Overgang draf-stap niet vlot.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Overgang draf-stap niet vlot.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 10:57

Ik rijd op een manegepaard en als ik van draf naar stap wil gaat dat zo stroef. Hij blijft dan nog paar pasjes dribbelen en gaat dan pas stappen

Oke, wat geef ik voor hulpen: Ik geef eerst een ophouding ter attentie. Ik ga mezelf lang maken en diep in het zadel zitten. Dan geef ik ophouding voor de stap. Maar dan gaat ie juist nog even dribbelen en pas na paar meter stappen.
Heb al geprobeerd duidelijker te zijn in de teugelhulpen, maar dan moet ik best hard trekken om meteen in stap te krijgen. En dat is iets wat ik niet wil, trekken. Het is wel zo dat ik vaak kort zit. Niet qua beugels maar ipv lang maken ben ik soms kort.
Van galop naar draf heb ik dit probleem niet. En overgangen van stap naar draf of draf naar galop gaan ook gewoon vlot. Halthouden gaat soms ook niet vlot genoeg.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 11:58

rij een keer op de bakrand af, ga vlak van tevoren de overgang, maken, dan moet hij wel stoppen. als je dat een paar keer gedaan heb, doe je het op de korte zijde, naar stap. ik hoop dat het lukt. krijg je geen les dan? vraag het je instructrice.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 12:14

Wat vind jij niet vlot genoeg? Ik train mijn paarden er soms op om een hele lange zijde over een overgang te doen. Meteen stilstaan en uitelkaar vallen is niet goed. Doe er liever een pas langer over...

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 12:56

Voor een vloeiende overgang kun je ook tot de laatste pas blijven lichtrijden. Dat moet je een paar keer oefenen want dat is niet zo gemakkelijk als je misschien zou denken.

Je gaat als het ware ietsjes langzamer lichtrijden. Je wordt wat 'stroperiger' in je beweging. Je blaast hoorbaar uit en gaat nog langzamer lichtrijden. Desgewenst kun je in het begin (na de genoemde hulpen) een lichte teugelhulp en/of stemhulp voor alle duidelijkheid gebruiken.

Na een paar keer heeft het paard deze nieuwe manier al door en krijg je vloeiende overgangen. Doordat jij het tempo bepaalt door de snelheid van het lichtrijden kun je het helemaal zelf bepalen. Het paard zal jouw tempo willen volgen. Je teugels heb je dan niet meer nodig, je rijdt helemaal op je zit.

Innaldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 17:25

Inderdaad. Hoe snel de overgang gaat is niet belangrijk. Dus niet teveel aan de teugels zitten maar maak de overgang op je zit. Al doe je er een heel rondje over, maakt niet uit. Als je het goed voorbereid wordt het vloeiender.

hamadryada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:09

ok, maar helemaal 'uitbollen' (steeds trager draven) is toch ook niet goed, of wel?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 20:02

Een paard kan traag draven, maar toch met impuls. Uit elkaar vallen en doorsukkelen in stap is natuurlijk niet de bedoeling. Actief en progessief overgangen rijden is heel belangrijk in een proef, maar ook tijdens je training.

lllaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 20:32

Kris25 schreef:
Wat vind jij niet vlot genoeg? Ik train mijn paarden er soms op om een hele lange zijde over een overgang te doen. Meteen stilstaan en uitelkaar vallen is niet goed. Doe er liever een pas langer over...

precies..!
liever dat het langer duurd, maar dat 'ie bij elkaar blijft! maar ik weet niet of jij je paardje rond rijdt?
En als 'ie niet luisterd.. ja misschien toch streng zijn? maar wel heel goed belonen als 'ie t goed doet he!!
succes!

stefanietjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 20:08

De ene keer krijg ik hem wel rond maar meestal loopt ie niet rond. Als ie het wel goed doet, dan beloon ik ook zeker goed!

