[Gevr] Tips rustig rijden van een voorwaarts paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myke

[Gevr] Tips rustig rijden van een voorwaarts paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 23:35

Hoi,

Gisteren reed ik voor de verandering op een ander paard (dan die van mijzelf). Een hele leuk merrie, maar ook behoorlijk voorwaarts. Dit is niet het enige paard dat ik heb gereden dat voorwaarts is. En ik loop tegen het probleem aan dat ik mij niet meer precies kan herinneren hoe je een voorwaarts paard in een rustig tempo kunt laten lopen. Gehoorzaam, betrouwbaar zijn ze absoluut.

Ik weet niet of ik het goed omschrijf, maar iets langer blijven steunen in de beugels tijdens het lichtrijden (omhoog), 'zwaarder' zitten. Terugnemen op je zit, buikspieren aanspannen is wat mij zo snel binnenschoot tijdens het rijden. Ik ben alleen mijn eigen paard gewend te rijden (ook voorwaarts, doch anders).

Het probleem ligt in dit geval bij mij en mijn houding op een onbekend, voorwaarts paard. Behoorlijk confronterend, want naast mijn houding. Hoe los je zo iets op? Ga ik netjes rechtop zitten, niet te veel naar voren zitten in de draf dan gaat het al beter. Kleine ophoudingen maken, juist niet vastzetten en ontspannen blijven. Paard richting ontspanning/nageeflijkheid rijden.

Goed, waar ik eigenlijk naar op zoek ben, zijn 'algemene' tips.

Ja, ik heb les en instructie waarbij ik de vraag ook nog neer ga leggen. Ik ben feitelijk op zoek naar wat meer informatie, zodat mijn 'totaal' beeld over het rustig, doch actief rijden van een voorwaarts paard wat duidelijker en correct op mijn netvlies komt?

Wie helpt mij. PB mag ook.

Groetjes Myke

Alvast dank!

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 22:27

Is zij vluchterig of alleen maar vlug? In ieder geval zuinig met je hulpen zijn. Als ze vluchterig zijn, kunnen ze op zwaarder gaan zitten wel eens nog heftiger reageren. Langzamer lichtrijden. Na ophouding weer loslaten, niet trekken. Veel voltes rijden en als ze terugkomt belonen. Consequent zijn in het tempo regelen.

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 22:31

Aan het werk zetten! Zodra een paard duidelijk verteld wordt wat ie doen moet worden ze al gauw rustiger, ik merk zelf dat dit heel goed werkt. Schouderbinnenwaarts, overgangen in hezelfde tempo en draf-stap-halt etc., slangevoltes met een volte in de boog, ga zo maar door. Je mag wel zuinig met je hulpen zijn, maar probeer je benen niet af te steken. Succes!

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:23

Ga helemaal met lottew mee! Wil alleen nog iets toevoegen.. Heel veel tempowisselingen! dus wel blijven draven bijv. Maar hard zacht hard zacht! Dan gaat ze luisteren van wanneer geeft zij de hulpen dat ik terug moet, of vooruit moet. Dit kan ook in stap en galop. succes ermee!

reeskees

Re: [Gevr] Tips rustig rijden van een voorwaarts paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:34

Zelf heb ik een volbloed die van de renbaan komt. Die was ook behoorlijk vluchterig. Dat hebben we op de volgende manier opgelost (duurde wel een jaar...)
-ten eerste zorgen dat je m in de stap aan je zit kunt houden en in de stap leert te wachten. Door halthouden en dan weer es een pasje voorwaarts, En stukjes schouderbinnenwaarts, stukjes wijken.
Zorgen dat ie in de stap echt super nageeflijk wordt, dan kun je daarvanuit weer verder werken

In het begin werd ie van veel overgangen in de draf veel te heftig, dus gewoon 1 tempo opgezocht en langzaam lichtrijden, zodat je tempocontrole houdt. Voltes, schouderbinnenwaarts ed. En zorg iedere keer dat wanneer ie heftig wordt, dat je weer naar een vertrouwde veilige uitgangspositie toe kunt rijden waar ie wel rustig is. En dan weer opnieuw daarvanuit gaan werken.
Zorg iig dat ie dus echt nageeflijk is, want dan kun je alles...! En dan gaat alles ook bijna vanzelf.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:43

reeskees schreef:
In het begin werd ie van veel overgangen in de draf veel te heftig, dus gewoon 1 tempo opgezocht en langzaam lichtrijden, zodat je tempocontrole houdt. Voltes, schouderbinnenwaarts ed. En zorg iedere keer dat wanneer ie heftig wordt, dat je weer naar een vertrouwde veilige uitgangspositie toe kunt rijden waar ie wel rustig is. En dan weer opnieuw daarvanuit gaan werken.
Zorg iig dat ie dus echt nageeflijk is, want dan kun je alles...! En dan gaat alles ook bijna vanzelf.

