Help, help help....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FriesBN

Help, help help....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 00:51

De bijna 3 jarige tinkermerrie van mijn zusje heeft een hele vervelende eigenschap. In een schone stal wanneer ze nat is gaat ze liggen rollen, wanneer wij haar in de zomer afspuiten gaat ze liggen al is het midden op straat maakt niets uit.

Nu hebben wij het zadel op haar rug gelegd. Niet gelijk natuurlijk eerst laten wennen en zo. Ze reageert totaal niet op het zadel. Maar zodra wij het zadel een klein beetje strakker deden en er zat nog echt een hele hand ruimte ertussen. Je zou het zadel zo rond kunnen draaien bij wijze van spreken. Wil ze dus ook gaan liggen. Als ze een deken om heeft heeft ze dit gedag helemaal niet.

Ik heb haar een schop moeten geven om haar niet te laten rollen met het zadel op haar rug. Is niet echt handig.

Nu vragen wij ons af. ........ hoe leer je dit gedrag af. Als mijn zus haar dalijk over een maand of 4 wil gaan inrijden en ze zit erop en ze gaat plotseling liggen lijkt me dat niet echt handig.

Ze wordt 2 januari a.s. 3 jaar, ze is nog redelijk groen, kan aan het halster meelopen, vast staan, en het zadel heeft ze nu 4 x opgehad en dat geeft totaal geen reaktie bij haar. Er is nooit iets gebeurd want wij hebben haar zelf gefokt. Mijn zusje wil graag langzaam gaan beginnen, met longeren e.d. Maar dat liggen van haar daar snappen wij dus helemaal niets van en weten ook niet hoe het af te leren.

Ik hoop op goede adviezen....

Groetjes Angelique

tamara_15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:51

hallo kun je niet met er lopen tot dat ze droog is anders weet ik er ook nix op srry help veel mensen maar dit slaat alles veel suces groeten tamara

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 10:56

Rollen wanneer ze nat is kan ik begrijpen, dat doe de mijne ook altijd, alleen niet op straat.
Rollen met een zadel op haar rug snap ik echt niet. Weet je heel zeker dat ze geen overgevoelige rug heeft?
Als dat niet zo is, dan toch consequent straffen zodra ze wil gaan liggen, dan moet ze het binnenkort gaan begrijpen...
Succes!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 11:28

Lijkt mij ook, je paard weet waarschijnlijk op zo´n moment niet wat er gebeurt en als reactie gaat ze daarop misschien liggen. Met het zadel voelt ze iets onverklaarbaars op dr rug..

In ieder geval consequent zijn, als jullie haar aan de hand hebben of met haar bezig zijn mag ze niet rollen. Staat ze los in het land of op stal, dan mag dat natuurlijk wel. Als je nu al consequent bent in laten weten dat ze niet mag rollen als je met haar bezig bent. Zal ze strax tijdens het inrijden ook snel begrijpen dat je dan met haar bezig ben en het niet mag.

Denk erom dat je met beleid met de zweep omgaat, als je die bewust als straf gaat gebruiken als ze gaat rollen dan kan ze strax tijdens het inrijden nare herinnering aan krijgen.

Consequent en duidelijk zijn voor je paard dus en tja, wel meer paarden hebben nu eenmaal rare gewoontes.

FriesBN

Re: Help, help help....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 11:48

Hallo,

Bedankt voor de reakties. Nee wij zijn dus helemaal geen mensen die gebruik maken van een zweep of wat dan ook. Met slaan bereik je helemaal niets.

Zoals ik al schreef is ze behoorlijk groen. Ze vind echt helemaal niets eng, dat is juist het vreemde. Als zij in het land staat en de kudde schrikt ergens van, dan vliegen de meeste paarden weg, mevrouw gaat langzaam aan kijken. En als ze het overwonnen heeft gaat ze druk bokken en doen. Tis echt een heel zeker paardje. Ze heeft geen last van haar rug, dat weet ik heel zeker. Er is nooit iets gebeurd of wat dan ook. De veearts heeft haar pas helemaal onderzocht. En alles is voor de rest ok. Mijn zusje heeft dit standaard gedaan omdat ze natuurlijk binnenkort wil gaan rijden. Ook is ze bij de tandarts geweest ivm het bit dalijk natuurlijk. Volledig gezond paard.

Wij hebben al 20 jaar ervaring met paarden, maar dit is echt een raadsel.

