Suzan schreef:Je wilt het vooral rustig aan doen en alles zo paardvriendelijk mogelijk aanpakken? Die bewering gaat niet helemaal samen met het feit dat je op een paard dat nog geen 3 jaar is, midden in een groeispurt zit, en van een laat-rijp ras is, 5 keer in de week longeert!
Ik geloof graag dat je het beste met je paard voor hebt, maar ik denk dat je je iets meer zult moeten verdiepen in de ontwikkeling van een jong paard, wat voor invloed rijden, longeren e.d. op die ontwikkeling heeft, hoe zwaar je een paard belast enz. En je zou eens moeten gaan kijken bij iemand die heel veel ervaring heeft in het trainen van Friezen, zodat je daarmee kan praten over specifieke problemen die je bij Friezen tegen komt. (zoals het opkrullen, kort maken in de hals)
Ik zou persoonlijk niet zo'n haast hebben om met zo'n paard aan het werk te gaan. Kan me goed voorstellen dat je graag wat met je paard wilt gaan doen, maar hou het dan gewoon nog even bij grondwerk. Leren jullie elkaar goed kennen, en heb je een mooie basis om aan het werk te gaan. Als je echt wilt longeren zou ik dat echt niet vaker doen als 2 a 3 keer per week een kwartiertje. Je belast je jonge paard daar behoorlijk mee! En verder veel gaan wandelen in het bos, zoals je al doet. en als hij braaf is, er een beetje een rem op zit en je hebt een braaf ouder paard, dan rustige ritjes door het bos. Heel simpel recht uit rijden, zodat hij zijn evenwicht kan vinden.
Het feit dat hij jou niet snapt als je wilt draven, zou er ook heel goed mee te maken kunnen hebben dat hij gewoon nog heel veel moeite heeft om met een ruiter op z'n rug rond te draven omdat hij moeite met z'n balans heeft.
Maar goed, dit alles is geen antwoord op je vraag (al kon ik het niet laten om het neer te zetten). De rug spieren train je voornamelijk in stap en in galop. Zeker van galoperen worden rugspieren sterker. Al zou ik met zo'n jong paard niet heel veel gaan galoperen aan de longe, aangezien dat erg zwaar is. Persoonlijk zou ik een Pessoa teugel (hoewel ik het bij iets oudere paarden een fijne hulpteugel vind) niet bij een jong paard gebruiken dat zijn balans nog moet zoeken. Ik zou lekker met grondwerk aan de slag gaan. Oefeningen waardoor zijn coordinatie beter wordt. Daarna wat oefeningen met balkjes op de grond in een paddock. Daar kan je spelenderwijs allerlei variaties mee bedenken. Aan de longe lang en laag laten lopen, maar niet vastzetten met allerlei hulpteugels als hij zijn balans nog moet vinden. Als je toch al wilt aan rijden, hou het dan heel simpel, geef hem voldoende ruimte in stap, laat hem zo ruim mogelijk stappen en hou hem niet tegen met je hand. En ik zou als je er dan toch opzit gewoon een stukje galop mee pakken. en maak je in het begin geen zorgen om z'n hals houding in draf, hij moet toch eerst weer "opnieuw" leren lopen met een ruiter op z'n rug, dus dat heeft gewoon wat tijd nodig.
Maar goed, even een stapje terug en het rustiger aan doen lijkt me helemaal het beste. (en dan ga je toch niet uit van het commentaar van je stalgenoten, tenzij die toevallig Lammert Haanstra heten)
Ik rij nu zo ongeveer 6 jaar jonge friezen die nog niks weten, af en toe reed ik ook nog wel eens koppige oude friezen die niet helemaal goed begrepen werden en daarom werd er gezegd dat het aan zijn de rijstijl van de vorige ruiter lag. Ook ben ik op de hoogte van de tijdsduur dat het kost tot alles volgroeid is.
Dit wil natuurlijk nog niet zeggen dat ik een paarden expert ben, en aangezien er zooooveeeeel verschillende manieren zijn om iets goed te krijgen dacht ik: ik maak er een topic van.
Iedereen heeft gelijk over zijn leeftijd, heb ff die bevestiging nodig dat hij echt nog jong is, maar zoals in mijn andere antwoord: we gaan rustiger aan doen
Ik probeerde al een beetje te peilen of grondwerk de beste oplossing is, maar jij denkt dus ook van wel. Dit is mijn eerste eigen paard en op de andere friesen reed ik gewoon zoals de baas wou, maar met mijn eigen paardje wil ik het toch wel anders doen.
Persoonlijk denk ik dat grondwerk nu heel belangrijk is, maar ik las ook al dat rechte stukken rijden ook erg van belang is (zelf galopperen),
Wat is belangrijker, stappen of galopperen om te gymnastiseren?
in de stap is hij superr ruim, zo ruim dat je haast moet oppassen dat hij niet met zijn voorbenen over zijn achterbenen struikelt. Zelf als ik erop zit, heeft hij totaal geen geforceerde stap. Wat mij wel opviel (toen ik overgehaald was toch eens een bitje in te doen) is dat hij zich naar 2 x een bit in gehad te hebben zich zo ging forceren en helemaal niet meer ruim stapte, hij was compleet gespannen, en toen ik het bit weer uitdeed kwam met een zucht al de spanning er weer uit. Dan vraag ik mij af of een bit voor zo'n jong paard wel goed is?