tip voor iedereen !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dirke

tip voor iedereen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 01:24

ik heb voor iedereen een goede tip

sommige zijn met hun paarden lang bezig met een bepaald rijtechnisch probleem, hebben vanalles geprobeerd, maar het lijkt wel alsof er niks meer helpt.

zelf heb ik dit ook meegemaakt met de galop van mijn friese merrie, niks hielp, dan zit je toch mooi met je handen in je haar.

Toen heb ik haar uiteindelijk laten nakijken door een fysiotherapeut, en wat bleek er zat het een en ander niet goed in haar rug.
Na haar helemaal losgemaakt te hebben, en haar medicijnen gegeven te hebben, heb ik een heel nieuw paard.

Dus na al die tijd bleek ze dus gewoon pijn te hebben niet zo gek dat het niet lukte!

dus mijn tip is al je denkt dat er niks meer aan te doen is laat je paard eens nakijken, en wie weet zit er wel iets niet goed, en wie wil nou dat zijn paard pijn heeft?!

bij mijn paard was het de oplossing!!

Betteke

Re: tip voor iedereen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 11:51

Fysiotherapie kan wel helpen, maar als je rijtechnisch iets verkeerd doet kan je 100 fysio's op je paard loslaten maar dan wordt het probleem maar voor even verholpen.
Paarden zitten vaak vast in hun rug door verkeerd rijden, de combinatie fysio en goed rijden lijkt mij nog steeds het beste

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 13:58

Een pony die ik op het moment bijrijd zit ook vast in zijn rug. Dit was bij de aankoop. Ik heb via mijn instructrice een afspraak met een fysio gemaakt en zij heeft hem ook een keer behandelt en zowel mij als mijn instructrice tips gegeven over hoe ik hem het beste kan trainen. We zijn nu 2 keer per week bezig met longeerwerk aan de pessoa. En de dagen dat hij gereden wordt beginnen en eindigen we met lang en laag om zijn rug wat te stretchen. Binnenkort komt de fysio weer langs. Ik vind het een goede tip!!!

@Betteke: ik ga wel voor een deel met jouw antwoord mee. Maar ik heb een pony te rijden die bij aankoop vast in zijn rug zat. Dan is een fysio echt een uitkomst. Vooral omdat ze met mij EN mijn instructrice heb besproken hoe ik hem het beste kan rijden.
Dus ik denk dat het belangrijk is om de fysio na de behandeling, zowel met de ruiter als de instructrice te bespreken hoe het paard het beste gereder/gelongeerd kan worden.

Dan heb ik nog een vraagje: zijn er mensen die bijvoorbeeld één keer per jaar een fysiotherapeut laten komen om hun paard (preventief) na te laten kijken?

dirke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 18:48

tuurlijk is het altijd een combinatie van rijden en behandelen, maar dat lijkt me logisch.

Delphi, ik laat mijn paard vanaf nu zeker jaarlijks nakijken door de fysio en de tandarts (maar dat deed ik altijd al)dan weet je 100% zeker dat alles in orde is.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 14:11

dirke schreef:
Delphi, ik laat mijn paard vanaf nu zeker jaarlijks nakijken door de fysio en de tandarts (maar dat deed ik altijd al)dan weet je 100% zeker dat alles in orde is.

Ja, ik denk dat ik daar ook in mee ga Ik laat elk jaar het gebit van mijn paard al controleren, waarom de fysio dan ook niet laten komen voor een check up?

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:49

ik had ook zo'n geval, paard zat vast op links van alles gedaan niets hielp. later ging ze er steeds vandoor. ff de tandarts erbij. wolfstand.. pony had er goed last van..

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:54

Absoluut een tip waar ik me bij aansluit!

Als er al een geruime tijd een bepaalde spanning/verzet bij je paard is, of je paard loopt van de een op de andere dag heel anders, ga dan eerst uitsluiten of hij iets fysieks mankeert. Pas als je hier uitsluitsel over hebt, kan je verder met je training (aanpassen, afwisseling, etc)