Te hard in de galop.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wendy_unique

Te hard in de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 20:51

Ik heb een fjord die nogal hardt gaat met galoperen
Ze blijft maar vaart maken onder het galoperen...
Ik ben al zo veel aan het proberen door telkens weer terug te nemen en weer vanuit een rustige draf aanspringen. Halthouden en weer weg galoperen.
Maar rustig galoperen ho maar
Zelfs als ik haar op een volte van 10 meter zet gaat ze maar knoerthardt door!!

Hebben jullie misschien tips voor mij? Want het wordt onderhand erg vervelend.
Laatst bijgewerkt door Elles op 06-12-05 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: "Hardt" in "harD" veranderd in de titel

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 13:00

Tip 1 = berichten lezen voor je ze plaatst. Hard met dt is wel heel bijzonder 3e persoon enkelvoud ofzo?

Tip 2: Instructie erbij halen. Grote kans dat het gewoon een balansprobleempje is. Oftewel: sterker maken dmv gerichte oefeningen.

JenniiY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 13:03

ik heb ook n tijdje gereden op n paard zonder remmen... om t zo maar ff te noemen haha
handen hoog houden... echt heel hoog zeg maar haha
dat heeft bij mij geholpen... en dan buitenteugel als rem gebruiken...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 13:04

Waarom zou je je eigen onkunde op rijtechnisch gebied inzetten als het ook paardvriendelijk kan?

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 13:45

Hmmm ik zou niet gaan beginnen aan je handen heel hoog te plaatsen. Als ik dit zo lees dan denk ik ook gelijk aan een eventueel balansprobleem. Veel paarden die moeilijk hun balans kunnen houden gaan versnellen. Ik zag dat je fjord 6 is, heeft je fjord dit altijd gedaan? En rijd je wel eens met haar buiten en hoe galopeerd ze op een lang recht pad? Ik denk ook dat je het beste goede instructie erbij kunt halen, want ik kan me voorstellen dat je het onderhand beu bent Als het balansproblemen zijn kun je het beste eerst in stap en draf je fjord goed zijn balans laten vinden en later de galop aanpakken. En misschien is het een goed idee om een fysiotherapeut eens naar haar te laten kijken (heb ik erg goede ervaring mee). Succes!!!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 13:56

Een paard dat hard gaat galopperen uit onbalans kun je niet in balans brengen op een volte 10 meter. Hij vindt het al moeilijk en door hem op een kleine volte te zetten wordt het alleen maar moeilijker voor je paard.

Werken aan die balans dus. Stug volhouden en voorkom ronden lang door laten galopperen totdat ie moe wordt en langzamer gaat. Vooral vaak opnieuw aangalopperen. Paar keer aanspringen, andere oefeningen tussendoor en weer opnieuw kleine stukjes galop proberen.

Succes en inderdaad, handen hoog lijkt mij geen goede oplossing. Waarschijnlijk krijg je dan een trekwedstrijd en zet je als ruiter je handen vast, als reactie op die druk in de mond kan je paard reageren door juist nog harder te gaan rennen.
Succes!!

Dressuurgek

Re: Te hardt in de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:35

Je paardje is zo te lezen nog te zwak om zichzelf te dragen op de achterhand (=balansprobleem). Zo'n paard gaat dan alleen maar hard m.a.w hij stuwd meer dan dat ie draagt, door de juiste oefeningen te doen wordt hij sterker in zijn achterhand daardoor verplaats het gewicht zich meer op de achterhand en wordt de balans ook beter en zal ie daardoor minder gaan stuwen (lees;minder hard) en meer gaan dragen, en daardoor niet zo keihard door de bak gaat.
Galoppeer niet te lang want dan kan ie alleen maar vaart maken omdat het zwaar wordt voor hem, liever 10x een paar rondjes galopperen als 10 min achterelkaar.
Oefeningen om te doen: schijnovergangen rijden in draf, verder heel consequent zijn

bonte_bente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:47

probeer zoals veel gezegd je paard zij /haar balans te laten vinden, dit kun je ook doen door veel op de binnenhoefslag te gaan rijden als je dan gaat galoperen vooral [/b]NIET[b] op kleine voltes!!! maar probeer de rechte stukken te galloperen en korte zijdes te draven hiermee werk je ook aan je "remmen" veel overgangen rijden helpt je paard ook oim de balans van het 'opstarten' te leren longeren en los laten sprengen doet ook wonderen maar ga please geen onozele dingen doen zoals handen omhoor en kleiine voltes je maakt je paar het op die manier alleen maar moeillijk!!!
succes
gr chantal

wendy_unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 19:51

Wow echt superbedankt voor de reacties!
Ik krijg altijd op zaterdag les in een groep van 9 mensen... Dus erg veel individuele aandacht is er niet. Ik wil graag privéles nemen maar dat is gewoon te duur

En vrijspringen doe ik 1 keer in de 2 weken. En longeer 1 keer per week met een pessoateugel.