Ik kijk altijd veel naar het paard, hoe het paard reageerd op bepaalde dingen, en wij gaan nooit zomaar iets doen. Daar gaan bepaalde oefeningen aanvooraf. Maar dit is zo moeilijk, dat ik het gewoon ff niet weet.

Ze wil ook heel graag dingen leren. Als we haar 10 min pakken en haar in de bak zetten, dan is ze super alert en leergierig. Ze vind het allemaal geweldig. Ze is ook totaal niet bang van het zadel of zo. Een dekje met een dekensingel gaat wel goed. Een gewone deken vind ze ook niet eng, en dan gaat ze ook niet liggen. We hebben mijn dochtertje op haar laten zitten, die is 6 jaar en weegt bijna niets. Dat vind ze ook prima. Ze blijft staan oortjes naar voren. Super. Als ik haar niet vertrouwd had had ik dat nooit gedaan met mijn dochtertje. Maar ze is gewoon super braaf.

Zou een groen paard al singelvrees kunnen hebben, of moeten ze daar dan nare ervaringen mee hebben gehad?

ik hoop nog op een reaktie waar ik iets mee kan ???

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 12:23

weet je wat ik zou doen..? Gewoon naar iemand gaan die van beroep al paarden zadelmak maakt, en dat je erop kunt zitten. Dat is het meest veilig voor jullie en dan kunnen jullie jezelf er niet van beschuldigen iets verkeerd te hebben gedaan En dat van: met slaan bereik je niets, ben ik het volkomen mee eens, maar een paard moet je niet 'slaan' maar wel als ze iets verkeerd doen een tik geven. Hoe wil je het anders oplossen? Door te vragen of ze het niet weer wil doen.? Ze moet gewoon onder het appel komen te staan, want als ze al begint te liggen op zo'n jonge leeftijd en jullie haar er niet voor straffen wil ik niet weten wat ze later zal gaan doen.. Maar zoals iemand anders al zei, je moet er wel voorzichtig mee omgaan, anders kan je krijgwen dat ze helemaal bang wordt van een zweep. En ik denk niet echt dat ze singelvreees heeft hoor Anders zou ze er wel naar slaan, of willen gaan vluchten. Heel veel succes met haar, en hoop dat het allemaal goed komt!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 12:23

Een tinker inrijden die nog geen drie is, is veel te jong. Tinkers worden pas laat volwassen, er wordt dan ook meestal pas begonnen met inrijden als ze vijf jaar zijn. Het is duidelijk dat het paard er nog niet klaar voor is. Als je nu toch per se de tinker wilt inrijden, laat het dan door een professioneel iemand doen en ga niet zelf prutsen.
Dit klinkt voor mij als zadeldwang, en dat gaat niet zomaar over. Hoe het over gaat weet ik niet precies, maar daarvoor moet je maar eens meer informatie over zoeken.

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 14:07

Bienotje schreef:
Lijkt mij ook, je paard weet waarschijnlijk op zo´n moment niet wat er gebeurt en als reactie gaat ze daarop misschien liggen. Met het zadel voelt ze iets onverklaarbaars op dr rug..

In ieder geval consequent zijn, als jullie haar aan de hand hebben of met haar bezig zijn mag ze niet rollen. Staat ze los in het land of op stal, dan mag dat natuurlijk wel. Als je nu al consequent bent in laten weten dat ze niet mag rollen als je met haar bezig bent. Zal ze strax tijdens het inrijden ook snel begrijpen dat je dan met haar bezig ben en het niet mag.

Denk erom dat je met beleid met de zweep omgaat, als je die bewust als straf gaat gebruiken als ze gaat rollen dan kan ze strax tijdens het inrijden nare herinnering aan krijgen.

Consequent en duidelijk zijn voor je paard dus en tja, wel meer paarden hebben nu eenmaal rare gewoontes.

Hier ga ik dus in mee. Denk dat het er mee temaken heeft dat het paard het niet helemaal begrijpt en dit soort dingen kan je ook alleenmaar afleren door consequent te ijn en ook te blijven.

Verdere tips heb ik eigenlijk niet, maar wens je in ieder geval hel veel succes.

