pony loopt heel snel te diep en achter de teugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PineApple

pony loopt heel snel te diep en achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 13:08

hey,
nou ik verzorg samen met mijn beste vriendin daphne (daffie91) een aantal paarden en ponies bij iemand hier bij ons is het dorp...
we mogen er ook oprijden en er mee naar de ponyclub en zo, dat is allemaal heel erg leuk en zo maar de pony waar ik altijd op rijd, ulex een pony van 4.5, kruipt heel snel achter de teugel en loopt ook heel snel te diep terwijl ik niks vraag, ik heb net contact met mijn teugels als hij zijn hoofd iets hoger houdt dan normaal zitten er boogjes in...nu is mijn vraag wat kan ik er aan doen want als ik hem naar voren drijf om wat omhoog te komen gaat hij alleen maar rennen en nog dieper lopen...in stap valt het allemaal wel meer maar in draf is het echt een ramp! ik krijg dus al les 2x in de week...maar als ik doe wat hun zeggen gaat hij het nog erger doen...ik weet het echt niet meer wat te doen
graag tips dus
groetjes thura

liesje1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:28

Betere les zoeken. Je hand stil houden en veel overgangen rijden. Probeer je er niet te veel op te richten en ga oefeningen rijden waardoor de achterhand er wat beter onder komt. Je moet goed van achter naar voor rijden en heel luchtig met je hand rijden. Op je zit moet het paard weer terug komen

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:30

liesje1986 schreef:
Betere les zoeken. Je hand stil houden en veel overgangen rijden. Probeer je er niet te veel op te richten en ga oefeningen rijden waardoor de achterhand er wat beter onder komt. Je moet goed van achter naar voor rijden en heel luchtig met je hand rijden. Op je zit moet het paard weer terug komen

helemaal mee eens. door veel overgangen zal je paard zelf de achterhand beter onder het lichaam gaan plaatsen en zal hij je hand op gaan zoeken.

PineApple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 13:31

ik rijdt dus al veel overgangen en meestal heeft hij zijn achterhand er wel onder dus...en ik doe echt niets met mijn handen (nou ja bijna niets) omdat hij daar zo erg op reageert

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 14:35

Is zijn gebit wel eens nagekeken? Het kan zijn dat hij pijn in zijn mond heeft en daarom jouw hand ontwijkt. Als hij medisch in orde is zul je dit probleem toch voorwaarts op moeten lossen. Krijg je ook priveles? Zoek iemand die zich echt even foccusd op het achter de teugel kruipen. Laat anders diegene ook eens even op de pony rijden. Het is de bedoeling dat het paard jouw hand volgt. Dus dat hij wanneer jij je teugels naar voren doet hij ook met zijn neus naar voren gaat.

PineApple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 14:52

hmm...dat kan best eens waar zijn van zijn mond...heb ik nog niet aan gedacht...ik ga het meteen aan de eigenaar vragen zodra ik hem zie..

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:24

Het lijkt er inderdaad op dat hij het bit niet durft aan te nemen. Kan een probleem zijn in de mond, maar kan ook gewoon verzet zijn omdat hij de verbinding moeilijk vind. Als het niet lukt met meer voorwaarts het neusje eruit te krijgen moet je een ander trucje proberen. Al eens geprobeerd een tikje met de zweep op de hals? Als ze haar hoofd optilt gelijk belonen etc.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:27

zweepje op de hals lijkt me niet de oplossing...heb je al weleens gelongeerd met bijzetjes of pessoa? zo kan het paard wennen aan druk in de mond en kan leren te ontspannen.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:22

Als hij correct van achter naar voren gereden wordt, kruipt hij niet achter de teugel, tenzij er iets mis is in zn mond. Laat idd ff nakijken en anders zul je echt aan t werk moeten met van achteren naar voren rijden Dus overgangen en tempowisselingen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:23

idd woodstock

Het paard is niet aan het been

verder handen stil houden
niet zelf gewicht gaan zoeken.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 11:28

[quote="klomp"]zweepje op de hals lijkt me niet de oplossing.

Was het bij mij wel hoor. Je moet natuurlijk niet slaan, maar een klein tikje om af te leiden en duidelijk te maken dat je niet wilt dat ze daar met haar hoofd loopt. Dat kan best helpen maar dat moet je dan even uitproberen, want van hieraf kunnen we natuurlijk ook niet zien waarom de pony achter de teugel kruipt en of hij wel of niet correct van achter naar voren wordt gereden. Het is echt soms even zoeken naar een oplossing die werkt.

PineApple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 16:54

bedankt allemaal voor jullie reacties....ik ga kijken wat allemaal werkt (en wat niet )

xDAANTJEE

Re: pony loopt heel snel te diep en achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 23:51

Pieke, je moet proberen je handen stil te zetten en goed mee te gaan in stap, je handen iets hoger dragen en verder weet ik het ook niet de mijne deed dat in het begin ook ik heb het er uit gereden maar vraag me niet hoe;) xx suc6

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:36

Kweet niet wat voor bitje je gebruikt, maar misschien kun je een ander wat zachter (bijv. dubbelgebroken trainingsbit) gebruiken.