Mijn pony wil niet meer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lhOveSs_siDj

Mijn pony wil niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 17:39

hallo

ik heb dus een pony en het is eigenlijk altijd wel heel goed gegaan. Maar toen ik een klasse hoger ging niet meer.. Naar een tijd van veel oefenen en laatste worden,, Werd ik weer elke keer 1e.. En Jaa al die mensen waar ik toen tegen moest zaten ook nu nog in die klasse,,!!
Maar nu wil hij gewoon niet meer.. En zit gewoon te verrekken,,
Iemand tips ?

elmiran

Re: Mijn pony wil niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 17:40

wat doet hij dan precies?

lhOveSs_siDj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 17:43

Hij wil niet meer springt in de ring overal weg verzet zich wil niet meer vooruit.. Heel erg tegen de hand enz..enz...enz...

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 17:47

Heb je wel les?

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 17:48

Kun je ook vertellen wat JIJ dan doet op dat moment? Ik persoonlijk ga er altijd vanuit dat het paard doet wat de ruiter zegt, of dat in ieder geval de ruiter ALTIJD verantwoordelijk is voor dat wat het paard doet.
Wat deed je zelf anders toen je pony ineens anders deed? Heb je wel een soort basis van waaruit je werkt of 'doe je iedere dag zomaar wat'?
Kun je misschien aangeven wat voor lijn je aanhoudt in je rijden? Wat vind je belangrijk en waar werk je aan?
Alleen als je die dingen op een rijtje hebt, duidelijk voor jezelf en je paard, kun je in dit soort situaties problemen eenvoudig oplossen.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 17:48

Kun je ook vertellen wat JIJ dan doet op dat moment? Ik persoonlijk ga er altijd vanuit dat het paard doet wat de ruiter zegt, of dat in ieder geval de ruiter ALTIJD verantwoordelijk is voor dat wat het paard doet.
Wat deed je zelf anders toen je pony ineens anders deed? Heb je wel een soort basis van waaruit je werkt of 'doe je iedere dag zomaar wat'?
Kun je misschien aangeven wat voor lijn je aanhoudt in je rijden? Wat vind je belangrijk en waar werk je aan?
Alleen als je die dingen op een rijtje hebt, duidelijk voor jezelf en je paard, kun je in dit soort situaties problemen eenvoudig oplossen.

lhOveSs_siDj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 17:54

Jaa fun_fun ik heb elke week zowiezo 3 keer les,, En dan nog 1 keer op de club..

Renes : Als hij zo gaat doen probeer ik het optelossen gewoon als die wegspringt binnenbeen eraan enz..
(( ik probeer ook gewoon heel rustig te blijven ))
En als ik rij probeer ik vooruitgang te maken, Kijk ik laat mijn coupons altijd aaan mijn prive lesgeefster zien en daar werken we veel aan en ook gaan we dingen oefenen die in de volgende klasse van te pas komen enz enz !!

lhOveSs_siDj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 17:55

ik vind het ook belangrijk dat het paard ontspannen loopt met het rijden ! Kun je er wat mee ??

lhOveSs_siDj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 17:57

Net heb ik ook wedstrijd gehad en op mijn coupon stond : Meisje kan erg goed rijden, Maar pony wil niet en werkt niet mee..

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:01

Oke, maar wat gebeurt er voordat jij je binnenbeen eraan moet leggen? WAAROM springt ie naar binnen? Misschien is hij het vertrouwen kwijt. Of moet ie voor de 100.000ste keer hetzelfde rondje lopen en heeftie er genoeg van. Meer variatie in je rijden? Zeker omdat je zo vaak les hebt (en dus iedere keer serieus rijdt) is de kans groot dat de lol er vanaf gaat voor je pony. Heb je dan zo'n slimme die zelf wel wat leuks gaat verzinnen, dan moet je hier als ruiter beter voor zorgen.
Ontspanning: oke, erg belangrijk. Maar HOE rijdt jij je paard naar die ontspanning? Kun je precies vertellen wat je doet om dit te bereiken? (is dit gewoon een keer ho, braaf zeggen of heb je hier een heel schema/plan voor?)

lhOveSs_siDj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 18:07

Tsja ik weet eigenlijk ook niet WAAROM die wegspringt. Kijk dan zijn we op de langezijde (op wedstrijd,) En dan staan er van die witte blokken met letters en langs elke letter loopt ze gewoon en bij de laatste springt ze ineenker opzij,! Het is gewoon meer gewoon truukjes van hem om onder het werk uit te komen (DENK IK) en varriatie zijn we al mee aan het werk we springen nu ook 1 keer in de week. !

