Merrie @ longeerwerk/ bijzet Haanstra

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Meryl

Merrie @ longeerwerk/ bijzet Haanstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 21:21

Het zijn al foto`s van een tijdje geleden, maar ik wilde ze toch nog even plaatsen.

Naar aanleiding van clinic Lammert Haanstra toch maar eens longeren met bijzet.

Afbeelding

Afbeelding

Bosprez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:36

mooi paardje

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:43

Ik heb ook eens een clinic van Lammert Haanstra bijgewoond en vond het erg interessant. Als ik longeer dan doe ik het ook volgens zijn "methode" en begrijp nu ook een heleboel meer van het hoe en waarom van longeren.
Jammer dat de foto´s ietwat vaag zijn, maar zo te zien loopt je paard er netjes bij zo.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:06

mooi paardje hoor, ziet er goed uit, jammer dat het er maar 2 zijn !

Meryl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 19:00

Nandoman schreef:
Ik heb ook eens een clinic van Lammert Haanstra bijgewoond en vond het erg interessant. Als ik longeer dan doe ik het ook volgens zijn "methode" en begrijp nu ook een heleboel meer van het hoe en waarom van longeren.
Jammer dat de foto´s ietwat vaag zijn, maar zo te zien loopt je paard er netjes bij zo.

Ja, dat was voor mij ook de aanleiding om met bijzet te gaan longeren.

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:12

heyy,, ziet er wel goed uit, mar wat ik me af vraag, hoe maak jij de longeerlijn vast?? Want ik word gek van al die manieren...

Jessicoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:13

idd beetje vaag maar ziet er netjes uit..

Meryl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 19:22

l0ve_ricard0 schreef:
heyy,, ziet er wel goed uit, mar wat ik me af vraag, hoe maak jij de longeerlijn vast?? Want ik word gek van al die manieren...

De longeerlijn via de buitenkant bit insteken, dan achter de neusriem langs en aan de longe knippen. Op deze manier wordt het bit niet uit de mond getrokken. Geleerd van Lammert Haanstra

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:01

Whaha,, okee. Dankjewel. Zal het binnenjort eens even
proberen..

Ashley5760

Re: Merrie @ longeerwerk/ bijzet Haanstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:22

Heys,

Je moet hem eigenlijk nog iets strakker bijzetten dat hij net achter de loodlijn loopt.
Ps. BAndages is het SLECHTSTE wat je maar kunt doen, het knelt namelijk de pezen af en heeft geen ENKEl nut.

gr colette

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:23

colette_007 schreef:
Je moet hem eigenlijk nog iets strakker bijzetten dat hij net achter de loodlijn loopt.

Huh Het paard moet met zn neus op of voor de loodlijn hoor! Ziet er trouwens netjes uit! Paardje met goede gangen ofnie?

esmeejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:36

colette_007 schreef:
Heys,

Ps. BAndages is het SLECHTSTE wat je maar kunt doen, het knelt namelijk de pezen af en heeft geen ENKEl nut.

gr colette

Hier sluit ik me helemaal bij aan.. en daar komt ook nog is bij dat het opde plek waar de bandages zitten zo'n 40graden is.. dus die pezen hebben nog wel wat te lijden omdat jij je ponytje of paardje even mooi wil hebben.. kies dan gewoon mooie peeskappen ofzo! Lekker stevige kost je minder tijd! En de bijzet mag idd wel iets straker maar niet achter de loodlijn.. en verder,, Sja.. mooi beestje en succes ermee!

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:38

Wederom: Het paard loopt netjes afgebogen en dient met zn neus op of voor de loodlijn te zitten!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 14:03

Ik zou persoonlijk mijn paard tijdens het longeren altijd net iets voor de loodlijn instellen, hooguit op de loodlijn, maar nooit er voor.

Wat betreft het bandageverhaal daar ben ik het wel mee eens. Wij hebben een keer een lezing van een DA gehad over het gebruik van o.a. bandages. Hij zij dat door de temp. je meer kans hebt op peesblesures zoals peesklap. Ik vind het alleen zo raar dat je de meeste hoog geklasseerde dressuurruiters altijd met bandages ziet rijden

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 18:22

colette_007 schreef:
Heys,

gr colette

Een paard die je voor de eerste keer met bijzet longeert moet je nooit direct strak zetten, daar kun je de naarste ongelukken mee krijgen. En mijn paard loopt van zich al achter de loodlijn, door dit longeerwerk met bijzet krijg je juist wat meer lengte in de hals.

Over de bandages: Het is ook maar net hoe en watvoor bandages je gebruikt. Neem 10 ruiters en je hebt 10 meningen, hier kun je oneindig over discussieren.

Ashley5760

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:21

Nee, je zet een paard tijdens het trainen achter de loodlijn omdat het op wedstrijden altijd anders is en er dan meer spanning meespeelt en het paard dus vanzelf al op de loodlijn gaat lopen. Verder zijn de gangen goed, maar zorg dat hij/zij goed door de rug blijft lopen gr colette

Meryl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 18:34

colette_007 schreef:
Nee, je zet een paard tijdens het trainen achter de loodlijn omdat het op wedstrijden altijd anders is en er dan meer spanning meespeelt en het paard dus vanzelf al op de loodlijn gaat lopen. Verder zijn de gangen goed, maar zorg dat hij/zij goed door de rug blijft lopen gr colette

Zoals ik al zei, neem 10 mensen dan heb je 10 verschillende meningen... Misschien is het bij jou paard zo dat je hem beter achter de loodlijn kunt laten lopen tijdens de training. Maar mijn paard loopt vanzichzelf achter de loodlijn, hierdoor wil ik hem met longeren JUIST lang en laag laten lopen. Anders wordt het zo,n opgekropt beeld, en dat is niet wat ik wil zien.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:52

mooi paardje hoor! Mooie hals ook Alleen hij loopt op die foto's wel ietwat op de voorhand.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 13:05

Ben het eens met het Vóór de loodlijn of erop houden tijdens het longeren. Mijn paard heeft (vooral in stap) de neiging om achter de loodlijn te kruipen. Met het longeren wil ik dus juist meer halslengte creeren. Het verschilt echter bij ieder paard, en misschien reageert jouw paard wel beter op achter de loodlijn. Iedereen kent zijn eigen paard het beste!

Voor de TS: het is inderdaad slimmer om de 1e keren met een wat lossere bijzet te werken, als je ze meteen opsluit, kunnen sommige paarden in paniek raken! Goed bezig, en ga zo door