Hoe rij ik?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Schoenie

Hoe rij ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 13:17

Voor het eerst zet ik hier foto’s van mij zelf rijdend op mijn alweer 19 jarige merrie. De merrie heeft jarenlang als fokmerrie gefungeerd en heeft daarom geen mooie strakke buik. Liever dan ook geen commentaar op mijn merrie.

Ik rijd haar nu recreatief. Aangezien ik nooit echt paardrijles heb gehad wil ik aan jullie vragen wat jullie er tot nu toe van vinden. Het zijn zeer recente foto’s!

Even voor de duidelijkheid, ik heb dus nooit paardrijdles gehad, maar ik ga hier wel mee beginnen. Ik heb vroeger wel eens “les” gehad van meiden die toen de pony van mijn nichtje reden. Dus ik weet wel op welk been ik moet rijden ofzo, maar verder krijg ik dus mijn merrie niet lekker ontspannen en lekker aan de teugel.

Ik ga dus lekker lessen nemen hoor, maar ik wil gewoon nu weten wat jullie er van vinden.

Commentaar is welkom, want ik wil graag leren paardrijden. Het liefst wel opbouwende commentaar en beargumenteerd!

Dank je!

Stap
Afbeelding
Afbeelding

Drafje
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:19

ziet er niet verkeerd uuit
probeer alleen wel je handen wat hoger bij elkaar te houden en recht (je hebt namelijk pianohanden, heb ik ook last van hoor
en probeer op je buitenbeen licht te rijden.. je zit op de meeste fotos namelijk verkeerd maarja dat is een klein detail
maar succes verder met lessen en rijden
Laatst bijgewerkt door Kady_ op 06-12-05 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Charmotte

Re: Hoe rij ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:20

op de 3e en 5e foto rij je niet op het goede been of het lijkt zo.. dat kan ook
maar ik vind je best netjes zitten hoor, alleen handen bij elkaar

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:21

Voor iemand die nog nooit echt les heeft gehad vind ik zeker dat je er netjes op zit!

Persoonlijk vind ik vooral dat je je handen wat te laag hebt.

Heel goed dat je les gaat nemen. Veel plezier en je zult zien dat je een hoop bijleert.

En over dat buikje van je paard Ik ken het probleem, die van mij heeft 4 veulens gehad bij de vorige eigenaar en dat buikje krijg ik ook niet meer weg.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:22

Mijn complimenten! Als je nog nooit les hebt gehad ziet het er heel goed uit hoor! Alleen zorgen dat je de teugels niet in boogjes hebt!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:23

Ziet er helemaal niet slecht uit met jou ervaring. Als je de goede instructeur te pakken krijgt gaat het helemaal goedkomen. Overigens denk ik dat dat paard van je best goed kan lopen!!! Ze tild iig haar achterbeen goed op.
Heel veel plezier, je krijgt er vast nog meer lol in als je les hebt!!

Schoenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 13:24

Bar schreef:
En over dat buikje van je paard Ik ken het probleem, die van mij heeft 4 veulens gehad bij de vorige eigenaar en dat buikje krijg ik ook niet meer weg.

Die van mij heeft er 12 gehad
Waarvan de laatste 3 bij ons! Ze is nu lekker met "pensioen". Dus mag van haar oude dag genieten.

Ja, ik zag inderdaad dat ik mijn handen te laag hield!

En ik Wéét gewoon dat ik op mijn buitenbeen moet lichtrijden, maar dat blijf ik zo moeilijk vinden. Ik moest op zoveel dingen letten, toen de camera er was, maar ben blij dat ik het nu zelf ook zie!

Bedankt voor de opmerkingen, kan ik zelf nog wel even op letten, voordat ik mijn lesje ga krijgen.
Ik ga trouwens prive les nemen, daar leer je het snelste iets van, dacht ik.

