pony gaat staken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Misteryke

pony gaat staken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 21:10

ey,
een maal in de week rij ik een D-pony van mensen die er niet altijd de tijd voor hebben, ik rijd haar nu een klein half jaar. Toen ik ze leerde kennen was ze hoogzwanger en bleef het bij wandelingen, eens na de bevalling en even beetje rust gekregen te hebben natuurlijk begonnen we weer met rijden maar door het veulen was het nu op de "weide" te doen, niet de weide waar er veel gras opstaat, maar de weide waar ze snachts en deel va nde dag opstaan waar bijna geen gras staat om te veel graseten te voorkomen. Al van in het begin was ze altijd verzot op het rijden zelf, aan poetsen heeft ze een hekel, ze bijt en stampt dat het geen doen is eigenlijk en dat ik zelfs soms schrik van haar krijg, zeker na een stamp op mijn been. Maar eens je met een zadel afkwam was alles weer in orde, zadelen enzo was en is nog steeds geen probleem, vroeger was het bit innemen soms een ramp maar zelfs dat gaat nu goed. Het is dus niet dat ze tegen het rijden opkijkt al gaat ze natuurlijk wel veel leiver rustig wandelen maar dat kan niet altijd omdat haar veulen nog steeds niet gespeend is en er niet altijd iemand aanwezig is om het veulen mee te nemen. Eens je wil opstappen wil ze wel niet blijven stilstaan maar ze probeert ook niet te bijten of te stampen. Het rijden zelf gaat over het algemeen goed tot op een bepaald moment... Stilstaan is nooit haar beste vak geweest en dat lukt dan ook meestal amper, maar sinds kort heeft ze er wat nieuws bijgeleerd. Als ze geen zin heeft gaat ze gewoon achteruit, bene geven helpt niets meer, nee ze gaat nog harder achterwaarts, teugels losgooien zodat ze vooraan de vrijheid heeft helpt al even min, haar gewoon laten doen... dan ga ik soms 2 minuten lang achteruit... Tik geven va nde zweep heb ik nog niet geprobeerd, ik rij nooit met zweep, wordt ze alleen maar zot van en ze is normaal meer als vlot genoeg, te vlot zelfs en ze is waarschijnlijk vroeger mishandeld geweest dus weet ook neit hoe ze zou reageren als ze ineens een tik krijgt op haar gevoelige plaats, haar kont... Soms gebeurt dit in het begin van het rijden, andere keren gaat ze het pas doen na eventjes gereden te hebben en als zij gene izn meer heeft. Mijn principe is dat ik niet wil blijven rijden tot ze erbij neervalt, als ik merk dat ze moe wordt en ze heeft haar best gedaan is het rijden afgelopen, maar wel pas als ik het zeg en niet als zij belsist om niet meer voorwaarts te gaan. Andere keren wil je van stap naar draf gaan en legt ze haar oren plat naar achteren en wil ze niet in draf.
We hebben in die korte periode van echt rijden (dus neit het wandelen en het veulen enzo...) al veel vooruitgang geboekt, eerst kon ze alleen maar rechtdoor en liefst zo snel mogelijk, nu loopt ze ontspannen op een tempo dat voor beide leuk is en op goede dagen lukt zelfs stelling geven maar het "staken" zoals ik het noem wordt steeds erger.
Weet er iemand raad?

_Anouck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:18

Mijn vzp had dit ook..alleen zij ging gewoon stilstaan en niks doen! En vaak ook achteruit lopen! eerst zijn we heel boos geworden! zodra er iemand naast ging lopen liep ze wel...maar op een gegeven moment had ik ook zoiets van ik stap af en ga terug naar stal en de volgende dag weer geprobeerd. Maarja bleef gewoon stilstaan. En toen de dierenarts er bij gehaalt...ze had geloof ik wat in haar buik wat naar 3 dagen ofzo ook wel weer over was...kweet niet meer wat het was. Maar als het zo aanhoud had ik er toch wel even naar laten kijken!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:49

Je pony probeert je uit en ziet je niet als leider. Dat ze je probeert te bijten en te slaan tijdens het poetsen zegt al genoeg. Eerst de baas op de grond en dan pas kun je de baas worden als je er op zit.
Probeer eens een les te nemen met je pony en kijk wat er gebeurt....

missnina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:59

Kris25 schreef:
Je pony probeert je uit en ziet je niet als leider. Dat ze je probeert te bijten en te slaan tijdens het poetsen zegt al genoeg. Eerst de baas op de grond en dan pas kun je de baas worden als je er op zit.
Probeer eens een les te nemen met je pony en kijk wat er gebeurt....

