Durf niet meer te galloperen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roxy20

Durf niet meer te galloperen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 10:18

Hallo Allemaal,

Ging gisteren rijden en ze liep eindelijk weer eens lekker nageeflijk, toen heb ik wat figuren gereden. Dacht laat ik maar eens aanspringen in de linkergallop, dat ging super. Daarna rechter gallop en toen ging het mis, ze ging heel hoog bokken er vandoor.

Ben er vorig jaar 2 x erg hard afgevallen en was eindelijk niet meer bang, maar nu dus weer. Heb daarna niet meer durven galloperen. Iemand anders is er op gestapt en daar deed ze het ook bij, maar die heeft haar erg op de kop gegeven. Toen ging het goed...

Wat nu?

gianlucka

Re: Durf niet meer te galloperen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 10:21

Roxy20 schreef:
Iemand anders is er op gestapt en daar deed ze het ook bij, maar die heeft haar erg op de kop gegeven. Toen ging het goed...

Als ik dat lees zou je denken dat ze het doet om je uit te proberen. Ik zou alleen niet weten wat je tegen die angst kunt doen.

Roxy20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 10:29

Dat zou best kunnen, maar dit is de eerste keer dat ze dit doet. Iemand zei nog wel die dag, gelukkig bokt ze nooit....

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 10:30

Last van de kou, baldadige bui, spelletje willen spelen.... enz...
Hoe galopeert ze aan de longerlijn?

Roxy20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 10:39

Als ik ga longeren met Passoa teugel gaat ze wel vaak ernaar bokken, maar verder doet ze normaal. Heb je een tip voor me?

shronaingmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 10:47

het kan wel aan het weer liggen, dat het kouder word enzo. dat heeft mijn pony oo wel eens. omdat ze dat verder nooit doet en nu opeens wel. zou het daar wel eens aan kunnen liggen. of misschien is je zadel niet goed ofzo dat het ergens drukt, dat je pony dan pijn krijgt. dat zou ook kunnen dat had ik ook en toen ging ze ook de hele tijd bokken en doen en wilde ze echt niet nageven. anders weet ik het ook niet. ohw ik zie de rechterhand? dat heb ik ook. op de rechterhand is die van mij ook soms aan het ouwhoeren. en ze wil dan niet goed nageven. misschien is het wel verstandig om het aan iemand te vragen die verstand van zadels heeft en te laten kijken of het zadel wel goed licht.
ik hoor het vast nog wel. veel succes ermee verder

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 10:53

Mijn paard heeft ook moeite met rechts, maar dat ligt aan de bespiering, hij heeft lang stil moeten staan en rechts was altijd zijn mindere kant.
Laat de persoon erop waar ze het niet bij deed, laat deze even galoperen, terug naar draf, weer galoperen, enz daarna jij erop, evt. met bokriem en kijken wat ze doet.....
En probeer je angst te overwinnen, anders weet ik zeker dat ze gaat bokken....

clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:20

Ik zou hem de volgende ker eerst is goed laten longeren en kijken wie er nu de baas is !!.
Het is een kwestie van door zetten.

Groetjes Claudia

Roxy20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 11:23

Ja ik ga het uiteraard weer proberen, alleen moet ik er nu even niet aan denken. Denk dat ik met instructrice samen dit ga oplossen, want links durf ik dan wel... Zal me zadel even laten nakijken, maar ik hem hem eigenlijk pas...maar je weet het nooit natuurlijk.

Iemand nog tips...

clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:36

Rechts om laten longeren !

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:01

Lotte heeft dit ook een tijdje gedaan linksom. Dit was echt om mij uit te proberen want ze had echt nergens last van. Zodra het wat kouder begon te worden begon ze ermee. De eerste paar keer was ik ook bang, maar dacht als ik het nu opgeeft heeft ze gewonnen. Dus eerst aan de longeerlijn, tot ze een beetje rustig was en als ze dan met rijden braaf was toch maar weer proberen. Op een gegeven moment was ik ook niet bang meer voor een bok en toen heeft ze het opgegeven. Dus als je zeker weet dat je paard niks mankeert is de enige oplossing toch om zelf door te zetten. Probeer achterover te gaan zitten en rustig steeds opnieuw vragen. Heel veel succes!

Roxy20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 13:17

Heel erg bedankt voor je reactie, bij mij is het ook niet echt de bok waar ik bang voor ben, maar het ervandoor schieten gelijk erna...

xxx

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:42

Dat heb ik ook gehad, dat ik bang was dat Olga er steeds vandoor zou schieten.
Met goede begeleiding kom je al een heel eind .

