dressuurmatige cavaletti-oef.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Coberlina

dressuurmatige cavaletti-oef.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 23:21

hey iedereen,
wie weet er leuke cavaletti oefeningen voor mij?
Ik heb momenteel maar 3 balken ter beschikking (en één plank )

Ik ken het gewone standaard "balkjes achter elkaar" en de vier balken op de grote cirkel in galop.
Zijn er nog andere mogelijkheden? andere figuren waarin je een balk kan leggen?

alvast bedankt!
xxx

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:23

Balken op de volte en de ene keer over het middelste gedeelte gaan (korte pasjes) en de andere keer over het buitenste gedeelte (grote passen).

Ook kun je bij een gewoon rijtje balken je paard stil zetten tussen de balken en weer voorwaarts rijden.
En de balken met een tussenpasje rijden (dus enorm verkorten) en de keer erop weer gewoon erover.

liesje1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:53

Of slalommen om de balken heen. Of je legt ze in een hoek vorm (2 balken met de uiteinden tegen elkaar aan in een hoek van 90 graden) Dan in een heel rustig drafje over het midden van de balken draven op een volte. Dan moet hij met het binnenachterbeen goed ondertreden.

jove

Re: dressuurmatige cavaletti-oef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 09:44

ik heb ooit een training van een grote amazone bijgewoont en die legde over gans de lengte van de rijbaan cavaletti's op dezelfde afstand om zo het paard duidelijk te maken wat "takt" is. Zo reed ze een half uur niks anders dan cavaletti's. Misschien eentoning maar heel doeltreffend.

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:39

ik had ook altijd een stuk of 10 cavaleties achter elkaar liggen, ik vond dit heel erg fijn werken.

verder slalommen is leuk en op een volte wat balkjes leggen kan ook nog wel eens voor verassingen zorgen.

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:44

Cavaletti's op de kleine volte leggen.. Zodat het eigenlijk een soort "in - uitjes" worden op de kleine volte. Over het midden blijven rijden en zorgen dat ze in het midden op een kleine 3 meter liggen.. Best moeilijke oefening..

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 22:29

bedankt voor de reacties alvast!
ik heb al een paar goeie ideeën opgedaan. Als er nog voorstellen zijn, hoor ik het graag!
xxx

Oberek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 22:56

Je kan ook de balken in de lengte op een volte leggen en dan er omheen rijden, er binnenin rijden, slalommen etc. Je kan ook om elke balk een volte 10m rijden en zo van de ene naar de andere balk rijden. Je gebruikt de balken nu niet om overheen te rijden maar om er omheen te rijden. Ik heb dit een paar keer gedaan om kleine wendingen te oefenen.

Wat je ook kunt doen is een balk wat hoger leggen en dit opbouwen naar 3 balken omhoog. Ik doe dit nu met het paard wat ik rijd en het is supergoed om de buikspieren te trainen. Ik heb er nu 1 omhoog, meestal de laatste. Laatst heb ik de 1e en de laatste omhoog gezet en dat kostte hem behoorlijk veel moeite.

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 23:58

Balken op verschillende afstanden van elkaar leggen, dus de eerste twee dicht bij elkaar en dan de volgende verder weg en dan overgangen rijden boven die balken: stap-draf, draf-stap, verzamelde draf-middendraf, middendraf-verzamelde draf enz.

Galopbalkjes blijven ook leuk, door bijvoorbeeld ze op 5 sprongen te leggen en vervolgens proberen ze in 4 of 6 sprongen te rijden...
suc6

amber2588

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 00:08

Je hebt er drie zei je? Dan heb ik een leuke oefening voor je om de galop te controleren, vooral handig bij jonge paarden. Het is het makkelijkst als je er iemand bij hebt die ze voor je versleept, maar het kan ook zonder.

In het geval van hulp: Eerst een paar keer op steeds een galopsprong leggen (in-uitje), daarna de eerste verder naar voren, zodat je een extra galopsprong tussen 1 en 2 hebt. Dat een paar keer doen, daarna 2 en 3 op draf-afstand van elkaar leggen. De eerste in galop rijden, dan terugnemen in draf en 2 en 3 in draf rijden.