Volgens mij heeft staken vaak ook een lichamelijke oorzaak. En dat begint al bij het opzdelen, dan weet je pony al wat er allemaal gaat komen en begint dan al vervelend te doen. Ik zou eerst maar eens kijken of er niks aan de hand is met je pony en niet direct gaan uitvechten wie de baas is!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:42

TS schrijft dat pony rijden geweldig vind en opzadelen kan ook goed.
TS gebruikt geen zweep en straft pony niet bij achterwaarts gaan, pony zal steeds meer proberen.....
Het is niet altijd zo dat ze meteen ergens last van hebben!

missnina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:47

Kris25 schreef:
Het is niet altijd zo dat ze meteen ergens last van hebben!

Klopt, maar ik vind wel dat je dat eerst moet uitsluiten. Stel voor dat de pony wel iets mankeert en je hebt geprobeerd om het met de zweep op te lossen, dan ben je niet blij!

Sily

Re: pony gaat staken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 01:06

Als ze graag achteruit wil laat je haar toch achteruit gaan?
Gooi niet je teugels los en probeer haar niet naar voren te werken.
Als zij achteruit gaat geef jij de hulpen voor achteruit en als zij stopt met achteruit gaan ga jij door tot jij vind dat ze genoeg achteruit is gegaan.
Meestal verwachten ze al helemaal niet dat jij de hulpen gaat geven, tot nu toe heb jij iedere keer je best gedaan om haar te laten stoppen.
Grote kans dat het feit dat jij opeens zegt ja ga maar en daarbij de hulpen geeft zij het opeens helemaal niet meer ziet zitten, en dan ga je nog even door, je stopt wanneer jij het genoeg vind en draaft in 1 keer naar voren aan.

Het zou wel handig zijn als je een zweepje bij je zou nemen, ik weet niet wat je onder zot doen verstaat, maar mijn groene pony die absoluut nooit mishandeld was en nooit geslagen had al heel snel door dat een zweep mijn hulp was voor als zij niet luisterde, en ze had nog sneller door dat als zij begon te rennen de zweep opzij gegooid werd, waarna zij weer even hard begon met het niet meteen of helemala niet reageren op mijn hulpen.
Op aanraden van mijn instructrice heb ik haar 1 keer door laten rennen, de zweep beetgehouden en de rit uitgezeten, hierna kon ik gewoon rijden met zweep, en dus ook corrigeren als dat nodig was.
Gaat jouw paard gevaarlijk tekeer met zweep in de handen zou ik het niet uit proberen, maar blijft het bij rennen zou ik toch een keer kijken of je de rit kan uitzitten en wat ze daarna doet.

Bang zijn voor de zweep wordt vaak verwart met weten dat ze alles kunnen maken zonder dat ding.

Misteryke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 20:29

sorry dat ik nu pas terug kan antwoorden maar zit in de week op school...
de pony heeft volgens mij helemaal niets lichamelijks, ze is al nagekeken door dierenarts en denk wel dat ze anders al zou protesteren bij het opzadelen, dit vind ze juist helemaal goed en stopt dan zelf met bijten en stampen.
Volgens mij wil ze mij dus ook uitproberen en ik weet niet hoe ik juist moet reageren als ze weer begint. Eerst dacht ik dat ik misschien te veel van haar vroeg waardoor ze in protest ging maar dit blijkt niet waar te zijn. Les volgen behoort niet tot de mogelijkheid, een manege is er niet meteen in de buurt, en ik volg wel nog wekelijks les in de manege maar dit met een ander paard.
Ik ga alvast beginnen met wat jullie hier hebben neergezet, als ze dus achterwaarts gaat de hulpen geven voor achterwaarts en dat zolang als ik wil. Op de grond de baas spelen is misschien zelfs nog moeilijker, de eigenaar raadde me aan om een zweep bij de hand te houden als ze begon met bijten en stampen, en dan geen tik geven ofzo, maar gewoon even de zweep tegen haar schouder te leggen zodat ze weet dat ze moet luisteren. Met zweep rijden van in het begin is geen oplossing aangezien ze dan heel de tijd van mij gaat lopen, dan gooit ze haar hoofd de lucht in, bang om een tik te krijgen. Wat ze gaat den als ze wel degelijk een tik krijgt weet ik niet, nog niet uitgeprobeerd namelijk maar ze heeft er nog nooit iemand afgesmeten (ze is gewoon heel erg snel maar bokken en steigeren kent ze niet) dus denk niet dat ze in een monster zal veranderen, misschien moet ik er dus toch maar eens een zweep bijnemen.
Op wandeling gaat ze namelijk soms ook plots stilstaan en is ze niet meer vooruit te krijgen, maar dat is denk ik meer als ze iets vreemds heeft gezien.

bedankt alvast allemaal