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:42

Hoe vaak rijd je dit paard? Vergeet je benen niet bij de overgang. Ook al ga je terug naar de stap, het moet nog steeds een voorwaartse beweging blijven dus been eraan houden. Rijd eens wat schijnovergangen om het wat attenter te maken.

liesje1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:05

En probeer voor je overgang een paar keer goed uit te ademen, te ontspannen, en juist je teugels eens los te laten en het paard over de hals te aaien. Dat helpt bij mij altijd prima.. Dat dribbelen gewoon negeren en zeker niet aan de teugels gaan trekken

ankem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 07:56

Wat als een paard in de stap-halt oefeningen dwars door alle hulpen heen banjert? En als ze eenmaal halthoudt het hoofd omhoog gooit en scheef gaat staan.
Ik ben er al heel erg lang mee bezig, ook met instructie, maar het helpt niets, iedere keer weer sterrenkijken.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:19

Misschien kom je iets te hard door met je hand? Wanneer je nl geen druk van voren geeft kan je paard ook nergens tegen aan lopen. Wat gebeurd er wanneer je op je zit van draf naar stap wil? Probeer ook zo veel mogelijk op je zit naar het halthouden te rijden. Desnoods met een hele korte halve ophouding.....

ankem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:19

Zithulpen snapt ze niet. Dit paard is eerst door iemand anders gereden, die volgens mij geen gebruik maakte van zit en teugelhulpen. Het paard mocht bijvoorbeeld ook lopen tijdens het opstijgen. Bij mij dus niet. Ik denk dat dit ook een oude gewoonte van haar is. Als ik me langmaak en zwaar ga zitten voor een overgang, snapt ze niet en loopt gewoon door. Ophoudingen snapt ze ook niet, loopt er gewoon doorheen. Stemhulp kent ze wel, maar dan staat ze abrupt stil en is er niet meer te spreken over een overgang.
Ik vraag me echt af hoe ik dit moet oplossen. Met de tips die ik van mijn instructrice had kom ik ook niet verder, want het werkt niet.

Ze heeft afgelopen keer een paar keer een redelijk nette overgang gemaakt naar stap vanuit draf op zithulp. Maar dat was eigenlijk precies hetzelfde probleem.

X_Armani_X

Re: Overgang draf-stap niet vlot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:24

heeyy
dit heb ik ook gehad maar ik heb meteen prive les genomen met me paard en hele tijd over gangen gemaakt en dat ging dus ook steeds vlotter en als hij het een paar keer goed doet goed belonen en niet nog eens ff een uur verder rijden maar zodra die braaf is gewoon stoppen en lekker verwenne hihi

maar bij mijn paard is het dus gewoon gelukt door iedere keer overgangen temaken en elke dag oefenen

ankem

Re: Overgang draf-stap niet vlot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:28

Ik heb 1x in de 2 weken een uur priveles en ik rijd iedere keer dat ik haar rijd al overgangen. Ik rijd haar al vanaf juli en dan om de dag. Ik denk dat ze het niet snapt, maar weet niet hoe ik het haar duidelijk moet maken.
Ik heb meer punten moeten aanpakken hoor, ook de galop was een groot probleem.

Fielychi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:34

hoe oud is je paard?

Ik vind een half jaartje met elkaar rijden ook niet echt lang om mekaar zo heel goed te kennen.
Mijn bijrijpaardje is ook vrij traag in zijn overgangen naar voren toe. Maar dat ligt grotendeels door zijn onervarenheid (3,5), dus rijden we er nauwelijks op.
Terug rijden doen we nu veel meer, want dat vind hij makkelijker. Eerst hem zijn vertrouwen geven door zijn sterke punten nog sterker te maken, en als zijn zelfvertrouwen en zijn vertrouwen in mij groter is, dan gaan we aan de mindere punten werken.
Verder mag hij grotendeels zijn eigen arbeidsstap, -draf en -galop bepalen.

stefanietjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 21:18

Hoi, vandaag ging het een stuk beter.
Heb het eerst met behulp van teugels geprobeert, maar dan duurde het nog te lang naar mijn zin. En toen ben ik eens goed op me zit gaan letten. En het duurde niet lang of hij stapte netjes verder. Maar als ik dus heel goed op me zit terugrijdt en ook nog duidelijke teugelhulp gebruik gaat het wel veel beter.

Had nog een vraagje. Als ik net heb ingestapt enz. en ik wil gaan draven, dan lijkt het alsof hij over de grond zweeft. Ik bedoel dus dat het lijkt alsof hij zijn benen niet goed genoeg omhoog tilt en maar beetje meesleept. Dus met lichtrijden gooit hij me amper op. Wat ik dan dus doe is even attent maken en even vooruit drijf, dus ff aansporen en beetje hard laten lopen. Dan neem ik hem terug en als hij het dan nog niet goed doet (meestal doet ie het dan wel beter) dan ga ik constant tempowisselingen rijden. Maar de vraag is dus: Doe ik dit nou goed? Of moet ik andere oefening rijden om hem zijn benen te laten optillen?