Dorientjuh: De TS geeft aan dat ze volgend jaar pas willen gaan rijden, maar de tinker nu laten wennen aan het zadel en langzaamaan willen gaan longeren. Ik zie hiervan niet het probleem bij een (bijna) drie jarige. Als ik ook de verhalen van TS lees denk ikzelf dat ze heel goed weet waar ze het over heeft en dus niet aan het prutsen zijn. Dit is mijn mening hierover en ook zeker niet aanvallend bedoelt.

liesje1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 14:29

Waarom laat je haar niet aan een singel wennen door er gewoon een goedkope longeersingel op te leggen en die aan te singelen? Mocht het gebeuren dat ze per ongeluk wel gaat liggen, is niet je zadel kapot..
Verder zou ik haar wel heel consequent afstraffen als ze gaat liggen en goed belonen als ze het niet doet. Je hoeft het ook niet met zweep te doen, een schop geven (wat je zei dat je gedaan had) kan ook werken. Op die manier krijgt ze respect voor jou en associeert ze het niet met de zweep. Als je het afwisselt met ook zelf belonen (en niet alleen met voer oid) gaat ze jou als duidelijke leider zien en zal ze niet bang voor je worden

FriesBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 14:52

Bedankt voor jullie reakties, inderdaad wij weten echt wel waar we mee bezig zijn, en inderdaad ik gebruik liever geen zweep, en consequent zijn we ook. Nee is nee en dan is het aktie reaktie.

Maar in dit geval van onze tinker vind ik het heel moeilijk, nogmaals ze moet echt alles nog leren, ze is echt helemaal groen, maar als we gaan beginnen met longeren, dan duurt het misschien een maand, ligt eraan hoe ze het gaat oppakken en dan kunnen we gaan beginnen met het zadelmak maken.

Maar ze moet eerst netjes gelongeerd kunnen worden voordat wij een stapje verder gaan. En met longeren bedoel ik 1 a 2 x per week en dan een kwartiertje. Dan vind ik wel handig als je weet wat je moet doen als ze wil gaan liggen met het zadel hoe je haar het beste kunt "afstraffen" wij doen liever alles met onze stem en lichaamstaal waaronder dus eventueel ook een schop geven of een tik. Een zweep kan ik wel gebruiken maar dat heeft een ander paard in het land toch ook niet en die taal "paardentaal' begrijpen ze toch echt het beste.

Maar dit probleem vind ik zelf ook heel moeilijk te beoordelen. Waar doe je nou goed aan. De merrie zelf is heel leergierig, ze wil heel graag, toen ze een half jaar geleden terug kwam uit de opfok, was ze een soort van verwilderd. Ik ben 2 dagen 5 minuutjes met haar bezig geweest, en ze liep keurig netjes mee aan het halster. Er is geen klap aan te pas gekomen. Ze heeft me ook niet meegesleurd zoals ik vaak lees.

Maar bij dit probleem wil ik gewoon niet dat wij het eventueel verzieken door verkeerd te handelen.

Liesje :
Als ze met een longeersingel zou gaan liggen, kan dat dan geen kwaad voor haar rug????? Wij hadden daar ook aan gedacht, maar ja.

groetjes angelique

FriesBN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 14:56

ja wij hebben er ook aan zitten denken om haar naar een africhtingsstal te brengen. Maar ik vind dat het bij de meeste die ik ken, zo bedrukt gaan. Het moet allemaal even binnen een maand gebeuren..... en dat vind ik ook weer niet de bedoeling, wij willen dat het in alle rust moet gebeuren, ook al longeren wij bijvoorbeeld een maand lang 2 x per week en ze kan nog maar alleen stappen dan is dat goed. Zolang zij maar plezier heeft en het niet moet....hoop het zo een beetje goed te omschrijven

liesje1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:48

nou ja, ik denk dat als ze met een stoffen singel gaat liggen, dat dat veel minder kwaad kan dan met een zadel. Succes ermee en ik denk dat het jullie best gaat lukken

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:52

Waarom laat je je paard niet buiten aan het zadel wennen. Je geeft zelf aan dat je paard nog moeten leren lopen aan de longeerlijn. Ga daar eerst mee aan de slag. Zodra ze netjes aan de longeerlijn loopt, dan pas met het zadel aan de slag. Gewoon buiten in de longeerbak opdoen en rustig aan aansingelen. Zodra ze wil gaan liggen, jaag je haar met de zweep overeind en gelijk vooruit laten lopen/draven. Consequent zijn! Ik zou op stal dit niet doen, als je haar dan met de zweep overeind zet, kan ze schrikken, uitglijden en jou in haar val meenemen...nee lekker.