overgevoelig voor het bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lest

overgevoelig voor het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 18:07

Mijn pony reageert heel gevoelig op het bit. Als je de teugels maar iets vastpakt doet ze dr hoofd helemaal in de lucht.
Als ik een uur met haar in de bak rij ben ik eigenlijk het hele uur bezig met ontspannen en laag rijden dan loopt ze vaak wel ontspannen maar bij het minste is ze weer van slag.
Bij buitenrijden heb ik altijd een martingaal en dan gaat het wel goed maar zonder martingaal gaat ze ook heel erg met haar hoofd in de lucht.
Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat ze niet bij elke aanraking met het bit haar hoofd omhoog doet?

Yellowfish

Re: overgevoelig voor het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:07

Heb je al eens iemand naar haar tanden laten kijken? kan zijn dat ze daar last van heeft en anders is misschien bitloos rijden een optie? ik weet niet of je wedstrijden met haar rijd..

liesje1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:18

Eerst haar mond na laten kijken idd. Wat voor bitje gebruik je nu? Misschien een vriendelijker bit proberen. Als ze ontspant, heb je dan wel contact? Of rijd je haar zonder contact? Als ze laag loopt, zou je gewoon normale druk op de teugels moeten hebben, anders is het misschien alleen maar een houding van haar.

Lest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 19:40

normaal contact (dus ze laat niet los). Ik heb een dubbelgebroken bitje, maar heb ook al meerdere bitjes geprobeert (enkel gebroken, rubber ononderbroken) zonder resultaat. Tandarts is ook gewoon geweest.
Zonder bit gaat het een stuk beter, maar ook op de druk op haar neus gaat ze soms in verzet. Ik ben bang dat wanneer ik helemaal zonder bit rij het probleem veel erger wordt als ze wel een keer een bit inkrijgt.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:07

Weet jj hoe, wanneer, waar en door wie ze is ingereden?

Dit probleem komt voor uit: pijn in de mond, pijn in de rug of angst voor de hand. Als medische oorzaken zijn uitgesloten moet je vertrouwen winnen bij der met je hand.

Dit doe je door te haar over der rug te rijden door middel van oefeningen, wendingen, heeeel veel overgangen en geduld. ALs ze der rug lost laat en jij een constante aanleuning heb, hoe minimaal deze ook zal zijn in het begin, zal ze vanzelf je hand gaan zoeken.

Je beschrijft zelf al dat ze na een lange tijd rijden wel goed ontspant en je hand accepteerd. Ga hier gewoon mee door! Probeer der elke dag dit vertrouwen weer te geven en over een aantal maanden zal ze het steeds sneller dit vertrouwen krijgen en na een tijd zal ze zelf ontspannen zijn van begin tot eind!

Succes

_Anouck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:09

Zowieso eerst laten kijken naar het gebit! En dan zou mss een optie zijn om een tijdje bitloos te rijden...dan het minst scherpe bitje wat je kunt krijgen en dan zo opbouwen!