Ester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 00:08

hey
ik ken je probleem!
zelf heb ik ook een probleem in de galop met mijn merrie
Ze heeft vaart maar dat is de laatste weken sterk verbeterd.
maar het probleem is dat ik haar vanaf de galop niet meer op een mooie volte kan sturen.
ik hou men binnenbeen eraan maar dan begint ze te crossen. en aan men buitenteugel opvangen en sturen helpt ook niet veel want dan loopt te scheef (hoofd naar buiten gedraaid)

help me!
groetjes Ester

Alieta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 00:30

eerst idd voltes gaan maken en wil dat niet dan In de hoek stil zetten, bij de meesten 1x en nooit weer !! !

wendy_unique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 09:17

Ja als ze echt te gek hard gaat dan rij ik dr ook recht op de hoek af en staat ze stil maar daarna crost ze weer lekker verder
En mijn pony maakt ook zulke voltes als de jouwe Ester.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 09:23

Ik zou hem niet voor de bakrand parkeren. Als het een balans probleem is (wat ik denk) heeft dat geen zin. Ik ga helemaal mee met Bienotje.. Enne.. galloperen aan de longe kan ook helpen Werk aan zijn balans!

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 12:23

Aan zijn balans werken inderdaad, werk goed aan de basis van de draf en maak veel overgangen van galop-draf, draf-galop. Ik heb hier soms ook wel last van..

Edit: Typfoutje

quicklylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 19:20

Bienotje schreef:
Een paard dat hard gaat galopperen uit onbalans kun je niet in balans brengen op een volte 10 meter. Hij vindt het al moeilijk en door hem op een kleine volte te zetten wordt het alleen maar moeilijker voor je paard.

Werken aan die balans dus. Stug volhouden en voorkom ronden lang door laten galopperen totdat ie moe wordt en langzamer gaat. Vooral vaak opnieuw aangalopperen. Paar keer aanspringen, andere oefeningen tussendoor en weer opnieuw kleine stukjes galop proberen.

Succes en inderdaad, handen hoog lijkt mij geen goede oplossing. Waarschijnlijk krijg je dan een trekwedstrijd en zet je als ruiter je handen vast, als reactie op die druk in de mond kan je paard reageren door juist nog harder te gaan rennen.
Succes!!

jullie zeggen de hele tijd dat dat aan zijn balans ligt maar dat klopt helmaal niet! mijn paardje doet het ook al de hele tijd en eerst liep ze gewoon normaal hoor, en ze is helemaal niet uit balans en ik heb les op de manege! en ik rijd als ze te hard gaat heel veel voltes 10 meter dus hij heeft genoeg balans

sorry maar dat moest er toch echt ffe uit

tess_84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:33

Een paard dat niet in balans is, kan niet traag op de volte lopen... Daarom helpt het ook niet als je je paardje op een volte zet, want dan moet ze nog harder om niet om te vallen, zeg maar. Mijn Haflinger doet dit ook, en mijn instructeur gaf me de volgende tip: van het moment dat je voelt dat ze helemaal op je binnenhand komt leunen (dus je voelt veel druk op de binnenhand, en je hebt nix in je buitenhand), moet je even je gewicht naar buiten verplaatsen. Zo help je je paardje weer in evenwicht te komen. Dit mag je wel alleen doen als je te veel gewicht in je binnenhand voelt! Anders heeft het geen effect. Dit is echt een kwestie van aanvoelen, en het kan ook lang duren! Maar je zal na een tijdje zeker verbetering voelen.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:41

quicklylover, het lijkt mij toch wel degelijk een balans probleem..

clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:50

zo klein mogelijke volte !!! zo klein als je kan.......dan zal ze wel het harde galoperen verminderen.
Groetjes Clauw

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:06

Zou het Fjord eigen zijn?
Ik heb dat probleem dus ook met mijn verzorgfjord. Soms zet ik haar dan ook ff in de hoek, maar zodra ze er weer uit is en ik wil weer rustig aangaloperen gaat ze er weer rennen. Volte 10 meter heeft ook geen zin want of ze gaat op der bek of als ik eruit ben gaat ze weer zo hard. Meestal laat ik haar maar gewoon gaan en ze wordt vanzelf moe, dan gaat ze rustiger en kan ik op een normale manier even galoperen. Vaak heb ik ookdat als ik een volte wilrijden in galop en ik stuur haar van de hoefslag af dat ze dan ook weer ergens hard heen gaat rennen. En dan is het soms echt even hard zijn, maar haar gewoon omtrekken anders blijft ze haar eigen leventje leiden.

