paard ineens geen energie meer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

alano

paard ineens geen energie meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 19:50

mijn paard is nu 5 maanden onder het zadel. ineens sinds 4 dagen is hij heel sloom...hij wil wel lopen in stap maar draf houdt hij maar een paar rondjes vol, niet dat hij dan niet meer kan, maar dan kan je hem zoveel been geven als je wil maar gaat er niet harder van lopen. voorderest is hij wel attent en schrikt ook af en toe.
toen ben ik buiten gaan rijden met hem en toen ging het iets beter.....misschien heeft het met de zware bodem in de binnenbak iets te maken. hij heeft geen koorts en er is ook niks vreemds aan hem te zien, als hij los is dan gaat hij wel heel hard.
wie heeft advies?

timonpumaa

Re: paard ineens geen energie meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:52

Ik hier opzich weinig vanaf maar ik zou toch als het blijft aanhouden even de dierenarts laten komen want het kan zijn dat je paard miscchien een probleem heeft in de voedselopname of vertering waardoor hij simpelweg niet de voedingstoffen heeft om energiek te bewegen en zoals je zelf zegt kan bv. de zware bak een oorzaak zijn. Ga ook na of er andere dingen in de omgeving van je paard zijn veranderd waardoor dit probleem zich kan zijn gaan voordoen.
Succes ermee

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:56

Hoe vaak rij je in de week en wat die je dan? Je ppard is nog niet lang onder het zadel en heeft genoeg rust nodig en afwisseling in het werk. Misschien heeft hij het gewoon even gehad?

liesje1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:58

Als het paard gezond is, kan het zijn dat hij het nu een beetje saai gaat vinden. De spanning is eraf. Probeer het leuk en afwisselend te houden, dus korte afwisselende trainingen. Verder buitenritjes en longeren en balkjes lopen.
Wees met rijden wel meteen duidelijk en consequent, been is vooruit! Desnoods moet er even iemand met een longeerzweep bij komen en helpen, want dit moet je wel meteen duidelijk maken. Anders wordt hij helemaal dood voor het been.

Nevermind85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 00:01

Je paard is nog jong denk ik? Houd dan rekening met groeipijn! Dit wordt zeer vaak over het hoofd gezien. Misschien ook eens een stap terug zetten in de training.
Ik ben eerder een voorstander om een paard zadelmak te maken, hem een maand verder te berijden en hem daarna weer naar de wei te sturen.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 09:28

Het kan ook met het weer te maken hebben, sommige paarden worden nou eenmaal heel vlot als het koud word en anderen hebben er juist een beetje moeite mee (dat kan komen door stijfheid van de kou of de dampen die in de lucht hangen, daar kunnen ze ook nog weleens last van hebben)
Ik zou als ik jou was gewoon even de VA bellen en overleggen, want als je pony nooit sloom geweest is en nu ineens wel geeft dat toch aan dat er ergens iets niet helemaal in orde is.
Suc6!

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 09:46

let daarnaast ook op de voeding.