Ja knikker..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Qeen

Ja knikker..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 18:44

Ik weet niet of hier al een topic over is, maar ik kon er niets over vinden in de FAQ.

Een vrouwtje bij ons op stal is de gelukkige eigenaresse van een super leuke tinkermerrie. Ze kocht hem voor de recreatie, lekker de straat op met andere tinker liefhebbers. Na een paar weken begon Peggy, zoals de tinker heet, te knikken met haar hoofd. Voorheen was het alleen aan het begin van de rit (wanneer ze flink wat energie had) en aan het einde van de rit (wanneer Peggy moe begon te worden. De laatste tijd wordst het steeds erger en er zijn tijden dat Peggy de hele weg loopt te knikken.

Ik wil weleens weten hoe dit bij Peggy tot stand gekomen kan zijn en wat de oplossingen hiervoor zijn. Als jullie ideeën hebben, hoop ik dat jullie ze graag laten horen!

Alvast bedankt!

Karin

themi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 18:58

Je hebt verschillende vormen van ja knikken, lastig vanachter de computer te beoordelen hoe de situatie is maar 1 van de mogelijkheden is dat dit een teken is van onregelmatigheid.Paard loopt onregelmatig ( kreupel ) en bij het ontlasten van het zere been komt ze omhoog, gevolgt door het laten vallen van het hoofd op het goede been.Dit uit zich voor de ruiter als ja knikken. Loopt het paard zonder ruiter wel goed ( met rustige hoofdhouding ) ?

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 19:36

heeft ze geen haken aan haar kiezen???? laat haar eens goed nakijken door de tandarts! (alleen komen kijken kost niks, pas bij behandeling hoef je te betalen)

Essiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 19:38

Ik heb geen idee...
Maar het lijkt mij zeer irritant.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 19:55

Wanneer paarden met hun hoofd gaan schudden, knikken, of weet ik wel niet wat, dan kan dat vele oorzaken hebben.

Kreupel, rugprobleem, nekprobleem, niet goed passend zadel, pijn aan het gebit, slecht aan het been zijn en bij heftig schudden kan het ook nog een allergie zijn.... Daarnaast kan het ook een tik zijn die het paardje zichzelf heeft aangeleerd.

Qeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 22:50

Bedankt voor jullie reacties!

Haken is het iig geval niet, daar heeft ze naar mijn weten al naar gekeken.. de andere dingen die julie vertellen kunnen best weleens de oorzaak zijn. Ik ga ze meteen bespreken!

niet goed passend zadel,, daar zat ik ook al aan te denken. Het paardje is een tinker. Ze heeft (naar mijn mening) te klein zadel op haar paard liggen. Ze zegt dat haar billen daar beter inpassen en dat dat voor haar lekkerder zit, maar is dit ook beter voor het paardje zou ze zich af moeten vragen.

Ik ga het meteen met haar bespreken. Het is voor mij duidelijk dat dit paardje ergens last van kan/moet hebben. Bedankt voor julie reacties!!

tamara_15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:55

de meeste paarden hebben dan ergens last van maar het is ook net hoe je je paardje rijd maar laat hem eens onderzoeken mis helpt dat wel