Fris ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tyra_Tyra

Fris ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 13:36

Ik hoor de laatste tijd vaak dat een paard fris is of kan zijn...?
Maar wat houdt deze term eigenlijk precies in...
en wat kun je het beste doen met een fris paard als je m toch wilt rijden?

Liefs...

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:41

een paard kan fris zijn of heet..net hoe je het noemen wilt.
een fris paard moet je zeer goed bezig houden dus goed aan het werk zetten zodat hij geen tijd heeft om gekke capriolen uit te kunnen halen.

Tyra_Tyra

Re: Fris ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 13:45

Ik zit namelijk met een probleempje...
Ik mag nu rijden voor een man, echt superleuk!
Alleen is het probleem dat het paard nogal fris/heet is... En ik ben nogal bang aangelegd...voor mij is het rijden zo niet zo leuk en soms wil ik gewoon helemaal niet rijden... Toch wil ik het zoo graag zodat ik bij de rijvereniging kan enzo...Het probleem is dat hij me heel erg uitprobeerd en ik niet goed weet hoe ik hiermee om moet gaan...hij wil niet door de hoeken...en stopt met draven wanneer het m uitkomt en is echt megasloom soms...dan dan weer heel fel...heel schrikkerig...en ik weet niet hoe ik dit moet aanpakken....help..
Liefs...

Tyra_Tyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 14:11

help

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 14:17

Paarden zijn vaak fris als het buiten koud is en ze net van stal komen en dus nog niet aan het werk zijn geweest. Als gevolg hiervan zetten ze wel eens hun feestneus op en geven een of meerdere feestjes.

Je paard wordt soms heet van bepaalde oefeningen. Hij wil dan of TE graag werken of hij doet het uit "frustratie". (vooral als ie op z'n kop krijgt als ie het niet goed doet)

Als je paard schrikkerig doet om vervelend te zijn kan ik je alleen maar aanraden om je er niets van aan te trekken. Net doen alsof er niets engs is en het negeren als je pony wil weglopen/rennen. Ik rij ook wel eens op een aanstellerig paardje en ik negeer haar volkomen. Op een gegeven moment heeft ze er genoeg van omdat ze merkt dat ik er maling aan heb.
Voordeel is wel dat ik weinig angst ken. Want angst kun je doorgeven aan je paard.
Als jij dus bang bent dat ze uit de hoek gaat springen kun je die angst onbewust doorgeven aan je paard. Deze kan dit interpreteren als zijnde dat hij gelijk heeft dat het eng is (zijn ruiter is immers ook gespannen)
Dat hij stopt met draven moet je proberen af te straffen... dat is naar mijn idee gewoon vervelend zijn.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:15

Zoals je het vertelt lijkt het erop dat je paard niet heet of fris is maar gewoon stout. Hij heeft duidelijk geen respect voor je. Probeer wat brutaler te worden. Ga wat meer grondwerk doen longeren en aan de hand. Met stappen mag hij je niet voorbij. Als hij dat wel doet zet je hem terug. Iedere pas is van jou. Ook met longeren moet hij naar jou luisteren. Daar heb je dan profijt van als je erop zit. Ja, en verder veel rijden. Ook met rijden consequent zijn. Als je wil stappen en hij gaat draven terugzetten. Andersom ook etc. etc. Veel lesnemen, wordt je vanzelf handiger. Doorzetten dus. Succes ermee

Tyra_Tyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 14:40

Bedankt voor de reacties..
Maar ik ben te bang om hem aan te pakken...dat durf ik niet goed...en dat voelt hij denk ik...
soms gaat ie ook stil staan...las er net ook een ander topic over...maar aanpakken durf ik niet goed...word er heel verdrietig door...

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:25

Longeren voor het rijden??? Dan is de meeste frissigheid eraf. En is het paard dan nog steeds lastig, dan zal die moeten aangepakt worden, neem goed les.

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:28

En misschien helpt het om over je ergste bangigheidn heen te komen door lessen te nemen met je paardje?

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:09

Als het echt niet gaat...denk dan goed na of je dit paard wel wil blijven rijden of misschien is het beter op zoek te gaan naar een paard dat braver is.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:10

Longeren helpt niet bij dit soort problemen. Jij bent bang van hem en dat voelt hij, als je hem niet heel snel een keer aanpakt, dan zou ik niet meer opstappen, want hij gaat steeds verder in het uitproberen en vandaag of morgen lig je er langs!
Het spijt me, maar het is wel zo. Dit paard is jou de baas en je durft er niets tegen te doen, dus zal het ook niet veranderen...

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:48

Kris25 schreef:
Longeren helpt niet bij dit soort problemen. Jij bent bang van hem en dat voelt hij, als je hem niet heel snel een keer aanpakt, dan zou ik niet meer opstappen, want hij gaat steeds verder in het uitproberen en vandaag of morgen lig je er langs!
Het spijt me, maar het is wel zo. Dit paard is jou de baas en je durft er niets tegen te doen, dus zal het ook niet veranderen...

mee eens!! bovendien..met longeren denk jij hem moe te maken, maar hij wordt niet moeier, hij krijgt daardoor een betere conditie en kan dan langer volhouden...

Winnylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 17:30

Ik ben het ook wel eens met Kris25.

Ik heb zelf een fjordje die ook erg lastig kan zijn, is lekker aan het puberen. Ik lig er regelmatig naast, zo ook gisteravond. Ik durfde er toen eerst echt niet meer op, de andere verzorgster heeft dezelfde problemen. Gelukkig was mijn lerares erbij (net 2 anderen aan het lesgeven) en liet me opstappen en hielp me met het terugwinnen van respect.
Mijn fjord keek dus steeds de andere kant op om zogenaamd te kunnen schrikken van iets buiten de bak, meteen binnenbeen er goed wat steviger bij dan normaal en haar hoofd de andere kant op, veel stelling houden en na een tijdje was ze hartstikke braaf toen ze merkte dat ik haar niet toeliet andere dingen te doen.
Jouw paardje heeft dus kennelijk geen respect voor jou en dat kun je alleen terugwinnen door te laten zien dat jij hem de baas bent en neem vooral les want dit helpt heel erg veel...

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:19

Ik ben het wel een beetje eens met Kris maar ook oneens.. Ik longeer Rashida ook vaak voor het rijden, zodat ze gewoon even gek kan doen en even haar opgekropte energie kwijt kan.. Meestal longeer ik ong 10 min en stap ik er op en ga gewoon rijden.. Soms zit ik ook wel is met kromme tenen op haar, maar ben niet echt bang aangelegd..

Mijn tip is ook.. Even vragen of iemand je kan helpen, die zelf ook in de paarden zit, dus een instructrice, die jouw kan helpen..

En anders denk ik dat dit paard niet echt voor jouw is weggelegd, omdat als jij niet echt durft door te zetten wordt het alleen maar erger

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:58

Van longeren gaat de frissigheid er wel van af, maar als dit paard kuren heeft en geen respect voor haar, dan werkt dat echt niet!
Als je bang bent voor een paard, dan moet je er niet meer op, want dan kun je hem drie uur longeren en nog zal hij je uit proberen!

Tyra_Tyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 15:36

Ik ga het vanmiddag toch proberen om hem aan te pakken...
Logeren wil hij niet...kent hij niet en is hem nooit geleerd...
Ik kijk hoe het vanmiddag gaat....en anders ga ik idd op zoek naar een ander bijrijdpaardje...
Bedankt voor alle reacties...!

Liefs