Paard wil stal niet meer uit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MadDonna

Paard wil stal niet meer uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 13:05

Hoi,

Alhoewel het geen rijtechnisch probleem is, is het voor het rijden wel een probleem.

Mijn paardje, een engels volbloed, wil haar stal niet meer uit. Alle bekende trucjes met voer e.d. helpen niet. Dierenarts erbij gehaald, deze heeft enig geweld toegepast en kreeg haar eruit, echter toen zij weer op stal stond begon het verhaal weer van voren af aan.

Dit gedrag is absoluut nieuw. Hiervoor heeft ze het nog nooit gedaan.

Iemand een idee?

pruyssen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 13:45

Hoi,

Ik heb een soortgelijk probleem opgelost voor een klant van ons. Het heeft mij 3 sessies van 45 minuten gekost daarna was het opgelost.

Het is te uitgebreid om hier te beschrijven. Wil je meer weten pm mij even.

Groet
Conrad

Anoniem

Re: Paard wil stal niet meer uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 17:06

heel apart, zou graag willen weten wat de reden hiervan is.

Don_Zhivago

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 17:08

conrad van dream stables???

angeldevil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 17:11

De reden is het is gewoon tekoud buiten de stal... Het is inderdaad een vervelend probleem ken het

MadDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 18:39

Meen je dat nou? Gewoon te koud buiten stal? Zou een dikkere deken dan helpen?

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 23:07

Heb ook een e.v. Kunnen rare kuren hebben, dit probleem zelf gelukkig nooit bij de hand gehad.

Weet wel dat hij niet zo dol is op kou, dus toch misschien????

succes

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 00:21

Hahaha ik heb geen oplossing maar is voor de eerste keer dat ik over een paard hoor wat je de stal bijna uit moet schoppen in plaats van andersom

Succes, ben benieuwd naar de tips die hierop komen dus ga even mee lezen.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:29

Ik ga zomaar even wat roepen want mijn paarden hebben een uitloop dus geen probleem, haha!
Misschien de stal openlaten en dan wachten? Of een ander paard erbij? Longeerlijn achter de kont? Als hij het te koud vind kun je het beste wachten tot het weer warm wordt?
Of hij moet verhuizen naar een warm land?
( De laatste twee tips alleen toepassen als niks helpt! )

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 13:03

Meestal komen dit soort dingen voort uit dominantie. Het paard is je aan het uitproberen en kijken hoever het kan gaan. Als dit gaat werken zal het paard steeds meer trucjes gaan vertonen. Dan wil het de trailer niet meer in, dan krijg het paard niet meer te pakken als het op het land loopt enz..enz..

Grote kans dat het de DA wel lukte omdat het een 'vreemde' is en misschien met wat meer overwicht.

Natuurlijk is er altijd een kans dat er wel wat gebeurd is waardoor een paard ineens zo reageerd. Aan jou om goed naar je paard te kijken (vooral de ogen kunnen boekdelen spreken, staan ze bang of brutaal) en erachter te komen of het een spelletje is of dat er wel wat aan de hand is.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:15

Gewoon achteruit de stal uit douwen.. hebben ze vaak niet eens door

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:43

Ik zou in dit geval gaan kijken naar de oorzaak:
Sinds wanneer doet hij het?Wat is er gebeurt?
Wat ga je doen als je hem de stal uitneemt?
Tonen zijn ogen/zijn lichaam angst?
Wat doet hij precies?Blijven staan en/of naar achter stappen?
Probeer hem aan te moedigen,hem je laten vertrouwen,heb geduld en toon vooral geen emoties(boosheid,angst,....),wel moet je een zekere houding aannemen en geen onzekere,want dat breng je op hem over.
Probeer eens met het halstertouw/longeerlijn een tikje te geven op de plaats waar je hem benen geeft tijdens het rijden,verder kan je proberen om op hem te zitten en hem zo eruit te krijgen

Succes!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 18:27

halster aan ,en gewoon uitde stal lopen
wil die niet mee?
keer je terug, en laat het paard enkele keren om zijn eigen as te draaien, en dan drect eruit
nog altijd niet?
blijf maar draaien!
de zelfde richting, na een tijd zijn ze zo dronken, dat ze de stal wel uitwaggelt
zodra ze de stal uit is sta je direct stil, beloon je met wat voer, en ga buiten gewoon wat wandelen/grazen oid
zorg idd voor een deken zodat het paard het niet kou krijgt.

