help paard wil niet verder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linda_arnold

help paard wil niet verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 20:15

Eigenlijk zoals de titel al zegt...................

Mijn verzorgpaard, 10 jarige KWPN merrie, vindt het alleen leuk om voor een karretje te lopen. Aangezien dit in de winter moeilijk gaat omdat het land het niet toelaat, rij ik haar buiten onder het zadel! Geloof me op me woord het is een draak!

Ze staat gestald aan een smalle weg met beide kanten een sloot (hierin liggen onderwater diverse duikers). Wanneer mevrouw alleen moet, kan ik deze hele weg uitlopen omdat ze staakt! Ze verd..... het gewoon verder te lopen en gaat dan expres naar achter lopen de slootkant in. Eenmaal in de slootkant begint ze met heel hoogstijgeren. Erg gevaarlijk dus...............

Eerst deed ze dit alleen wanneer we alleen op pad waren, nu doet ze het ook wanneer ik met een groep buiten rijdt! Ik heb werkelijk van alles al geprobeerd, van zweepje tot sporen tot iemand op de fiets mee met en zonder longeer zweep. Vanwege de duikers kan ik haar niet zo de plons in laten lopen, daarnaast zijn het ook sloten waar je moeilijk uit kunt komen.

Mevrouw is dus echt gewoon dwars en ik ben ten einde raad.

P.S. ze doet dit ook niet aan de hand, dan gaat ze gewoon voluit op de rem staan en wanneer ik haar daardoor heb gekregen wil ze de sloot in!

Daarnaast verzorg ik haar al 9 jaar, ze is dus niet geheel onbekend voor me qua karakter.

Iemand tips?

Sily

Re: help paard wil niet verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 01:22

Ik zou iig aan de hand beginnen, desnoods achterstevoren het pad af laten lopen.
Gaat ze op commando aan de hand naar achteren?
Zo niet zou ik haar dit aanleren, en als ze weer eens staakt gewoon omdraaien en achterwaarts laten lopen de kant op die jij wilt.

Als het echt draken is, en daar lijkt het wel op want gaat van kwaad naar erger, zou je misschien iemand mee kunnen nemen met bv een bezem, op het moment dat ze dan achterwaarts de plomp in wilt lopen kan die persoon even de bezem tegen haar billen zetten (en hier bedoel ik niet het slaan of afranselen van je paard mee, alleen even aanduwen zeg maar )

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 09:32

Bedankt!

Helaas doet ze het achterwaarts ook niet, en al helemaal niet aan het touw! Ze kent geen respect, daar gaat het min of meer op lijken!

Wanneer er iemand mee gaat op de fiets met een zweep of bezem en haar (ook) corigeert wanneer ze de sloot in wil wordt ze alleen nog maar dwarser. En gaat met nog meer vaart richting de sloot.

Het is echt hopeloos. Ik heb het ook al geprobeerd met een andere ruiter er op, maar dat werkt ook niet!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 09:39

Hmmm ik ken het probleem, mijn paard deed exact hetzelfde! Ik heb alleen geen oplossing voor je... Ik heb een tijd daardoor niet alleen buiten kunnen rijden. Nu is het volgens mij wel over, maar ik heb het niet echt ter plekke op kunnen lossen. Het enige is heeeeel rustig blijven want van de zweep gaat die van mij in ieder geval alleen maar meer over de zeik en tja, toen heb ik (tegen mijn principes) toch maar een paar keer af moeten stappen...

Misschien eerst wat grondwerk gaan doen zodat ze aan de hand beter naar je gaat luisteren en wat respect gaat tonen?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 09:45

Respect moet je paardje voor je krijgen!

En dat moet eerst terwijl jij er naast staat, dus begin maar met ernaast te lopen, desnoods met zijn tweeen, want ze zal toch moeten!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:47

Heel vervelend probleem. Daarbij ook iets dat je niet zo makkelijk oplost. Als je het staak probleem heb opgelost gaat ze weer wat anders verzinnen om haar eigen zin te kunnen doen.

Zulke problemen moet je bij de basis aanpakken. Wat je al zegt geen respect. Met grondwerk krijg je meer respect en leert ze dat ze niet altijd haar eigen zin mag doen. Dit kan in het begin zeker een strijd zijn omdat ze dit niet wil, maar bij het rustig doorgaan en zeker niet boos worden kun je dit overwinnen.

Je moet de rollen gaan omdraaien en dat is dus zeker niet makkelijk ook omdat ze jouw al zo goed kent.

Succes

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 13:55

Dan zou ik eerst in de bak oefenen met het leiden en volgen en achterwaarts lopen.
Als ze dit goed doet kan je je weer ens buiten wagen.
Als jegeen bak hbt heb j msischein ene stukje wei oid waar je kan oefenen zonder het duikergevaar?

Ik heb zelf ook een keer eindeloos gewacht, er naast blijven staan, en niet naar voren helpen, afentoe en stap naar voren maar als ze dan niet mee kwam gewoon blijven staan, natuurlijk mag ze dan ook neti omdraaien of naar achteren, als ze dat wel wou doen zei ik nee en bleef staan waar ik stond.
Uiteindelijk koos ze eieren vor haar geld en ging me naar voren....maar het kostte wel erg veel tijd.

Misschien met iemand erbij die ze niet kent, zoals Josien al zegt kent ze jou natuurlijk ook door en door en weet ze hoe ze je in de maling kan nemen, iemand met nieuwe frisse ideeen niet.

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 16:25

Bedankt voor alle reacties!

Helaas het volgende, in de bak en het weiland vind ze het 'wel' leuk en zal ze niet zo snel dwars zijn. Hier doet ze wel alles wat ik van haar vraag en kent ze wel respect! Het is alleen die rottige weg met al die rot sloten!

Wat jullie zeggen over 'een stukje' sloot zonder duiker gevaar, tja.............we weten dat ze het lef heeft erin te lopen. In de zomer zou dit wel aan durven, maar nu is het water zo ontzettend koud!

Ik vind het in iedergeval al fijn dat dit herkenbaar is................

Sily: d'r heeft al een andere ruiter opgezeten, die wat dat betreft meer ervaring heeft en er nooit op rijdt. Hier flikt ze het zelfde geintje!

Charloi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 16:41

ik ben het helemaal eens met de vorige reacties, zorg dat je paard eerst respect voor je heeft en luistert als je er niet opzit, dan pas erop gaan. als hij dat respect niet heeft zal hij zeker geen respect voor je tonen als je er wel opzit! heb dit soort problemen wel vaker gezien bij paarden en heb veel gehaald uit de boeken van Monty Roberts. anders zou je een van zijn boek eens moeten lezen; "de man die naar paarden luistert". het is wel erg vervelend voor je hoop dat je hier wat mee kunt! veel suc6 ermee verder.

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 17:53

Heb ook de boeken van Monty Gelezen zowel de man die naar paarden luisterd als shyboy (?):D

Ze toont overal respect behalve daar! De ene keer loopt ze wandelend de weg wel uit, de keer daarna staakt ze weer!

Ze heeft het de laatste tijd erger dan eerst, het lijkt bijna dat het met haar hormoonhuishouding niet helemaal lekker zit!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 18:00

Mijn paard begon het in april te doen (hormonen idd?) en op het moment dat ik meer ging buitenrijden in het kader van de crosscarriere die ik ging beginnen. Ook in de wei/bak niks aan de hand, maar buiten piekrecht overeind! En hoe kwader ik werd, hoe erger zij omhoog kwam, ik was doodsbang en heb het vechten opgegeven! Ben eerst met andere paarden meegegaan, daarbij deed ze het minder erg en kon ik haar beter aanpakken. Daarna ging het alleen ook weer beter, maar heb wel het idee dat dat ook deels is omdat het inmiddels geen lente meer is raar genoeg.

(en ineens weten ze beter de weg naar huis dan jij, linksaf was huis: geen probleem, rechtsaf dus niet: overeind! --> en dat midden in een voor haar onbekend bosje --> ik heb nu altijd mijn paard in de auto ipv TomTom, haha)

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 18:07

WowAmigo: Heeeeeeeeeeel herkenbaar!

Haar eigenaar fokt jaarlijks een veulentje bij haar en aan haar gedrag is ook duidelijk te zien dat haar dit niet zint! Helaas kan ik hier weinig tegen in brengen....................het blijft haar paard! Ze heeft 22 oktober naar 4 maanden dracht haar veulen verworpen.

Ze lijkt iets gelukkiger, maar is ook ontzettend nukkig op stal en sinds ze haar eerste veulen heeft gehad fulltime luchtzuiger . Ze hebben het toch wel eens over merriegedrag?????

Ik heb ook wel eens een reading met haar laten doen, daar kwam uit dat ze liever hele dagen niets deed en geen veulens meer wilde

Zo ook wel zo'n leven willen, ze mag blij zijn dat ze geen fulltime manegepaard is Probeer haar tegemoet te komen, maar ja mevrouw blijft eisen stellen en nu verleg ik mijn grenzen niet meer!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 18:13

En gelijk heb je... (ik zeg altijd maar: had ze maar geen paard moeten worden...) Wel eten en niet werken dat geldt voor ons ook niet he?

