pony trekt teugels uit handen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

pony trekt teugels uit handen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 17:42

hoi,

mijn begeleid pony bij het paardrijden voor gehandicapten trekt de teugels uit de handen van het ruitertje.
ze doet gewoon haar hoofd naar beneden, en dan laat het ruitertje wel los of vliegt eerst een stukje voorover.
meestal begint het op de helft van de les, dan is ze er weer een beetje flauw van denk ik..
eerst zaten de teugels aan de neusriem, doen we meestal, ter bescherming van de ponymond, maar toen was het nog erger.
zitten nu dus weer aan de bitringen vast.
de ruiter heeft over het algemeen net te licht contact met de mond, tot te weinig, maar nooit te veel. (is een aandachtspunt)

ik kan niet echt verzinnen wat ik er vanaf de grond aan kan veranderen, pony 'aanpakken' is niet echt een optie zolang de ruiter erop zit.

iemand hier ideeën over?

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:44

zodra de pony de teugels uit je handen trekt moet je gelijk been geven. De pony van mijn vriendin heeft hier ook een handje van. Wat ik doe en twerkt ook nog is heeel goed, is zodra hij de teugels uit m'n handen trekt been of gewoon een flinke schop geven en handen naar voren. Wat je niet moet doen is terug gaan trekken aan de teugels, wat heel veel mensen nog wel is willen doen, zovan HIER. Gewoon goed been zodra hij dat doet!

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 17:51

knietje van mij dus, want mijn ruitertje heeft weinig kracht in de benen

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:58

Sfiejj schreef:
zodra de pony de teugels uit je handen trekt moet je gelijk been geven. De pony van mijn vriendin heeft hier ook een handje van. Wat ik doe en twerkt ook nog is heeel goed, is zodra hij de teugels uit m'n handen trekt been of gewoon een flinke schop geven en handen naar voren. Wat je niet moet doen is terug gaan trekken aan de teugels, wat heel veel mensen nog wel is willen doen, zovan HIER. Gewoon goed been zodra hij dat doet!

ja, als je je pony wilt verpesten moet je dat zeker doen.
Zou het misschien kunnen dat de pony zich verveelt? word er alleen rondjes gelopen met ze of is er ook afwisseling? je kunt hem/haar inderdaad wel discomfort geven als ze haar hoofd naar beneden gaat doen en dan moet je ze zodra ie em weer omhoog doet loslasten en even aaien, zodra ze het weer doet doe je hetzelfde, discomfor kun je op verschillende manieren doen, maar niet door een schop of knietje te geven, zeker niet. je kunt bijv. de teugels even strak nemen (niet rukken) of je kunt op zijn half duwen aan de zijkant. maar in ieder geval zodra ie reageert, loslaten. maar dit zou je niet die ruitertjes kunnen laten aanleren, dit zul je zelf moeten aanleren en als ie het na een tijdje niet meer doet kun je hun er weer opz etten.
succes

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 18:21

ja maar ja is een manege pony de stichting heeft geen eigen pony's..
pony loopt paar uur per week met gehandicapten, verder dus gewone lessen.
hoe ze daarbij is weet ik niet zou het kunnen navragen.

geen knietje/ aansporing dus.
dat moet wel met aansporen ivm te weinig kacht van ruiter (die geeft uit alle macht been en dan geef ik stiekum een knietje/ prikje in de zij met mn hand )
ik heb trouwens zelf ook met een tussenstukje de pony bij het bit aan het halstertouw als ik er naast loop..
maar kan niet voorkomen dat het hoofd omlaag gaat.
moet me ook vooral op het kind concentreren dus daar komt het dan van.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:15

Helaas kun je dit niet veranderen wanneer de pony de rest van de week door manege ruiters wordt gereden. Stap je alleen aan de hand met het ruitertje erop? Anders eens aan de longe en wanneer pony zijn hoofd naar beneden doet even voorwaartser maken met zweepje. Als je alleen maar aan de hand stapt, dan zou ik hem lekker lang laten in zijn hoofd-hals houding... Succes

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:47

Disclaimer, waarschuwing, attentie: onverantwoorde oplossing volgt!

