Te voorwaarts en scheef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hafrocky

Te voorwaarts en scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 16:27

Mijn pony is vaak (bijna alteid) te voorwaarts. Nu krijg ik wel les en dan moet ik wacht oefeningen doen. Dat zijn veel overgangen rijden bv in de draf onder het arbeids tempo gaan rijden en zodra die dat ontspannen doet langzaam iets versnellen. En ook tussen door wat middendraf een paar pasjes. Alleen hij wil dan niet meer stoppen! Na een paar voltes pas.

Hij gaat pas naar me luisteren als ik er een uur op zit. En het probleem daarbij is ook nog dat ie behoorlijk scheef is. En daarom moet ik 'm ook nog is naar me hand toe rijden. Zodra ik druk geef met me benen gaat ie weer alleen maar harder. En het stomme van mij is voordat ik van deze vrouw les kreeg ik gewoon lekker ging terug trekken waardoor we steeds harder gingen.

En nu moeten we dat eruit zien te krijgen. Zij zegt wel gedult hebben en rustig blijven. Maar zijn er mensen die dit ook gehad hebben en het weer allemaal goed gekomen is en hoe hebben jullie dat dan gedaan?

Oja zoals jullie wel uit het bovenstaande begrijpen zijn we nog echt bij het begin van de basis en hij is al 9.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:01

Geen probleem dat hij 'al' 9 is hoor, komt vanzelf allemaal goed

Ik heb het met heel wat paarden voor gehad (helaas) en ik kies er juist voor om me aan het arbeidstempo te houden en van daaruit terug en naar voren te rijden. Ik heb zelf de ervaring dat paarden die wat vinniger zijn, zichzelf nog meer opdraaien wanneer je ze ook nog onder tempo rijdt. Ik concentreer me dus vooral op een gelijkmatig tempo, daar tussendoor rij ik overgangen naar stap en halt om de controle te krijgen, een paard wat achterwaarts kent, rij ik ook af en toe een keer achterwaarts. Wanneer een paard doorsjouwt probeer ik eerst op mijn zit (plus stem) terug te rijden, daarna op mijn hand (netjes vragen) en daarna maak ik een keer een grovere ophouding. Ik probeer in eerste instantie het paard zoveel mogelijk eerst een voltetje in te rijden en dan pas terug te rijden, zodat hij terug komt op het achterbeen. Paarden die echt niet terugkomen plant ik een keer tegen de omheining aan, gecombineerd met een heel streng 'Ho!' Je mag daar best streng in zijn hoor, en vooral consequent!

Wanneer het paard de eerste basis van 'Ho' herkent, ga ik pas verruimen, omdat het verruimen anders neerkomt op een renpartij en ze moeten juist leren hetzelfde tempo aan te houden, maar alleen ruimere passen te maken.

Scheef is in principe weer een ander probleem, hoewel alles met elkaar te maken heeft. Een paard wat je wat stelling kunt laten nemen is ook makkelijker terug te rijden natuurlijk en geeft jou ook meer gevoel van controle. Ik neem hierbij even aan dat je paard niet alleen scheef is maar ook wat stijf. Ik rij dan sowieso heel veel slangenvoltes en achtjes. Bij paarden die het kennen neem ik ook schoudervoor en schouderbinnenwaarts en travers mee, ook al zijn die oefeningen nog niet goed uitgevoerd, je laat ze weer wat buigen en krijgt meer controle over de voor- en achterhand. Een andere fijne oefening is het verkleinen en vergroten van een volte, of het rijden van een volte met afwisselend goede buiging en stelling en contrastelling met goede buiging. In galop werkt dat ook heel fijn trouwens, misschien dat je pony in galop gemakkelijker wil ontspannen dan in draf?

Maar als ik je zo hoor, ben je in elk geval goed op weg dus... het komt vast wel goed in de loop der tijd. Paardrijden is gewoon moeilijk, ook voor je pony zelf

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:23

ik heb al gereageert bij cavaletti! klopt dat? dacht al, komt bekend voor

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:38

Heejjj,, Ik heb precies hetzelfde met mijn paard maar zij is wel even 5 jaar jonger.. Maar dat komt gewoon omdat zij in de puberteit zit en erg fris is nu ze wat meer voer krijgt.. Gewoon meer overgangen rijden, en elke dag

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:43

Ik denk dat je naast een antal rijtechnische aspecten eerst even terug moet naar vóór de badis van het rijden namelijk : gehoorzaamheid en je paard an de hulpen hebben.

Dit kan op verschillende manieren, door weer even wat meer longeerwerk te doen en extra met je stem te werken. En door heel concequent te rijden.
JIj bepaalt het tempo, wil je paard harder > meteen een volte en rust. OF af en toe Halthouden en even in stap wat oefeningen. Dit gaat inderdaad niet in 1 week goed maar je blijft wel streng daarin. Daarba9ij hoort ook belonen en ontspannen als ze wel netjes gaat

Probeer ook met je instructrice te werken aan heel erg op je zit te rijden, Langzaam lichtrijden en je gewicht gebruiken.

Her verbeteren van de scheefheid is ook proma op te lossen, maar ook daarvoor is het erg handig als je paard gehoorzaamt en jou het tempo laat bepalen. En met gehoorzaam bedoel ik niet dat je paard vervelend of stout is maar hij moet gewoon netter naar je hulpen luisteren en niet meer gaan rennen. Hij moet eerst ontspannen en mee willen werken anders hebben je oefeningen niet zo veel zin. Longeren voor het rijden is vaak ook een goed idee.

Een paar dingen om aan te denken:
Kijk eens kritisch naar je voer, per paard is de behoefte anders. Ik heb een paard van 1,78 die kreeg 4 kilo brok en musli en ruwvoer en was vreselijk loperig en moeilijk..

Nu blijkt dat ze veel lekkerder in haar vel zit met maar 2 kilo brok, musli zonder haver en meer ruwvoer. Ze is in topconditie maar heeft gewoon niet veel krachtvoer nodig en van teveel en teveel energie wordt ze heel heet en zit ik er een uur op voor ze ontspant..

Laat je zadel en je bit + gebit en de rug van je paard even goed nakijken. Sommige paarden gaan vluchten (harder lopen) omdat ze ergens pijn of irritatie hebbben

hafrocky

Re: Te voorwaarts en scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 18:10

bedankt voor alle tips en antwoorden. Ik ga me houding en zit nog maar is kritisch onder de loep nemen en daar de volgende les aan werken.

Hij krijgt volgens mij niet te veel krachtvoer het is een haflinger en hij krijgt een hand per keer.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:26

Te voorwaarts is niet voorwaarts, dat is vluchten. Vluchten voor de ruiter, vluchten voor het been, vluchten voor de dingen die hem gevraagd worden.

Veel opvangen met de buitenteugel met name (om hem recht te richten). Leer hem terug te komen op je buitenteugel en goed doorademen onder het rijden en blijven ontspannen in je lichaam. Dat is heel belangerijk voor het paard om uiteindelijk te kunnen ontspannen. