je blessure was LV he? Weet je al wat het was?
Gezien het been waaraan de blessure zat zou ik zeker niet beginnen in een bak waar je constant wend. Bij elke bocht draaid die over zn voorbenen heen, zeker als die niet goed met zn achterbeen erbij loopt.
De methode die ik altijd toepas om op te bouwen is, jah jah, buiten. Ik stap elke week 10 min langer en als ik op een uur zit hou ik dit een maand vast. DAn ga ik heel voorzichtig een klein stukje draven en dit kleine stukje bouw ik vervolgens om de 2 weken met 1 dag uit. Als ik op 3 dagen in de week zit begin ik met 1 dag in de week een 2de keer een klein stukje draven erbij. Dit bouw ik dan weer net zo uit als ik voorheen met het eerste stukje draf heb gedaan.
Ik doe er dus ruim 4 maanden over om het op te bouwen. Pas als die buiten recht is, op 2 teugels loopt en goed aan mn hulpen is (dus in stap rij ik veel tempowisselingen en overgangen naar halt en achterwaards) dan draaf ik pas aan. Als dit in die 2 stukjes in draf ook goed gaat ga ik dit heeel voorzichtig combineren met een rondje in de bak.
Veel mensen vinden dat ik te voorzichtig ben met opbouwen. Maar ik ben van mening dat een paard eerst zn achterhand en rug spieren op oorde moet hebben voordat die goed kan stappen. Pas als tie goed stapt kan je de draf gaan opbouwen. Ook deze draf moet vanuit balans en achterhand gereden worden om te voorkomen dat die opnieuw iets aan zn voorbenen krijgt. JE kan beter een maand of wat te lang doen overhet opbouwen (waar ik eigelijk niet in geloof..) dan een dag te kort: want dat krijg je opnieuw last van blessures!
succes