als je lichaam niet wil ,wat van je koppie moet?@#!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikkemetwikke

als je lichaam niet wil ,wat van je koppie moet?@#!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 17:17

zucht..........
ik moet weer ff klagen hoor!

ik ben van mijzelf uit iemand die alles goed wil doen,als ik ergens aan begin wil ik het ook goed doen ook!
zo ook paardrijden,niet flierefluiten, maar rijden met die handel!
een buitenritje is leuk op z''n tijd,(1×per week)maar de rest v/d week moet er serieus gewerkt worden!

daarom had ik altijd een knotjespaard!
maar nu,of eigenlijk al 3 jaar,wil mijn lijf niet meer wat mijn koppie wel wil:
fanatiek dresuren!
dus na een jaar zelfs bijna niet rijden,koop je een lekker fjordenbeest om lekker wat relaxter mee om te gaan,gewoon recreatief te rijden,tuurlijk wel gymnastiseren,maar niet meer zo fanatiek(haast dwangmatig)mijzelf en paardlief moetentrainen!

maar waarom kan ikdat dan niet?
nog moet ik van mijzelf die bak in,en rijden,en niet al fluitend lol met je knol,nee hop! aan de bak,allemaal volgens het boekje!
nu heb ik dan ook nog eens een superlief paard,die zo z'n best voor me doet
maar mijn lichaam protesteert aan alle kanten,mijn stuit is wonderwel genezen,maar mijn bekken wil en kan deze manier van rijden,bewegen gewoon niet meer aan.
vooral veel eenzijdige hulpen,dus linkerbeen doet wat anders dan rechterbeen,de één iets meer naar achterleggen,etc. is funest,en hoevaak doe je zoiets wil niet,bij wijken,sbw,etc.

nu volg ik een re-intregatieplan voor mijn werk,ook daar loop ik tegen zulke problemen aan(van mijzelf moet ik alles kunnen,maar mijn lichaam protesteert!)
daar helpen zij mij,om daar anders mee om te leren gaan,dus leren accepteren dat ik niet meer de dingen kan doen zoals ik dat 4 jaar geleden kon,en dat valt niet mee!
dus ook dit geval met paardrijden,heb ik daar voorgelegd,en nu proberen we manieren te vinden,waardoor ik mezelf het niet zo moeilijk maak,en
gewoon leer genieten va nmijn beestje,ipv mezelf weer allerlei doelen op te leggen,en deze ook nog eens in no time moet halen van mijzelf.

zucht...........
mocht iemand tips hebben heel graag!

ikkemetwikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 17:19

ff een toevoeging:
ik denk dat het probleem gewoon in mijn kop zit!
ik maak het mezelf gewoon veel te moeilijk!
er is niemand die zegt dat ik zo moet rijden,dat wikke in no time nagevelijk moet komen,en dat gaat al echt goed(dus zie ikdat weer als beloning,voor mijn doorzetten)ook wijken en sbw,gaat al redelijk.
maar ik moet dat juist los laten,en mijn lol gaan vinden in de simpele dingen des (fjorden)levens
heerlijk lange buitenritten,tikkertje in de bak,in noem maar wat doms.
als ikd e andere zie rijden,over de dijk,ben ik jaloers!waarom? ik kan zo mee als ik dat wil,maar dat mag ik niet van mijzzelf ofzo,want ik moet in de bek rijden!
nu overdrijf ik het een beetje hoor,maar op een of andere manier gun ik mezelf dat ontspannen buitenritje gewoon niet.
vreem hé?!

bij dat re-intregatieburo noemen ze dat "musterbation"
ik moet,ik moet ,ik moet!
raar hé?!
maar hoe kom ik daar vanaf?
ik moet dus nu een soort schema op gaan zetten(word bij re-intregatieburo gecontroleerd! )
zodat ik alles op een ontspannen manier kan opbouwen,zodat straks hopelijk mijn lichaam ook die dressuuroefningen weer aan zou kunnen!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 20:43

pfoe, daar vraag je wat zeg. heb je wel les? misschien moet je iets totaal anders doen met je paard wat echt LEUK is. Springen, crossen, naar het strand (in de zomer dan) dat soort dingen. en dan weer naar dressuur, en dan stapje voor stapje alles weer opbouwen, begin met zitlessen, die helpen je een heel eind verder. Dan echt vanaf onderaan alles goed oefenen. en anders moet je gewoon even een week niet rijden. gewoon je beestje even vakantie geven. ik weet het anders ook niet, een heel raar probleem eerlijk gezegd.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 22:09

Misschien kun je gaan longeren? Als je graag je paardje zulke dingen wilt leren, maar hier zelf niet goed tot in staat bent, kun je vanaf de grond heeeel veel doen. Ga je lekker longeercursussen volgen Heel erg fijn voor je paardje, waarmee je hem heel veel dingen kunt leren en dressuurmatig sterker maken, zonder dat je zelf hoeft te rijden en dingen gaat forceren. Je bent toch actief met je paardje bezig en kunt hem dingen laten doen die je wilt, zonder dat je tegen je eigen belemmeringen aanloopt! En dan kun je ook regelmatig lekker een buitenritje maken voor de afwisseling

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 00:20

Eigenlijk is dit niet echt een rijtechnisch probleem denk ik: je geeft zelf ook aan dat ook je houding meespeelt.

Wat ik heerlijk vind is om af en toe gewoon lekker mee te schommelen op de bewegingen, en gewoon te voelen. Liefst met ogen dicht.
Zo heerlijk om dat te voelen!