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:28

Oke, ik denk dat je paard gewoon aan meer werk toe is als ik dat hoor. Maar dan heb ik het alleen over dat opzij springen. Probeer niet te lang hetzelfde te oefenen, rijd ERG veel tempowisselingen (dat je er zelf gek van wordt), draai voltes en vraag binnen en buitenstelling. Beloon erg veel als iets goed gaat, praat tegen je paard (geef met je stem aan als iets goed gedaan is maar ook als ie moet opletten ofzo, d.m.v. stemintonatie). Mocht je paard dan bv een keer wegspringen, of dreigen dit te doen, dan hoef je bv alleen nog maar klein beetje binnenstelling te vragen (zonder dat dit opvalt voor de jruy, zo weinig) en een keer 'braaf' te zeggen en dan heb je de aandacht al. Blijf bezig!!

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:29

probeer daarnaast steeds te achterhalen WAAROM je pony iets doet (zowel positief als negatief: waarom ging dat goed en waarom ging dat niet goed) en probeer daar zo grip op te krijgen. Dan weet je ook wat je moet doen, wil je dat een oefening (oid) lukt.

lhOveSs_siDj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 18:34

Bedankt, ik ga er morgen meteen aan werken

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:24

Wat zegt je instructie ervan dat ie zo doet en doet ze het alleen op concours, of thuis ook?
Ik denk dat je paardje er even geen zin meer in heeft. 6 keer in de week dressuren en 1 keer springen is geen afwisseling.
Ga eens naar buiten, longeer eens en draaf wat balkjes. Eigenlijk moet je iedere dag iets anders doen, anders gaan ze zich misschien e=wel vervelen.... Succes.

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:47

Misschien is je paardje gewoon aan vakantie toe. Even een paar maanden lekker op het land met wat andere paarden, weer even paard zijn en zijn hoofd leegmaken. Als je hem dan na die tijd weer oppakt zal hij vrijwel zeker weer werklust hebben en graag voor de aan de gang gaan.

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:48

Precies, Nado, dat dacht ik ook.
Maak eens wat meer buitenritjes met hem.
Is nog goed voor de spieren ook.
Laat hem wat vaker op wei, ofzo.

lhOveSs_siDj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 21:05

ik ga telkens als ik naar de club ga (dus 3 keer) want daar krijg ik ook priveles) door de bossen en alle drie de dagen een andere weg !!

lhOveSs_siDj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 21:05

Hij staat de zomer elke dag op de wei. En in de winter op stal..!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 01:16

Door het bos naar de les is natuurlijk niet echt buitenrijden. Ik denk ook dat je teveel van je paardje vraagd. Doe hem eens een paar weekjes vakantie. Daar zal hij van opknappen

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 01:52

lhOveSs_siDj schreef:
Hij staat de zomer elke dag op de wei. En in de winter op stal..!

Heeft die dan misschien niet wat de kolder in zijn kop?
Binnenstaan is geen pretje, en als je van lekker de hele dag naar buiten opeens de hele dag binnenstaat kan je weleens wat extra energie krijgen.

Verder zou ik idd eens gaan kijken wanneer zijn laatste vakantie is geweest, en hem even lekker laten gaan, de lessen een paar weken afzeggen en gewoon lekker bezig zijn, boog kan niet altijd gespannen staan.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 02:24

Laat hem ook eens nakijken door een fysiotherapeut. Misschien zit hem lichamelijk iets dwars waardoor hij niet kan werken zoals jij dat van hem vraagt.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 09:18

Ineens vakantie geven lijkt mij nu geen echte optie. Paar weken niets vind ik wel goed voor een paard, maar als TS dan weer aan de slag gaat dan is het binnen 2 weken weer hetzelfde liedje. Dus ik denk dat ze echt naar een andere manier van werken moet zoeken, om het ook tijdens een 'werkperiode' leuk te houden voor het paard.

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 09:33

Ja idd een paar daagjes lekker op het land ..

Of misschien heeft hij ergens last van , mijn pony is ook net weer van z'n rugklachten af ..
Hij wou de laatste jaren ook helemaal niet meer springen terwijl hij daarvoor een HELE goeie springpony was !

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 10:08

Renes dat sowieso natuurlijk, werk moet altijd leuk blijven voor beide.