Dressuurgek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:33

jullie zeggen de hele tijd dat dat aan zijn balans ligt maar dat klopt helmaal niet! mijn paardje doet het ook al de hele tijd en eerst liep ze gewoon normaal hoor, en ze is helemaal niet uit balans en ik heb les op de manege! en ik rijd als ze te hard gaat heel veel voltes 10 meter dus hij heeft genoeg balans
[/quote]

Je kan idd wel een volte 10 meter rijden in een harde galop, alleen de volte is dan technisch gezien een ramp . En als je instructie van de manege zegt dat je dan juist kleine voltes moet gaan rijden, moet ze eerst zelf maar ff les gaan nemen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 14:47

Stel dat het geen balansprobleem is, wat zou dan de tip zijn?
Mijn fjord kan dit dus ook doen, terwijl hij echt in balans is, absoluut netjes rustig kan galopperen, maar laatste tijd kan hij er ook wat van.

Overgangen werken niet, aanspringen, paar passen en weer terug werkt niet, door blijven galopperen, werkt niet, kleine volte? Doet ie rustig en prachtig in balans, zodra hij weer rechtdoor mag... miepmiep zoefzoef. Tis ook het weer natuurlijk...
maar ben toch wel even benieuwd naar wat de tips zijn als het geen balansprobleem is

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:43

Tja, lastig.. Dat zou ik eerlijk gezegd ook niet weten. Inderdaad kan het weer wel eens meehelpen.. Ik denk stug doorrijden en als je dus de volte uitkomt erop berekend zijn, maak juist dan eens een overgang terug. Galoppeer eens aan en ga niet direct de volte. Lange zijde en weer terug bijvoorbeeld.
En probeer niet te vergeten ook als je de volte uitkomt dat je paard aan het been behoort te zijn. Daarmee drijf je hem naar de hand toe die hem, dus vooral als je die volte uitkomt en hij harder wil juist weer je paard begrenst in tempo. Misschien eens wat afwisselen met stelling in de galop op de lange zijdes als je bv de volte uitkomt.
Moeilijk lijkt me, ik weet het eerlijk gezegd ook niet precies dus ik brainstormde hierboven maar wat. Wie weet sla ik de plank volledig mis, dus ben benieuwd naar andere reacties..

Denk toch juist dan voorkomen dat je alleen maar die kleine voltes gaat nemen, want zoals je zelf zegt heb je dan geen problemen. Juist dan aan het werk op de grote voltes, Volte bij A in galop en dan voor X in draf en van volte wisselen. Daarna weer aangalopperen op bv de andere volte.

Ben benieuwd ook!!

OdiEtAmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:06

Wat bij mij altijd werkt is het gewicht op je buitenbeen te leggen.
Je zet al je gewicht dus over naar je buitenbeen, waardoor je de pony extra druk brengt waardoor ze meer moeten verzamelen.
Probeer ook tijdens de galop het hoofd beneden te houden, en spring van een rustige (verzamelde) draf aan.
Gaat ze weg?
Reageert ze niet op het druk leggen van het buitenbeen?
Neem dan, als ze weer weg-gallopeerd haar meteen weer terug.
Laat haar rustig draven, en spring dan weer aan.
Steeds opnieuw, en hou ondertussen de druk op het buitenbeen.

Geduld is een schone zaak

Dorus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:11

Het zit meestal niet in het aangalopperen, maar in het galopperen zelf. Je moet dus tijdens de galop proberen deze te controleren of terug te rijden. Vaak moet je hierbij (hoe tegenstrijdig het ook klinkt) ook meer been geven zodat je paard meer op de achterhand komt. Zitten op je kont en been geven. Mijn instructrice omschreef het ook wel eens als “tegen een berg op rijden en naar de top kijken”. Door “naar de top” te kijken ga je meer op je kont zitten. Om die berg op te komen moet je meer gas geven dus been. En daarbij zorgen dat je de buitenkant begrensd houdt. Naast racen had het paard dat ik toen reed ook de neiging alles af te snijden...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 08:53

zitten, zitten en zitten met je zit het paard terugrijden. Goed vergt enige oeffening, maar dan heb je ook wat