Mi_Amore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 18:32

Hmm, mag het lukken dat mijn engelse volbloed dit probleem vroeger ook had... Ze was gewoon wat met me aan het klooien... Toen ze de zweep zag was ze snel uit de stal hoor geen tik geven, gewoon uitdagen voor der ogen houden. En anders is jou paard gewoon een kouscheet

Hoelang heb je der al?

els35

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 17:49

hoi,

Nou ik heb dit probleem ook gehad met mijn oude paard, maar slaan werkt echt alleen averechts, niet doen!!!

Het kan dominantie zijn, wat druk van achteren kan werken, ik heb een heel eenvoudig iets om druk van achteren te zetten, terwijl je alleen bezig bent, dus zonder pottekijkers. Ik laat mijn paard altijd zo in de trailer. Lichte druk is vaak al genoeg. Wanneer het probleem erger wordt, raad ik je aan vooral geduldig te blijven.

Heeft ze zich niet gestoten? Dat kan heel vervelende problemen geven.

Wil je meer weten over dat systeempje met die druk, maak ik graag een foto voor je.

Laat je aub niet verleiden tot slaan. (Alles bij mij is daardoor echt erger geworden). Een paard loopt mee op vertrouwen. Jij bent de leider, hij moet jou vertrouwen.

Heel veel succes

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:54

Wat verwacht het paard dan toch als hij de stal uit komt? Moet ze dan altijd aan het werk of komt ze ook wel eens lekker in de wei?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:39

Probeer de oorzaak te vinden.Sinds wanneer doet ze het wat is er toen gebeurt of vlak daarvoor?Is er iets veranderd op stal?Een andere buurman of vrouw gekregen, een ander plaatsje gekregen, voer verandering geweest,heeft ze zich ergens aan gestoten bij het in/uit de stal gaan,enz.

Waarom komt je paard uit stal moet hij dan altijd werken of is er ook wel eens tijd voor iets leuks zoals eens lekker dollen in de bak met vriendjes,op de wei,buitenrit maken of gewoon eens alleen borstellen?

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:07

zorg eerst maar dat je zeker bent dat het niet gewoon uit angst is. Heb ik ook ooit eens gehad, kwam uit dat hij zo erg geschrokken was van iets dat hij zn hoofd keihard aan het kader van de staldeur had gestoot en doodsbang was om erdoor te lopen, heeft een eindje geduurd voor hij daar weer over was maar soms doen snoepjes echt wonderen om angst te overwinnen , of misschien is ze gewoon heel hard geschrokken van iets buiten de stal (nhond of zo)...
Misschien is hij je idd gewoon aan het uit proberen maar sluit eerst die angst maar uit voor je met het zweepje begint

Jiviejik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:37

BEKENT!!

Ik heb voor mijn huidige paard een fjord gehad die ook niet meer wou..
Ze ging alleen nog achterstevoren..
Dat hebben we 2 weken volgehouden toen zag ze lol er niet meer van in en liep ze normaal

monya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:54

Over het algemeen worden deze problemen inderdaad veroorzaakt als een dier zich heeft gestoten. Hoeft niet eens erg hard te zijn, maar zeker gevoelige paarden durven erna niet makkelijk meer door een smalle opening zoals een staldeur.

Achterwaarts is een goede optie, maar vooral geduld en beleid. Probeer net zoals bij het trailerladen aan pressure and release te werken. In de stal het paard al te leren heen en weer te jojo-en op lichte druk aan het halster: naar voren, en weer terug, etc. Beloon elke gewenste stap de hemel in. En kijk of het mogelijk is om de stalopening zo breed mogelijk te houden.

Check of het paard ook problemen vertoont bij een andere stal dan de zijne en smalle doorgangen zoals bijvoorbeeld een deuropening. Dan heb je een idee of het gedrag alleen aan de stal gebonden is of dat het elders ook is.