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 18:38

haha, ja idd

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 22:58

ik ga dit topic volgen zit met PRECIES HET ZELFDE DRAMA (terwijl er zeker wederzijds respect is in alle opzichten (op dit na) en alle medische dingen uitgesloten zijn)

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 23:24

Bedoelde er naast eigenlijk, of in de bak om wat aanwijzingen te geven (iemand die hier dus ervaring mee heeft) en die wat dingen weet die je kan gebruiken als je naar buiten gaat, en desnoods zelf mee gaat en paardje over kan nemen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 00:55

maak er gewoon geen probleem van
waarom stap je tegen je gewoonte af...daar is niets mis mee hoor

zodra jij afstapt en ze aan de hand wel verder loopt.. heb jij alsnog de leiding

grondwerk is zowiezo altijd een goede basis voor elk paard

mijn jonge paard wil ook op 2 plaatsen niet verder lopen
ik kan 2 dingen doen:

1)haar er langs slaan.. met de kans dat we in de sloot belanden
en ik het respect en vertrouwen van mijn paard verlies

2) of afstappen en aan de hand alsnog de leiding nemen
daar is helemaal niets mis mee

na een tijdje zul je merken dat ze er wel langs gaat zonder problemen
let maar op

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:21

Toen ik mijn paardje net had begon hij opeens ook een beetje erg moeilijk te doen om hem uit de wei te krijgen...hij liep mee door het hek en daarna: STAKEN! Wat een l*l! Ik heb van alles geprobeerd, oplaatst ook even beetje kwaad maar dat hielp allemaal niks...Toen ben ik samen met mijn telkens met de longeerlijn gegaan en heb die achter zijn bibsje langs gedaan en dat hielp wel!
In het begin ging het nog heel moeizaam maar er zat iig weer voorwaartse beweging in! Zo telkens met z'n tweën bezig geweest ons draakje mee te krijgen en het ging steeds beter en oplaatst kon ik gewoon weer alleen mijn gang gaan.
Het beste is dus om dit niet alleen op te lossen maar met hulp, dat bouw je dan weer langzaam af totdat je het weer alleen kan!
Het kost wat tijd maar het werkt wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:35

Als idd afstappen de oplossing is, dan maar afstappen. Mijn paard wil niet over bruggen, huiswaarts dus wel, zonder problemen, blikt niet eens, maar van huis af, sta ik steigerend op de weg! Conclusie, zodra hij wegdraait, sta ik er al naast. Paardje niet over de emmer en ik niet. Na de brug ga ik er weer op.

Ik heb geen ervaring met moeilijke merries, ken er wel eentje, pffff, bewondering voor het geduld. Ik heb dat dus niet. Dat trutterige, want eigenlijk is er dus niks aan de hand, gewoon trutte gedrag. Slaan helpt vaak niet, lijkt wel of ze je uitdagen en er op zitten te wachten. Vandaag heb ik een rotbui en als je tegen mij in gaat, dan wordt ik een bitch. Zo ken ik dus een merrie.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 13:58

Russel wat een geweldige merrie uileg, denk dat ik hem ga uitprinten en bij mijn merrie op de box ga hangen, precies zoals ij het schrijft.

En wordt dan niet boos, want dat is alleen maar verschrikkelijk leuk om te zien

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:10

en wat als je dan weer op stapt (na dat je een stuk verder bent gelopen) en het paard wil alsnog niet..

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:14

loutjuh schreef:
en wat als je dan weer op stapt (na dat je een stuk verder bent gelopen) en het paard wil alsnog niet..

das helemaal een lastig probleem
dan heeft het paard geen vertrouwen en geen respect voor je
dan kun je je misschien eens (beter) verdiepen in natural horseman ship

_Karolien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:21

Ik ga dit ook volgen denk ik, heb dus ook net hetzelfde met een fjord, ook een merrie, inderdaad. Ik dacht dat het aan mij lag omdat ik er maar pas mee rijd, maar ze heeft het voor de koets bij de eigenaar dus ook (ietsje minder, maar toch, laatste ritje was ik erbij en ben ik meermaals moeten van de koets springen om haar met veel moeite de goede richting proberen uit te krijgen)
Ze is soms ook gewoon dwars: op een kruispunt zie je goed aan haar manier van doen dat ze afwacht wat je gaat doen, wil je rechts, dan gaat ze alle moeite doen om links te gaan, en inderaad, al helemaal als dat de weg naar huis is ! Morgen ga ik nog een poging doen, ben eens benieuwd... ik kan me ook niet van de indruk ontdoen dat het een beetje "typisch merriegedrag" is eigenlijk

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:26

Wat Sily hier al eerder schreef is een goede tip.

Wil ie niet voor uit?
Nou blijven we toch staan. Niets doen geen been geven, alleen maar zitten wachten.
Het kan even duren, maar de meeste paarden doen uiteindelijk een stap naar voren.
Dan ook weer stil zetten, hij wou toch stilstaan, dan moet ie wachten tot jij weer verder wil.

_Karolien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:38

Nou, ik weet niet hoe't bij linda_arnold zit, maar bij mij is dat in elk geval geen oplossing, zet ik haar stil, dan gaat ze meteen proberen omdraaien en de andere kant opgaan, houd ik haar tegen om te draaien, gaat ze gewoon weer achteruit (en er zijn ook grachten, heb haar één keer beetje laten "schrikken" door ze wat te laten achteruit stappen tot op deel van de berm waar't naar beneden ging, ze schrok wel en sprong terug op de baan maar verder maakte dat niet veel indruk)
Heb wel eens een tikje gegeven met de zweep maar dan wordt ze dus ook zo chagrijnig en zou ze wel gaan bokken...