Geen probleem dat hij 'al' 9 is hoor, komt vanzelf allemaal goed 
Ik heb het met heel wat paarden voor gehad (helaas) en ik kies er juist voor om me aan het arbeidstempo te houden en van daaruit terug en naar voren te rijden. Ik heb zelf de ervaring dat paarden die wat vinniger zijn, zichzelf nog meer opdraaien wanneer je ze ook nog onder tempo rijdt. Ik concentreer me dus vooral op een gelijkmatig tempo, daar tussendoor rij ik overgangen naar stap en halt om de controle te krijgen, een paard wat achterwaarts kent, rij ik ook af en toe een keer achterwaarts. Wanneer een paard doorsjouwt probeer ik eerst op mijn zit (plus stem) terug te rijden, daarna op mijn hand (netjes vragen) en daarna maak ik een keer een grovere ophouding. Ik probeer in eerste instantie het paard zoveel mogelijk eerst een voltetje in te rijden en dan pas terug te rijden, zodat hij terug komt op het achterbeen. Paarden die echt niet terugkomen plant ik een keer tegen de omheining aan, gecombineerd met een heel streng 'Ho!' Je mag daar best streng in zijn hoor, en vooral consequent!
Wanneer het paard de eerste basis van 'Ho' herkent, ga ik pas verruimen, omdat het verruimen anders neerkomt op een renpartij en ze moeten juist leren hetzelfde tempo aan te houden, maar alleen ruimere passen te maken.
Scheef is in principe weer een ander probleem, hoewel alles met elkaar te maken heeft. Een paard wat je wat stelling kunt laten nemen is ook makkelijker terug te rijden natuurlijk en geeft jou ook meer gevoel van controle. Ik neem hierbij even aan dat je paard niet alleen scheef is maar ook wat stijf. Ik rij dan sowieso heel veel slangenvoltes en achtjes. Bij paarden die het kennen neem ik ook schoudervoor en schouderbinnenwaarts en travers mee, ook al zijn die oefeningen nog niet goed uitgevoerd, je laat ze weer wat buigen en krijgt meer controle over de voor- en achterhand. Een andere fijne oefening is het verkleinen en vergroten van een volte, of het rijden van een volte met afwisselend goede buiging en stelling en contrastelling met goede buiging. In galop werkt dat ook heel fijn trouwens, misschien dat je pony in galop gemakkelijker wil ontspannen dan in draf?
Maar als ik je zo hoor, ben je in elk geval goed op weg dus... het komt vast wel goed in de loop der tijd. Paardrijden is gewoon moeilijk, ook voor je pony zelf