Helemaal mee eens. Van veel tempowisselingen wordt een heet paard alleen maar heter.
Als hij vluchterig is omdat hij iets moelijk vindt (bijvoorbeeld omdat hij nog geen spierontwikkeling heeft) kun je ook wat meer grondwerk doen. Longeren met bijzet om de rugspieren te ontwikkelen. Met rijden consequent zijn in het tempo regelen en als dit niet meer van jou is volte's rijden tot hij daarop terugkomt, belonen en dan weer een stukje rechtuit. Let op lengtebuiging en doe wat oefeningen schouder voor en schouder binnenwaarts.

Samantha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:44

Als zij harder wilt, ga jij langzamer.
Wil zij langzamer, ga jij harder.
Dit is wat mij altijd verteld wordt.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:44

Conseuent zijn!!! Gaat hij iets harder lopen dan dat jij wilt.....zet je hem terug onder het tempo dat jij wilt, als ie dan ontspant rijd je hem weer naar het arbeidstempo. Verder moet je m bezig houden met overgangen, tempowisselingen en figuren.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:56

van tempowisselingen heter?? nog NOOIT gehoord!!!!! Hij kan wel eens wat feller reageren, maar daar moet je niks om geven! van tempowisselingen leert jou paard naar JOU te luisteren!! weg gaan als jij hem dat vraagt en terug komen als jij hem dat vraagt.. als hij zelf tempo gaat bepalen ben je nergens! Als hij harder gaat zonder jou toestemming, terug nemen!! In het begin zal hij er echt niet vrolijk van worden! Maar dan moet je doorgaan! altijd blijven rijden.. Uiteindelijk krijg je een paard wat perfect naar jou luisterd!

Een van mijn paarden is ook behoorlijk heet. Dat paard heb ik rustig gekregen door hem eerst vertrouwen te geven. (dat miste hij ook) en vervolgens echt heeeeeeeel veel tempowisselingen en overgangen. Je kent hem niet meer terug! zo sterk ik hij positief veranderd!

reeskees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 15:05

Carly22 schreef:
van tempowisselingen heter?? nog NOOIT gehoord!!!!! Hij kan wel eens wat feller reageren, maar daar moet je niks om geven! van tempowisselingen leert jou paard naar JOU te luisteren!! weg gaan als jij hem dat vraagt en terug komen als jij hem dat vraagt.. als hij zelf tempo gaat bepalen ben je nergens! Als hij harder gaat zonder jou toestemming, terug nemen!! In het begin zal hij er echt niet vrolijk van worden! Maar dan moet je doorgaan! altijd blijven rijden.. Uiteindelijk krijg je een paard wat perfect naar jou luisterd!

Carly22;
Heb je wel es volbloeds gereden? of echt hete paarden die makkelijk over de zeik gaan?
Je moet ze eerst goed nageeflijk hebben en zorgen dat het tempo van jouw is. Zodra ze dat vertrouwen in je hebben kun je pas eens gaan denken aan schakelen.
Zelf heb ik naast een volbloed ook nog een KWPN-er te rijden (Indoctro x Erdballxx x Uppercutxx). Die is een stuk koeler in haar kop. En die moet ik juist wel veel overgangen rijden om m voor elkaar te krijgen.
Dus twee paarden die precies een tegenovergestelde aanpak vragen om hetzelfde resultaat te bereiken.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 15:12

Je krijgt een paard pas op jou tempo door de tempowisselingen. Dan bepaal jij het tempo dus krijg je uiteindelijk jou tempo. Ik heb geen heet paard die makkelijk over de zeik raakt. Ik heb een heet paard wat altijd heet is en makkelijk over de zeik raakt. Dit is mijn mening er over en zo doe ik het! En dat gaat perfect!! Ik weet wel wat het is om volbloeds te rijden. Ken iemand die heeft ook 2 volbloeds en die rijdt ze dressuur. Idd.. behoorlijk heet. Willen alleen maar lopen. Zij rijdt ze ook met schakelen.. zodra hij harder gaat neemt zij terug.. als hij terug is.. vraagt zij hem weer om harder te gaan. en als hij hard gaat... weer terug... Gaat goed hoor!

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 15:22

Carly22: je hebt wel gelijk met die tempowisselingen, maar dat kan pas als ze je vertrouwen. en natuurlijk als het tempo te hoog wordt neem je m terug. En daar moet je ook heel consequent in zijn. (te langzaam gaan heb ik bij die volbloed geen last van... )
Maar de kunst is dan ook om te kunnen verruimen en verkorten zonder van snelheid te veranderen.
Vooral bij die hete paarden kun je nauwelijks een ophouding met je hand maken, dat kan alleen maar vanuit de zit en been.
Zit iets aan spannen = terugkomen en zit ontspannen+ bekken iets naar achter kantelen levert een middndraf op voor n 9!! Zonder sneller te gaan.
En natuurlijk zorgen dat jezelf goed in balans zit. Want iedere verstoring van je balans doet het paard weer vooruit schieten.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 15:25

Nu ben ik het wel met je eens... Daarom zei ik dus ook van dat vertrouwen erbij. Dat is nodig..