Op onze manege loop ik ook bij een pony met dat soort trucjes. Jammer voor hem, mijn ruiter gaat voor. En dus krijgt 'ie een geheel niet lieve ruk aan het bit en een streng 'nee'. Zou ik er op rijden dan zou ik het heel waarschijnlijk niet zo oplossen, maar in dit geval heeft de pony zich maar te gedragen. En trouwens, betreffende pony is eigenlijk ook niet echt onder de indruk. Het werkt, enigzins.

Je zou ook aan een bijzetje kunnen denken.

Nee, dat zijn geen ideale oplossingen, ik zou liever wat meer tijd aan de opvoeding kunnen besteden, maar bij gebrek aan mogelijkheden moet je wat.

Overigens worden bij ons de pony's ook aangespoord met stem, en met mijn houding probeer ik ook te helpen. Ook bij ruiters die niet goed kunnen aandrijven met hun benen hoef ik zo meestal niet echt bij te drijven.

milo

Re: pony trekt teugels uit handen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:52

hmm. rambo heeft dit ook zichzelf aangeleerd, omdat ik niet concequent was. op een gegeven moment deed hij het dus ook tijdesn het dressuren ipv alleen in het bos.

maatregelen genomen, ophouding geven, elke keer dat hij doet. ophouding en drijven.
is hij het snel genoeg afgeleerd, maar ja, wel domme fout van mij geweest.

met ophouding bedoel ik overigens niet trekken, gewoon ophoudinkJE. tenzij hij natuurlijk hard de teugels uit je handen trekt.

kan je dat je ruiter niet vertellen??? anders wordt het lastig.

elekstische halsband omdoen

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 23:33

elastische halsband omdoen?
die vat ik even niet?

shadow0, ja wij werken ook wel met stem maar ja ik heb niet altijd genoeg overwicht/ zelfvertrouwen.
als de instructrice maar naar pony heen loopt dan loopt ze al sneller, terwijl ik echt steeds kan zeggen van stap doorrrrr ..
dus daarom soms een por, niet de hele tijd ofzo hoor..
draf doet ze met mij wel netjes op comando

bij ons gaat ook de ruiter voor de pony, maar zo aan het bit trekken dat doe ik liever niet.. (ja sentimentele ik maar ik mag die pony te graag..)
bij the way ze zou zich er ook niet zo heel veel van aantrekken, hoogstens zou ze er shagarijnig van worden of zoiets.
maar ik begrijp je insteek en van mij zal je er geen commentaar op horen zo gaat het bij ons ook de pony's moeten gewoon netjes lopen dit zijn geen kids die de pony dingen kunnen leren ze rijden echt puur voor hun zelf.

dus Milo, nee ik kan de ruiter niks vertellen

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 08:22

hoezo zou je dan je pony verpesten? die van me vriendin is echt niet verpest hoor en ik moest het bij mijn pony zo van mijn instructrice doen. Een pony mag niet de teugels uit je handen trekken dus dan geef je gewoon been? Nouja hoe dan ook. Het word lastiger inderdaad als het ruitertje geen been kan geven en jij hem ook nog niks kan vertellen. Dan zou ik zo zeggen, laat hem in die houding lopen? Ik weet het anders ook niet? Dient het pony'tje ook nog ergens anders voor op de manege? Lekkere buitenritten of iets dergelijks?

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 11:51

gewoon als manege pony.

ruitertje is juist aan het leren zelf te sturen ik loop er dan zogenaamd 'voor de zekerheid' naast met een slap halstertouw snap je.
dus hij moet er al op geattendeerd worden dat hij de teugels bij het blauwe gedeelte moet vasthouden (houd de aandacht er niet zo lang bij vaak)
moet wel zeggen dat de pony heel graag 'stofzuigt'.
echt lange teugel vind ze heerlijk.
aan de teugel struikeld ze ook wel eens of tilt ze iig de benen niet goed op..
naja ik weet het ook niet volgens mij vind de pony er gewoon niet veel aan en probeert ze onder het werk uit te komen ofzo.