Vraagje over de hand opzoeken en volgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wreckh

Vraagje over de hand opzoeken en volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 15:21

Hallo,

Ik had een vraag.

Als er mensen zijn die vragen: hoe rij ik mijn paard aan de teugel zijn er meestal reacties van als je ontspanning hebt dan doet ze dat vanzelf.

Nu was mijn vraag daarbij, moet een paard niet eerst leren wat de bedoeling is of is het iets dat ze gewoon doen/aanvoelen/mee geboren worden zeg maar?

Ik hoop dat iemand mij een duidelijk antwoord kan geven.

Dank je

zweetvos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 15:45

Als je gewoon zachtjes druk houd op beide teugels en zorgt dat je paard goed voor je been is en terug komt zonder dat jij aan je teugels trekt dan gaat het op een gegeven moment vanzelf .
Niet ongeduldig worden, gewoon gelijke druk houden op beide teugels. Voltetjes rijden, wendingen, pasje naar voren en weer netjes terug, keertje stappen, weer wegdraven. Als het goed is zakken ze dan op een gegeven moment en dan ontspan jij meteen.
Verder helemaal niet trekken of spelen, gewoon zorgen dat je gelijke druk hebt en wel je been erbij houd.
Als ze dan een paar keer netjes zelf zijn gaan zakken en jij goed ontspant hebt zal het zakken steeds vaker komen en langer duren. Als het hoofdje dan weer omhoog komt gewoon je been er een beetje bij, nog steeds de gelijke druk op de teugels en weer afwachten tot ze opnieuw gaan zakken.

Ze leren het dus omdat ze in de gaten gaan krijgen dat jij ontspant als hun gaan zakken

(klinkt makkelijk hè )
Succes!

Vayo

Re: Vraagje over de hand opzoeken en volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 15:48

Ik vind het moeilijk om uit te leggen hoe je een paard aan de teugel laat lopen, maar ik zal een poging doen Het is niet een trucje wat je leert of iets wat je hem echt moet aanleren. Wel moet een jong paard dat net onder het zadel is zijn balans leren vinden en op vier benen kunnen lopen. Een paard dat niet in balans in versnelt vaak of loopt vaak met zijn hoofd omhoog. Daarnaast moet de basis in orde zijn. Het paard moet dus aan de hulpen staan en vertrekken en terug komen wanneer jij dat wilt. Vaak als een paard aan de hulpen staat en je rijd tempowisseling, overgangen en figuren zal het paard soepeler worden en gaan ontspannen. Het paard zal dan je hand gaan opzoeken. Soms kun je dan iets doorvragen door iets met je hand te spelen (door een keer met beide handen tegelijk zachtjes in de teugels te knijpen dus niet zagen), dus hem iets meer uitnodigen. Gaat het paard hier op in en dan ontspan je je handen. Daarnaast is het ook een questie van je paard aanvoelen.

Als ik mijn paard rij (6 jaar) en ik rij wat tempowisselen, overgangen en figuren zoekt hij gelijk mijn hand op. Ik hoef dus niet hard te werken en te 'vechten' (wat sommige doen en ik dus een foute manier vind) om mijn paard voorwaarts neerwaarts te rijden.

Kijk ook eens naar paarden die druk door de wei draven of galoperen. Vaak zie je dat ze dan ook met hun hoofd op de loodlijn lopen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:00

ben het met bovenstaande eens, en het is is wat vele trainingen opoffert, maar dan heb je ook wat, namelijk een paard met een goed onspannen aanleuning. dan kan je ook veel moeilijkere oefeningen trainen en aanleren.

Esterrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 17:55

Als jou paard op vier benen loopt, zijn gewicht en evenwicht over zijn eigen lijf verdeeld, jij zoals hier boven gezegt is: Iets of wat druk op je teugels houd en met je been je paard naar voren drijft.. zal hij vanzelf je hand zoeken en het bit aanemen. Succes ermee .

wreckh

Re: Vraagje over de hand opzoeken en volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 12:56

Ik heb het ondervonden!! Ik rij sinds kort weer op een ander paard omdat mijn eigen draver kreupel is. Ik snapte maar niet hoe ik haar netjes over de rug een naar de hand kreeg. Ik heb nu 4 keer gereden en ik merk gewoon dat ze het doet. Ik hou gewoon mijn handen stil. En als ze dan wat warm begint te lopen doet ze het in stap al best netjes. En in draf merk ik dat het begint te komen. Bedankt voor jullie uitleg. We blijven rustig oefenen en ik vraag nog niet te veel.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 13:56

Nou zie je wel dat het niet zo moeilijk is Fijn om te horen dat je het zelf ondervonden hebt!!! Veel succes met het bijrijdpaard!!!

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:59

Je kunt het ook goed zien met longeren als je je paard bijzet. De bijzetteugel is de hand. Die zit op 1 plek en trekt niet. De zweep is je been. Met de zweep activeer je de achterhand zodat het paard verbinding krijgt met het bit. Het paard beloont zichzelf eigenlijk met nageven doordat de druk op het bit dan afneemt. Het is dus belangrijk bij het nageeflijk rijden je handen stil te houden en niet te trekken. Het achterbeen moet actief zijn t.b.v. het krijgen van een goede verbinding.
Die activiteit kun je opwekken door het rijden van tempowisselingen.