Schoenie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 13:25

oosterhoff schreef:
Ziet er helemaal niet slecht uit met jou ervaring. Als je de goede instructeur te pakken krijgt gaat het helemaal goedkomen. Overigens denk ik dat dat paard van je best goed kan lopen!!! Ze tild iig haar achterbeen goed op.
Heel veel plezier, je krijgt er vast nog meer lol in als je les hebt!!

Ze heeft in haar jonge jaren, M gelopen. Dus ja, ze moet het wel nog kunnen, denk ik.....

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:27

Ik verplaats het even naar HAW .

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:30

Wow 12, dat is best veel! Mijn paard krijgt hopelijk in 2007 haar 5e veulen! Ik wil haar volgend jaar laten dekken.

En inderdaad, ik zweer ook bij prive-les. Je bent kapot na een uur maar dan kun je ook weer even verder

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:32

Probeer je teugels iets korter vast te pakken, handen rechtop te houden en dan gaat het helemaal goed komen!

12 veulens, oeps dat is wel veel zeg! Dan mag ze mbest een buikje hebben..

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:34

Ziet er zeker niet slecht uit hoor. Qua je houding moet je letten op het goede been lichtrijden en je hakken uitdrukken en je handen mooi rechtop. Je rug is mooi recht en je hinderd het paard niet in je handen en dat is al heel wat !!!

Om echt verder te gaan in het 'rijden' van je paard, nagefelijk ed zal een instucteur jou goed verder kunnen helpen. Ga zo door, het geeft een leuk beeld !!!

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:42

Dit vind ik er echt heel vriendelijk uit zien! Lekker makkelijk met je teugels zo, je zit netjes, dwingt niks af .

Met een goede instructeur erbij kun je vast een hoop leren, succes ermee!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:43

Ook ik vind het er goed uitzien. Inderdaad zijn je teugels misschien een beetje lang, maar voordeel is dat zo is op te maken dat je een onafhankelijke zit hebt. Netjes rechtop en dat is een goed begin. Makkelijkste is hiervanuit met lessen verder gaan ja en ook ik heb altijd gemerkt dat priveles effectiever is dan groepsles (alhoewel dat op zijn tijd wel gezellig is).

Succes dus en misschien binnenkort een update met foto´s? Als je die er binnenkort naast ziet dan zul je vast wel verschil zien (of in ieder geval na enkele lessen voelen met rijden),..

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:51

Leuk paard. En dat op 19-jarige leeftijd. Loopt ze er nog lekker fris bij.
Ik sluit mij aan bij de opmerkingen hierboven.

Succes met haar!

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:01

Ik vind het er ook vriendelijk en ontspannen uit zien en je zit op een natuurlijke manier. Als je je onderbeen op sommige momenten iets meer teruglegt, kun je nog makkelijker je balans houden ( onderbeen schuift op de foto's soms wat te veel naar voren) Je teugelvoering ziet er vriendelijk en natuurlijk uit. Ga niet forceren!
Als je paard haar hals lager heeft, dan is het heel natuurlijk ook je hand iets lager (en daardoor breder) te hebben. Is me vrijdag nog verteld door Tineke Bartels Zodra je paard meer opgericht gaat lopen, dan gaan je handen ook meer omhoog en bij elkaar, druk haar hals niet naar beneden met je handen (mijn valkuil als paarden wat tegen de hand zijn). De lijn van elleboog naar mond moet recht lopen......

Lekker zo plezierig en vooral ontspannen blijven rijden. Ook als je straks les hebt!

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:14

Je rijdt in ieder geval heel vriendelijk!! Super hoor, de meeste mensen gaan dingen afdwingen als het niet lukt, maar jij bent erg lief voor je paard.
Je zit ook wel netjes op je paard. Je moet iets op je handen letten, en je hebt je benen een beetje ver naar voren liggen. Maar ik denk dat je op jou zadel erg moeilijk je been wat terug gaan leggen.
Verder super!

