeft vaak aan dat je te vast in het zadel komt. Het is ook weer niet de bedoeling dat je gaat staan. Rijd maar eens wat galop zonder beugels. Hele goed voor je onafhankelijke zit. Overigens kan je ook eens gaan oefenen met aanspringen van galop uit stap. Als die naar bijde zijden even goed aanspringt kan je de envoudige galopwissel steeds beter verfijnen. En uiteindelijk zal je dan ook zonder te stappen die wissel moeten kunnen maken.
Hopelijk heb je wat aan mijn tips.
Succes ermee!!!

JumpingRider

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 21:12

bedankt
ik ga het morgen weer proberen!

risicosuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 00:30

mijn paard bokte ook met wissels,zeer irritant,
ben het gaan oefenen over een balkje springen op de diagonaal en dan in de juiste galop landen.dit veel herhalen dan gaat het vanzelf wel omdat ze nu gelijk op de hulp een goede reactie maken dus er kan geen verkeerde reactie aangeleerd worden op de hulpen

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 00:37

Het hangt er ook erg vanaf of je het gaat gebruiken voor de dressuur of alleen voor het springen.

CleovG

Re: pony bokt tijdens changeren, hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:51

Heejj, mijn pony deed/doet dat ook.. ik los het op door van te voren te gaan bedenken wat en hoe ik het wil doen en dan rustig voor bereiden en precies de goede hulp rustig aan te leggen.

JumpingRider

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 17:10

bedankt voor de reacties allemaal!

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:34

oosterhoff schreef:
Probeer een keer een andere oefening. ga bijvoorbeeld op de binnenhoefslag rijden en maak een wissel naar de contragalop omdat je dan naar het schot toerijd zal hij niet wegstuiven. Ook een wissel vanuit de links of rechtsom keert is een hele goeie. Heeft ze ook een makkelijke en een moeilijke kant? Doe het dan eerst een paar keer op de makkelijke kant werk dan verder aan losheid en impuls en doe het een training later (of zelfs een week later) weer eens op de moeilijke kant. Wat ik al eerder zei je moet er voor zorgen dan je binnenhand ademt anders kan hij zijn nieuwe binnen achterbeen er niet onder zetten. Bokken geeft vaak aan dat je te vast in het zadel komt. Het is ook weer niet de bedoeling dat je gaat staan. Rijd maar eens wat galop zonder beugels. Hele goed voor je onafhankelijke zit. Overigens kan je ook eens gaan oefenen met aanspringen van galop uit stap. Als die naar bijde zijden even goed aanspringt kan je de envoudige galopwissel steeds beter verfijnen. En uiteindelijk zal je dan ook zonder te stappen die wissel moeten kunnen maken.
Hopelijk heb je wat aan mijn tips.
Succes ermee!!!

Heel goed advies is dit. Richt je pony recht en houd hem recht tijdens changeren. Dus op gelijkmatige aanleuning rijden en op binnenhoefslag zodat je controle hebt, dat hij niet naar bepaalde kant gaat trekken. Succes ermee.