Zweep vraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie2

Zweep vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 19:14

Hallo,

Mijn haf reageert heel heftig op de zweep. Hij heeft nog nooit iets meegemaakt, maar vind het gewoon eng. Zelfs als ik een buitenrit rijd naast mijn vriendin en zij heeft de zweep aan de kant van waar ik loop met mijn haflinger reageert hij er dan al op als de zweep vlak bij z'n kont is. Nu heeft mijn haf ergens moeite mee en mijn instructrice raadde zweep of spoortjes aan, zodat ik hem kan begrenzen (met waarmee hij moeite heeft). Ik wil liever met een zweep gaan rijden, en de sporen achterwege laten. Maar hoe moet ik beginnen als mijn paardje er gek van word?

Groetjes!

_Mel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:15

Ik zal zowieso hele stompe sporen gebruiken. Druk eerst als je naast hem loopt zachtjes met de sporen inde buik..

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 19:19

Het gaat om de zweep

Tien

Re: Zweep vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 20:30

Je kan hem ook aan de zweep laten wennen als je er naast staat.
(Zo doe ik dat met een paraplu )
Beet houden, gerust stellen en de zweep naar hem toebrengen. Heel rustig aan en belonen als hij het toelaat.
En veel geduld!
Hopenlijk heb je er wat aan!

Esterrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 22:04

Ik ben het ook met tien eens, waarmee heeft hij moeite dan?

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:10

Ik heb een paard wat vroeger waarschijnlijk mishandeld geweest is, of in ieder geval heel bang is voor de zweep. Dit is eigenlijk alleen maar handig, wanneer je er juist mee om kan gaan. Sla het paard niet meteen, maar leg alleen de zweep aan op de kont. Verder kan je over de hals belonen, met in de hand je zweep, zodat hij beide voelt.

Innaldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:26

Laat hem inderdaad rustig wennen aan de zweep. Gewoon als je er naast staat of tijdens het poetsen, dan haal je hem er af en toe rustig bij en raak hem dan ook rustig aan met de zweep. Zo kan hij er aan wennen en leert hij dat hij er niet bang voor hoeft te zijn.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 09:27

dankjullie wel Hij is echt nooit mishandeld ofzo. Alleen als ik met zweep rij lijkt het wel alsof hij er voor wil vluchten.. Hij gaat gewoon steeds harder onder me vandaag lopen.

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 11:19

Mijn pony was ook doodsbang voor de zweep vroeger. Eerst een tijdje op stal mee gedaan, maar daar had ze geen probleem mee. Dus toen ben ik met een kort springzweepje gaan rijden, gewoon laten uitrazen, goed voorwaarts houden en daarna een iets langere zweep gepakt. Deze op haar kont laten liggen, af en toe er vanaf houden en dan weer zachtjes erop leggen. Zo is mijn pony er aan gewend.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 18:53

Dankje wel secricible

Bubblicious

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 22:20

mijn vriendin zegt zo tegen mij als je pony ergens niet naar wilt luisteren , steeds door wilt draven niks heeft geen pijn of niks moet je hem als hij moet word ook zo hard laten gaan .

ik weet heb een maffe vriendin

maar met de tips die gegeven zijn ben ik het helemaal mee eens

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 09:52

.

Ik rij dan meestal zonder zweep, maar ben gewoon erg consequent met mijn beenhulpen.
soms wat extra aangespoord met mijn stem.
Veel overgangen, waar je gewoon direct aktie eist
ook met in en uitstappen consequent blijven, daar laten we als ruiter het vaak versloffen en dat is jammer.

wil je toch met een zweep gaan rijden om het hem te leren.
Zou ik in het begin een kort zweepje nemen.
Dan heb je ook nooit perongeluk dat het touwtje aan het uiteinde kriebelt, wat voor die paarden al genoeg is om over de zeik te gaan.

Hou de eerste tijd die zweep alleen maar bij en gebruik hem niet.
als dat goed gaat, aai hem er eens mee enz.
en zou langzaam uitbouwen.

Maar sommige paarden blijven het best eng vinden en krijg je gewoon alleen maar getreste aktie.
kawa was 10 toen ik er een zweep bij kon pakken
De ene keer ging het wel, de andere keer kreeg ik nog een stress kip.

Bij hem was het vaak als hij de kantjes er wat afliep, genoeg om er 5 min de zweep bij te pakken, om daarna weg te leggen.
net alsof hij zoiets had van oke, oke, ik weet het wel weer, ik moet gaan opletten

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 10:32

dankjewel running kawa hier heb ik wat aan maar hij vind het heel erg moeilijk om op de volte te blijven, want ik heb hem nog niet helemaal goed in balans enzovoort.. Omdat hij nog jong is.. Maar toen kreeg ik het advies om hem eens een tikje op de buitenschouder te geven. Maar dat moet dan wel kunnen gebeuren zonder gestress

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 10:37

Enn runningkawa hij reageert wel heeeeeel consequent op het been als hij recht loopt. Maar omdat hij het zo moeilijk vind om op de rechterhand op de volte te blijven ( hij valt helemaal naar buiten) en kan dan zelfs opeens naar rechts gaan. En ik daar dan niet genoeg met mijn been bij kan zetten, raadde ze mij dus een zweepje aan Ik hoop dat het nu wat duidelijker is (A)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 10:48

Ja hoor, dat is zeker uidelijk.
Op zich is dat zweepje het handigste
Maar ja een paard over e zeik is weer niet handig
Ook dan weer wat anders verzinnen als het niet gaat, altijd leuk

Heb je al eens een paar pasjes met hem geweken?
dat leer ik ze altijd vrij snel aan.
Het gaat me dan niet eens om perfect wijken, maar dat ze wel leren dat een been als hulp ook wat bedoeld
Zo kun je ze ook wat makkelijker begrenzen met je benen.

OP het moment dat ze dan bijv helemaal naar buiten vallen, ga ik "pesten' met ze ff de andere kant in te laten wijken

Ook een goede oefening om te doen
volte openen en sluiten dmv een pasje wijken.

en op de volte ook genoeg buiten teugel eraan houden, maar dat wist je vast wel

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:12

Nu weer een zweepje. Vorige week moest je van je instructrice met sporen gaan rijden. Wat is de volgende stap? Beide en dan ook nog een hulpteugel omdat hij niet voor je been aan de kant wil? Je pony is 3,5 jaartjes jong. Geef hem de tijd!
Tips die gegeven zijn zijn allemaal goed, maar ik zou toch eens aan andere instructie gaan denken.....

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 18:04

Kris25, ik heb besloten toch maar met een zweep te gaan rijden, omdat ik zoveel commentaar kreeg op de sporen. Ik heb hier toch dus even over nagedacht. Maar ik heb mijn instructrice niet eens weer gezien, omdat er sneeuw lag, heb ik dus geen les gehad. En hoezo zou ik met hulpteugel gaan rijden? Mijn instructrice raadde spoortjes aan, maar ik kan voor mezelf ook wel beslissen als ik liever een zweepje erbij pak, maar ik hoef geen andere instructrice. Maar nu dwalen we af, ik vroeg om hoe ik hem aan de zweep kon laten wennen. Bedankt runningkawa ik wijk al wel en hierbij is hij vrijwel altijd goed aan het been, maar af en toe reageert hij ook helemaal niet meer, en kan ik zo hard schoppen als ik wil. Ik heb gister ff een zweepje erbij gepakt maar meneer was gelijk weer zo opgefokt als het maar kon maar heel erg bedankt voor je reacties hier heb ik echt wat aan