Als je geen sleep hulp hebt kun je beter bij de laatste stap beginnen, tenzij je het op- en afstappen ook wilt oefenen...

Je kunt het ook andersom doen, als je paard op het rechte stuk goed aan kan springen (geen idee hoe ver 'ie is), dus de eerste (twee) in draf, en daarna in galop.

Have fun...

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 02:22

Je kan ook de balken evenwijdig langs bv. de middellijn (lijn A-C) leggen om het recht richten in elke gang te oefenen. Zelfs voor rechtuit achterwaarts goed aan te leren is dit een goed hulpmiddel. Als je paard hierin meer geoefend is en je hebt erg veel vertrouwen in hem, kan je de afstand tussen de balken verkleinen en weer in elke gang hierop oefenen. Dat kan dan natuurlijk ook in alle variaties van de gangen zoals verzameld, arbeids, uitgestrekt...

Door deze oefening toe te passen kreeg ik enkele jaren geleden zelfs zoveel vertrouwen in mijn D-pony dat we in galop door een gewone standaard deuropening gingen met zelfs nog een latje van 10 cm onderaan. Ok, ik geef nu natuurlijk wel toe dat ik dat nooit meer zou doen vanwege de risico's die daaraan vasthangen, maar je leert echt heel erg goed inschatten hoe ver je met je paard kan gaan.

Leg ze in het begin wel ver genoeg van elkaar, zodat je paard er niet op gaat staan als hij een pas opzij maakt, want dat kan toch blessures leiden.

En dan zijn er de galopwissels natuurlijk met balken. Maar ik weet niet op welk niveau je paardje op dit moment loopt. Als je al aan de eenvoudige wissel toegekomen bent, kan je op deze manier de vliegende galopwissel leren op een vrij gemakkelijke manier. Ook verschillende balken op de diagonaal kunnen om galopwissels om de paar sprongen te maken.

Dan kan je nog uittesten hoe goed je paard aan de hulpen is met balken. Maak een overgang als hij net voor, achter of boven de balk is.
Zo kan je voor jezelf testen hoe goed je paard aan de hulpen is en hoe lang het duurt voor hij reageert. Is dit te gemakkelijk, sla dan 1 of 2 gangen over. Moeilijkste persoonlijk vind ik om de overgang van galop naar halt te maken vlak na de balk.

Altijd: uitkijken met een jong paard of paard met weinig evenwichtsgevoel of als je het zelf niet vertrouwt, want er is steeds een klein risico op blessures. Hoewel ik nog nooit van een paard heb gehoord die doodging omdat hij struikelde over een balk.

Hoop dat je er wat aan hebt!

edit:typo

Aeris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:57

Begin al met de 3 balken En neem er nog eens 3 emmers bij. Leg balk 1 aan de linkerkant op de emmer, balk 2 aan de rechterkant en de 3e weer aan de linkerkant (ofzo). Daar zal hij iets meer moeite mee hebben, dan als ze plat op de grond liggen en persoonlijk vind ik dit een goede oefening

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 20:39

dank je wel allemaal!
Heb dat van Naima vandaag een keer gedaan, en dat was idd niet zo simpel.
De tips van Satine ga ik zeker ook nog uitproberen dit weekend. de rest hou ik in gedachten voor de volgende weken. Ik kan er wel een tijdje mee voort!
Dank je wel
xxx

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 10:19

Misschien nog een idee: je (en je paard) kan afstanden leren inschatten door af en toe een of twee balken er tussen uit te halen. Je moet dus wel in dezelfde tact door blijven rijden om weer goed voor de laatste uit te komen. Je kan zo ook meer doen als je weinig balken hebt door de weggehaalde middelste balk weer achteraan te leggen op een of twee passen afstand.
Ook kan je de achterste balk iets verhogen zodat je paard meer in de spronggewrichten moet buigen. Of allemaal iets verhogen (bv. een steen of zoiets eronder). Veel plezier met alle ideetjes die ik al gelezen heb!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 01:03

dank je wel voor de tip!
xxx