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:19

Wat een lief koppie heeft je merrie! Zoals hierboven al gezegd: ik vind het er ook vriendelijk uitzien, en zo te zien hebben jullie wel lol samen. Jullie kijken in ieder geval allebei vrolijk

Goed van je dat je les gaat nemen, maar ik vind het er al heel netjes uitzien. Je houding is netjes, alleen je handen mogen iets hoger, en je elleboog gebogen zodat het bovenste deel van je arm langs je lichaam hangt. Ik weet hoe moeilijk het is, ik betrap me er ook nog regelmatig op dat ik mijn armen recht hou....En lichtrijden op het verkeerde been...tja dat doe ik ook nog wel eens. Maar dan is het fijn als er iemand bij je is die dat even tegen je zegt.
Veel succes met lessen!

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:23

Ziet er vriendelijk uit! Complimenten.
Je rijd met iets korte beugels. Niks erg hoor, dat is heel normaal, maar je hoeft bij het ligtrijden niet helemaal te gaan staan, snap je? Je komt vrij ver uit het zadel met ligtrijden, en dat hoeft helemaal niet. Maak het je zelf wat makkelijker, en kom maar een klein stukje uit het zadel, zul je zien dat alles ineens veel soepeler gaat. Je handen kun je makkelijker op de plek houden, en je benen liggen veel stiller. gewoon proberen, het ziet er netjes uit, en als je met zo iets simpels het nog netter er uit kan laten zien is dat leuk, toch?

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:45

Ik vind het er ook netjes uitzien. Ga met het commentaar van de anderen mee. Het enig wat ik er bij wil aanvullen is het volgende:

Probeer gesloten handen te houden. Je hebt je handen op een aantal foto's open. Gewoon een vuist maken (niet knijpen).

Over de beugels heb ik het volgende. Ik heb juist het idee dat je te lang zit. In mijn opgen mogen de beugels wel een gaatje korter. Kan het ook verkeerd zien, je jas zit er namelijk voor. Ik denk dat wanneer je ietsje korter zit je fijner de hak uit kunt trappen. Ik krijg nu namelijk het idee dat je op jet tenen rijdt ipv op de bal van je voet....

Enne met prive les gaat dit helemaal goed komen!!!!

Merr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:49

vind het er best goed uit zien hoor
Je teugels mogen alleen wel wat strakker, beetje waslijntjes zo
gewoon een elastische verbinding.
Qua houding, handen rechtop boven de schoft, en je onderbenen wat verder naar achter.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Succes ermee

Schoenie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 15:38

Wat leuk dat jullie toch wel positief zijn over mij.
Ik denk inderdaad dat mijn beugels wat te lang zijn.
Mijn buurkinders zijn dit weekend komen rijden en dus moesten de beugels korter. Ik wist niet meer goed op welke hoogte ik ze had hangen, dus vandaar.
De volgende keer dus even wat korter.

Ligt het zadel dan te ver naar voren, of heeft dat niets met mijn voeten te maken? Dat ik mijn onderbeen te ver naar voren heb.
Dus ik moet mijn benen knieken naar achteren?
Ik dacht dat ik ze netjes naar beneden moest houden. Maar niet dus, oke, weet ik dat ook vast!

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:41

Ik vind het er mooi en ontspannen uitzien
Veel plezier en succes met je lessen!

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:51

ziet er inderdaad best oke uit. Ntuurtalen???
Dat je benen iets naar voren steken, kan ook komen door de ligging van het zadel. Het zwaartepunt ligt waarschijnlijk iets te ver naar achteren.

Wat ik nog wel mis is je cap!!!
je valt vast nooit... maar je paard kan ook een struikel maken waardoor jij er toevallig af kunt kukelen en toevallig met je hoofd tegen de bakrand aan komt...

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 17:08

Lijkt me een ontzettend lieve merrie. Ik zou eens denken aan een ander zadel. Omdat je heel erg wisselt van beenligging en houding van je bovenlichaam, lijkt het me eerder dat het zadel jou niet goed past. Ze zit inderdaad wat lang voor een vzh zadel. Is er een mogelijkheid dat je met een ander zadel kan rijden?