Roxy20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 13:49

Ik ga het echt proberen, wil ook graag dat het goed komt. Heb net een hele leuke tijd met haar gehad in de zomer en nu dit....

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 14:09

Ja, ik ken het .
In de wintermaanden ben ik ook wat 'angstiger' dan in de zomer, maar ik heb er (tot nog toe) geen last van gehad (hout vasthouden).

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:21

Heb ook een paard gekend die onwaarschijnlijk ging bokken op rechts en links als een zonnetje liep. Paard ad een rugprobleem. Al eens naar gekeken, of heb je echt het idee dat het frissigheid is.

Roxy20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 17:54

Ja ze wordt min 2 x per jaar door de fysio genasseerd of als ze niet lekker loopt. Die maakt dan even alles lekker los. Denk dus niet dat dat het is, maar bedankt voor de tip...

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:34

Roxy20 schreef:
Ja ik ga het uiteraard weer proberen, alleen moet ik er nu even niet aan denken. Denk dat ik met instructrice samen dit ga oplossen, want links durf ik dan wel... Zal me zadel even laten nakijken, maar ik hem hem eigenlijk pas...maar je weet het nooit natuurlijk.

Iemand nog tips...

Vind ik heel verstandig.. Vaak doordat er iemand op je let heb je er meer vertrouwen in..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 00:18

Misschien voel je je zekerder als je een veiligheidshelm opzet (als je dat nog niet doet) en een beugelriem om de hals doet. Beugels eventueel een gaatje korter als je dan steviger zit. Dan heb je al met al een heleboel meer houvast.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 08:58

als ze dit alleen linksom doet dan moet je eea even na laten kijken. zadel, rug en het kan natuurlijk zijn dat door het koude weer het paard wat meer reageert. maar ik ben altijd van mening dat ze dit soort dingen niet zomaar doen

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 09:36

Ook een beetje positief blijven, je bent er immers nu wel op blijven zitten Dus heb ook een beetje vertrouwen in jezelf!

Ik denk dat het frissigheid is. Doe haar voor het rijden eens lekker los in de bak en laat haar even rennen! En kijk dan eens hoe het gaat.

Roxy20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 10:03

Hallo Allemaal,

Bedankt voor al deze reacties, ik ben gisteren wezen rijden. Heb wel de slofteugel erom gedaan. Alleen uit voorzorg als ze gek zou gaan doen. Heb rechtsom weer gegallopeerd en ze was erg braaf. Nu nog zonder slof proberen.... Hoop dat het lukt...

kazan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 10:17

hoi
ik heb dit zelf ook meegemaakt alleen dan wel iets erger mijn pony die deed het elke les(2maanden lang) daarna ben ik ermee gestopt 2weken daarna begonnen de kriebels weer op te speln om te gaan rijden toen heeft de manege eigenaar een rustigpaard aangewezen voor mij ik durfde 1maand NIET te galoperen.
maar toen hoorde ik dat het paard(Supertje) niet meer bereden werd ben ik er uit mezelf weer opgegaan.
vantevoren goed longeren en wat bij mij helpt(moet je het paard goed kennen) als die ervandoor rent en hoog bokt ga staan in de beugels zodat je de klappen niet op vangt en aanhalen die zweep goed lten merken dat jij de baas bent.
rechts is ook de moeilijke kant van Supertje ik lat hem nu elke les 10minuten lekker loslopen en als de les begint snel allebei de kanten oplaten galopperen ik heb er baat bij hij rent dan nog wel weg maar dan heb ik toch mer controle over hem.
mischien heeft ze wel last van haar rug of ligt het zadel niet goed probeer eens de rug te masseren(doe ik ook) het is echt een stuk fijner om te rijden hij is nu soepeler met nageven en stelling.
mischien is het een tip om eerst aan een longeerlijn te gaan galoperen en vragen of iemand haar vast wil houden als je gaat galoperen en als hetlukt dat de gene die ernaast loopt hem loslaat en dan telkens er iets verder vanaf gaat lopen en als dit lukt natuurlijk los.

suc6 xxxxANnemiek

Roxy20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 10:28

Kazan bedankt voor je reacitie, ik geef ook niet op hoor.

kazan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 12:02

graag gedaan roxy20
goedzo dat je niet opgeeft dat hoor ik graag
xxxxxxxxxxxxxxxx