springen en houding

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

donnadoni

springen en houding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 09:49

Ik lees hier heel veel tips en adviezen over houding met springen.
Heel vaak word er gezegd handen meer naar voren, probeer ze oren aan te raken zit hem niet in zijn mond en veel meer uit het zadel om je paard ruimte te geven.

Nu heb ik laatst springles gehad dus ik netjes handen naar voren . Maar mijn instructrice zegt dat ik helemaal niet mijn handen zover naar voren hoef te doen. Ze zegt je moet kontact houden met zijn mond dus een stukje meegaan maar niet overdrijven want dan gooi je hem los. Je raakt kontact met zijn mond kwijt, verstoord zijn evenwicht en als je juist wel contact hebt met zijn mond kan je hem na de sprong makkelijker terugnemen.

ook over die verlichte zit. Ze zegt je hoeft maar een heel klein stukje uit je zadel te komen. Hoeft niet helemaal naar voren te gaan staan maar alleen een klein stukje. Heb eigenlijk nog niet gevraagd waarom.

Wat is nou de juiste manier ? en aub ook uitleggen waarom.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 09:57

Je instructrice heeft gelijk De handen naar de oren is erg overdreven. En met die verlichte zit heeft ze ook gelijk. Je hoeft maar een klein stukje uit je zadel te komen. Als je het paard maar niet belast boven de sprong

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 14:01

Je moet vooral boven de sprong je paard de ruimte geven, voor de sprong goed contact houden om er goed onder te rijden, in de landing goed contact houden om direct te kunnen sturen (in een parcours) of terug te kunnen nemen. Handen naar de oren is een overdreven uitdrukking voor mensen die paarden te strak houden boven de sprong, als je zegt hand iets verder naar voren dan zal dat meestal onvoldoende zijn, als je zegt handen naar de oren dan geef je meer ruimte, je hoeft niet daadwerkelijk zó ver naar voren te reiken, voor je gevoel.
Net als ruiters die te ver naar voren zitten, als je rechtop! zegt dan gebeurt er niet veel omdat ze voor hun gevoel wel rechtop zitten, als je zegt leun iets achterover dan gaan ze rechtop zitten.

Ik ben vaag, maar ik hoop dat je het snapt.

Maaiikii

Re: springen en houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 16:40

Het klopt helemaal, je moet altijd contact houden met de mond van je pony en niet je teugels lossen gooiien want zo verlies je het contact ..en krijgt je pony minder steun van jou.
Je hoeft ook maar klein beetje uit het zadel komen als je de rug van je pony maar niet belast.

Kit_for_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 18:55

Je hebt 2 belangrijke schanierpunten bij de verlichte zit, de heup en de elleboog. Als je in de verlichte zit wil, moet je de hoek in je heup sluiten door je neus naar de manenkam van je paard te brengen, en je moet je kont zo ver mogelijk naar acher duwen. Je hoeft bijna niet te gaan staan ofsow. De hoek ik de elleboog moet gesloten worden om zo nodig je hand naar voor te brengen of naar achter, om vooruit en terug te kunnen rijden.