Pony wil niet in linkergalop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Robin

Pony wil niet in linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 19:54

Hoi

Ik rij op de manege en ik heb binnenkort weer een dressuurwedstrijd. En ik moet dan l1 rijden, maar ik heb 1 probleem, Gemma wilt niet in de linkergalop, als ik op haar rij heb ik al vanalles geprobeert, kleine volte en dan goede stelling maar dat doet ze ook niet, been duidelijk naar achter leggen, maar ze geeft er niks om, en als ik dan een paar keer heb geprobeert, dan gaat ze bokken! omdat ze het gewoon niet meer wil doen,

Hoe kan ik zorgen, dat met de wedstrijd Gemma in de goede galop springt? rechts is geen enkel probleem,

gianlucka

Re: Pony wil niet in linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 19:58

Ik rij western en wij leren om de heup van je paard iets naar binnen te vragen waardoor het heel moelijk voor ze wordt om op de andere hand aan te springen. Dus als je in de linker galop wil, de linkerheup naar binnen vragen... Bij ons werkt het in ieder geval

Succes ermee

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 22:18

Probeer eens als je het paard in de hoek moet laten aanspringen door hem iets naar buiten te laten kijken. Dat werkte bij een vorig paard goed die ik reed alleen die had het probleem met rechts. Na een aantal keer had ie het goed door.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 22:21

Zorg ervoor dat het achterbeen goed actief is en onder de massa.
Probeer eens in draf de volte te sluiten over de buitenkant (dus paard iets rechtstellen op de volte, evt iets naar buiten stellen. Dan moet het achterbeen wel onder komen. Dan weer rechtzetten en in de hoek aanspringen. Zorg ervoor dat je binnenhand ontspannen is zodat ze ook weg kunnen. Anders krijg je inderdaad een bok (= is verzet)

laliz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 20:18

Het probleem kan ook liggen aan het feit dat het paard een manegepaard is en duidelijk vast zit aan de linkerkant door het vele op en afstijgen. Stap bijvoorbeeld is rechts op (of met een krukje), rijd het paard met lange teugel 20 minuten (ook in draf en galop) los, en spring aan in een hoek of een korte wending.

valynca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:05

Wat je ook zou kunnen proberen is paard in de verkeerde stelling brengen, dus als hij linker galop moet aan springen, rechterstelling vragen,zodat de binnenschouder meer ruimte krijgt en waardoor hij die als eerste weg zal zetten, En daarbij je binnen hand iets naar voren zodat ie ruimte heeft om weg te komen. Succes

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:51

Ik heb met mijn hafje precies hetzelfde probleem, maar ik denk niet dat je het bij een manegepony die door zo veel ruiters gereden word goed op kan lossen.
Ik moet haar veel buigen en soepel maken op de linkerhand door veel voltes te rijden, en daar bij te openen en te sluiten terwijl ze goed om mijn binnenbeen gebogen blijft.