concentratieproblemen bij paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

odilia

concentratieproblemen bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 12:18

ik heb een probleem.
ik rij een 4 jarige merrie in een bak op een groot landgoed.
de bak zelf is omgeven met heg en struiken enz. waar je amper doorheen kan kijken.

nu is de eigenaar van het landgoed druk bezig im kerstbomen te verkopen en komen er constant mensen op het landgoed.

de laatste paar keer dat ik er met het paard bezig was (rijden en longeren) was al haar aandacht bij de mensen die ze hoorde praaten en zoms ziet bij de ingang als ze even komen kijken.
ze luistert dan heel slecht naar mij en loopt ook zo uitelkaar.
als de mensen weg zijn loopt ze ineenkeer keurig en luistert ze perfect.

wat kan ik hieraan doen?

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 13:11

Ik denk dat als er steeds vaker mensen komen ze wel gewend raakt, maar ik snap dat het vervelend is! Probeer als er mensen op het landgoed zijn, niet op ze te letten. Ik denk namelijk dat jij ook naar die mensen kijkt, dus ben je zelf ook een beetje afgeleid en ook al denk je van niet, dan zijn de hulpen die je geeft niet meer genoeg om je paardje lekker en geconcentreerd door te laten lopen. Ik heb dit ook gehad met mijn paardje. Ik ging ook (terwijl ik het niet doorhad) op die mensen letten. Probeer niet te letten op de mensen of te kijken of ze komen. Rij gewoon lekker door en ga nog meer figuren, overgangen en dergelijke rijden. Succes!

odilia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 13:20

dank je!
ja, nu ik erover na denk tel ik wel onbewust op de mensen. ik heb dan het gevoel dat het goed moet gaan als ze komen kijken. ook met de eigenaren heb ik dat weleens. negeren dus!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 13:27

Ja! Dan zul je zien dat het al beter gaat (mijn ervaring)

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 22:29

Nou, zet haar aan het werk... Ga aan de andere kant van de bak rijden, op de volte, volte sluiten, opene, sluiten enz. Ik weet niet hoe ver je bent in de africhting, maar wijken, schouderbinnewaarts... hou haar bezig... terugrijden, wegrijden, verzin wat... Dan houden ze heus hun aandacht wel bij jou! En zelf vooral geen aandacht schenken aan die toeschouwers, anders ist wel dubbel voor je paardje. Succes...