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 00:42

DOMINANT en gaat je uitproberen alleen maar meer en dat word alleen maar erger als je er niets aan doet doet hij/zei het straks met rijden trailer..enzovoort....

het is heel raar om het te zeggen maar precies tussen de billen te jeuken.. reageerd hij /zij daar niet op dan kneepjes geven en dan echt tussen de billen zo laad ik mijn paard ook altijd.

en hengsten ketting??? heb je net even iets meer te vertelen en dan bedoel ik alleen maar een klein beetje druk houden zodra hij/zij een stapje naar voren doet goed belonen en de ketting laten vieren maar zodra hij/zij weer stil gaat staan gelijk weer druk op de ketting wij hebbben met het zelfde probleem gezeten maar dat meisje begon te te trekken en te scheuren maar daar los je niets mee op wij hebbenhet gedaanmet hengsten ketting en vooral niet bang gaan maken ..
gewoon druk houden zodra stapje doet gelijk belonen en beloon hem of haar niet te vaak met bix of andere lekkernijen want dat krijgen ze in de gaten gaan ze 1 stapje in de gode richting dan krijgen ze wat en dan 2 stappen de verkeerde richting op .. echt verkeerd!!!

probeer het eens..

sucses!!!

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 00:43

Daniella schreef:
DOMINANT en gaat je uitproberen alleen maar meer en dat word alleen maar erger als je er niets aan doet doet hij/zei het straks met rijden trailer..enzovoort....

het is heel raar om het te zeggen maar precies tussen de billen te jeuken.. reageerd hij /zij daar niet op dan kneepjes geven en dan echt tussen de billen zo laad ik mijn paard ook altijd.

en hengsten ketting??? heb je net even iets meer te vertelen en dan bedoel ik alleen maar een klein beetje druk houden zodra hij/zij een stapje naar voren doet goed belonen en de ketting laten vieren maar zodra hij/zij weer stil gaat staan gelijk weer druk op de ketting wij hebbben met het zelfde probleem gezeten maar dat meisje begon te te trekken en te scheuren maar daar los je niets mee op wij hebbenhet gedaanmet hengsten ketting en vooral niet bang gaan maken ..
gewoon druk houden zodra stapje doet gelijk belonen en beloon hem of haar niet te vaak met bix of andere lekkernijen want dat krijgen ze in de gaten gaan ze 1 stapje in de gode richting dan krijgen ze wat en dan 2 stappen de verkeerde richting op .. echt verkeerd!!!

probeer het eens..

sucses!!!

laat het me even weten of het gelukt is

MadDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 00:43

Het gaat nu weer goed met haar maar in eerste instantie werd het steeds gekker.

De stal waar ik sta, daar zetten we zelf de paarden buiten, in ploegen diensten. De mensen die haar 's ochtends op het land zetten, die hadden geen problemen, die konden haar gewoon uit haar stal krijgen. Wilde ik haar 's avonds eruit halen, dan wilde ze niet meer. Op een gegeven moment een trucje gebruikt. Voordeur dicht, staldeur open, achter haar gaan staan en me groot gemaakt en armen wijd, en ja hoor, ze wandelde stoïcijns haar stal uit daarbij zo af en toe een hapje uit de flank naar het daar staande voer van andere paarden.
Op een normale manier wilde ze nog steeds haar stal niet uit.
Daarna bedacht ik me, dat ik om tijd te besparen ik de paarden die ik moet doen, alleen met een touw om de nek op het land zet. Toegepast mijn paardje, en ja, zo kwam ze haar stal uit.
En vanavond deed ik gedachteloos haar halster om, touw eraan en ze liep achter me aan.

Maar wat nu de reden is dat ze niet meer wilde, dat zal altijd wel een misterie blijven.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 01:46

volbloeds he, het blijven aparte beesten!!

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 11:08

Ik heb een engels volbloed gedaan... die durfde niet door smalle gangen.... misschien is de opening te smal.

Bij mij was het het geval, moest hij lopen... dan had je een probleem om hem door een smalle gang te leiden. Zodra hij terug mag naar stal was er niets aan de hand.

Hij heeft dan ook redelijk vaak bij de eigenaresse een wond opgelopen bij smalle gangen...