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:01

Het is ook weer een beetje situatie afhankelijk denk ik. Bij ieder paard is overgangen rijden goed lijkt me, juist ook bij een heet paard. Als je die zonder al teveel hulpen netjes rond kunt rijden, leuk hoor. Maar zodra jij je been ook maar iets verlegd dan reageren ze gelijk erg heftig. Ofwel, op dat moment lijkt het mij het beste om stug door te gaan met rijden om zodoende op het punt te komen dat je paard wel de hulpen begint te accepteren. En zonder daarmee te oefenen leer je dat het paard ook niet.

Mij is verteld vooral veel overgangen en schijnovergangen en juist voorkomen dat je heel veel gaat stappen. Natuurlijk eerst goed loswerken in stap, maar daarna voorkomen dat je uit gemak maar weer veel gaat stappen omdat je paard dan makkelijk bij je te houden is. Dus stug doorgaan, goed je beenhulpen blijven geven en op je zit proberen te rijden.

Ikzelf heb gemerkt dat als ze eenmaal los is ik haar best eens aan de losse teugel aan het werk kan zetten. Heel tegenstrijdig, maar na enkele malen een volte kwam mijn paardje dan vanzelf terug in tempo(terwijl ze toch goed op mijn beenhulpen reageerde zonder daardoorheen te gaan vallen, dat vind mijn paard namelijk erg moeilijk)

Het heeft allemaal wat tijd nodig en mij heeft het goed geholpen om dit samen met mijn instructrice aan te pakken. Dus goed dat je het sowieso van plan bent om bij je instructrice aan te kaarten!

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:14

Overgangen helpen om je paard "actief" te krijgen...dat wil zeggen aan de hulpen, op het moment dat je een lui paard hebt, helpt dit om hem consequenter en sneller op het been te laten reageren zodat ie "sneller" wordt...op het moment dat je een loperig paard hebt kunnen overgangen helpen om hem beter aan de hulpen te krijgen dus dat ie mqakkelijker terug te rijden is....als je oefent in schakelen...zal het schakelen beter gaan...voor een lui paard wert dat met makkelijker voorwaarts rijden...met een snel paard heb je voordeel van het terugrijden......werkt dus twee kanten op....
activer en loperiger zijn echter twee verschillende dingen

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:02

Ik heb ook een zgn heet paard. Kun je ook aan de voorkant nauwelijks aan komen (alleen zit en benen). Ben nu ook bezig met tempowisselingen maar dat kon pas nu de spierontwikkelking er is, anders werd ze er alleen maar vluchterig van. Iedere vorm van loperigheid heeft een andere benadering; vlucht hij, geen spieren, jong of alleen maar heet? Het meest belangrijk is dat je de rust erin krijgt en dat het paard jouw tempo loopt: loopt hij met je weg zet je hem op de volte (hoef je niet te trekken): komt ie terug belonen etc. Daar begin je toch of niet soms? Veel schakelen is natuurlijk prima, maar dan moet je paard (en ruiter) daar wel aan toe zijn. Ik begin dus bij het begin; een jong paard moet je ook niet veel schakelen (in de zin van stap naar draf naar galop en terug) snapt ie nix van. Een onervaren ruiter kan ook beter eerst het tempo leren regelen op een eenvoudige manier.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:22

Babootje schreef:
loopt hij met je weg zet je hem op de volte.

Dit zou ik dus niet doen!! Als je dat vaak genoeg doet loopt hij alleen maar rustig op de volte en als hij dan een recht stuk moet lopen naait ie dr uit!

Ik rijdt zelf paarden in en ik probeer eerst een band met ze te krijgen.. dan longeren enz enz. en als ze klaar zijn bereden te worden leer ik ze eerst gewoon stap en draf enzo. en als ze dat kennen en ook weer terug komen leer ik ze galop. als ze dat kennen en ook terug kunnen komen leer ik hem diep lopen. Als hij dat allemaal kent.. dan begin ik met tempowisselingen. Heel veel tempowisselingen. en dat snappen ze dan echt wel hoor! als ze het niet snappen vooral niet boos worden maar rustig blijven vragen net zolang tot ze het doen en dan belonen!!(let op daar gaat wel een maand overheen hoor!) Heeft volgens mij niks met spieren te maken. Spieren krijg je door te rijden.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:34

Hier reageer ik niet eens meer op als je niet wil snappen wat ik bedoel hoor

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:40

Snap het wel hoor:)