Net als alles moet je ook loslaten oefenen en leren. Alleen is dat heel raar - je best doen om niet je best doen.
Gewoon afentoe tussendoor eens even rust nemen. Dan mag je daarna weer aan het werk

Een lekker lang teugeltje vind ik ook heerlijk. Zonder veel contact rijden maar toch wenden, overgangen maken etc. Dit hoeft echt niet minder moeilijk te zijn, maar het vraagt meer communicatie dan perfecte lichaamsbeheersing. (Is mijn idee hoor - misschien ervaar jij het anders.)

Wil je toch echt aan de slag maar met iets minder belasting voor je spieren: je zou ook kunnen kijken naar Western of mennen. Dit is niet makkelijker dan klassieke dressuur, dus daar is denk ik uitdaging en 'echt werk' genoeg in te vinden, maar je bent toch net anders bezig.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt?

ikkemetwikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 14:54

bedankt Shadow,dat zijn idd best dingen om te proberen.
longeren,doe ik idd al best veel!
en ik ga beginnen met een mencursus,mijn paard is al beleerd.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:26

Om dat probleem uit je koppie te halen is het mischien een idee om ten eerste de mensen met commentaar buiten te zetten . Ik heb het gevoel dat je je erg veel aantrekt van die mensen . Dan is het mischien een idee om naar je penny periode terug te keren . Dit klinkt mischien raar maar ik doe het ook wel eens als ik al het serieuze gedoe beu ben . Je gaat lekker je paard wassen troettelen etc ... dan doe je een lekkere buitenrit en cros je een klein eindje . Je praat een beetje tegen je paardje en geniet van de omgeving . Ga de mooie dingen weer zien want dat ontbreekt vaak (ik zeg niet altijd) bij mensen die zo dressuur matig bezig zijn . Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel ....
succes

Cowgirl

Re: als je lichaam niet wil ,wat van je koppie moet?@#!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 17:03

Sta je soms op een stal waar bijna iedereen fanatiek dressuur rijd?
Als dat zo is is verhuizen naar een stal waar meer recreatief wordt gereden misschien een optie.

Op dat soort stallen staan ook vaak wat "alternatieve" mensen die wat meer aan mennen doen, natural horsemanship en mischien wel een westernruiter.

Verder is misschien een curus centered riding iets voor jou.
Ik wil het zelf ook heel graag vanwege mijn eigen lichaam. Het zijn cursussen waar je meer bewuster van je eigen lichaam gaat worden.
Misschien dat je zo weer andere dingen ontdekt en beter met je 'probleem' om kunt gaan.

Petto

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:19

Dat probleem heb ik ook,alles moet en wel perfect want anders is het niks...in mijn ogen dan he? Dat heb ik in het werk,met rijden,in de tuin,in mijn huishouden en noem maar op.Inmiddels kan ik er behoorlijk goed mee om gaan.Heb mezelf moeten dwingen om te gaan kijken naar bijv. mijn paard.Heeft hij zin in rijden? Nee? Okee gaan we niet rijden en ga ik poetsen,morgen is er weer een dag.Wel moet je streng zijn voor jezelf en MOET je van jezelf gaan accepteren dat minder ook goed is!! Dan duurt het maar langer voor je in de Z zit. (bijv.) Je kunt nl. ook teveel vragen van je paard.Jou lichaam geeft het aan dat je teveel wil en waarschijnlijk je paard ook maar je voelt het even niet omdat alles MOET. Dat MOET zit in je hoofd en is niet je gevoel.Je paard is erg erg gevoeleig voelt dat ook en past zich aan aan jou 'buien' en vroeg of laat trekt hij het ook nietmeer!
Nou wel een probleem waar je wat aan moet doen want een dag extra longeren omdat jij het even niet trekt is niet voldoende.Het probleem zit veel dieper,in je hoofd dus.
Succes ermee!!

ikkemetwikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 20:56

shadowflower,ik trek me juist niks van anderen aan,daar ben ik juist helemaal niet gevoelig voor!
Cowgirl,ik ben daar de enigste die dressuur rijd,de rest is juist echt recreatieruiter,ik ben haast de enige die gebruik maakt van de bak.
nee aan de stal ligt het absoluut niet,ik kan het niet beter treffen denk ik.
mijn vorige stal ,was wel een en al dresuurmutsen,daarom ben ik juist nu zo blij dat ik hier nu sta.

hé,Petto
je slaat de spijker op z'n kop!
maar hoe heb jij dat in de praktijk gedaan?

Petto

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:48

Nou om eerlijk te zijn is dat een lang verhaal....ik vroeg,lees eiste,zoveel van mezelf dat mijn lichaam op een gegeven moment nietmeer wilde.Ik overspannen,depressief en wat al nietmeer.Ik MOEST nu echt rustiger aan gaan doen of ik nu wilde of niet. Het was en is vaak nog een keiharde strijd die ik in mijn eigen hoofd voer om mezelf maar constant te overtuigen dat ik niet alles perfect hoef te doen.
Bijvoorbeeld; ik heb hier thuis 13 paarden staan waaronder een stel in pension.Ik mest het liefst elke dag maarja soms gaat het echt niet die dag omdat ik veel andere dingen heb,een wedstrijd o.i.d. en dan strooi ik 'alleen' maar op...verre van perfect dus in mijn ogen. Die dag moet ik werkelijk tig keer tegen mijzelf zeggen dat het zo ook goed is. Zo moet jij ook aan de gang; als je lichaam aangeeft dat je niet verder kunt met rijden bijv. stap er dan maar af en zeg tig keer tegen jezelf!!! dat je lekker gaat poetsen en masseer hem ofzo zodat jij en je paard het leuk hebben.Je moet eigenlijk constant jezelf verbeteren dat minder ook goed is.Moeilijk hoor maar succes ermee.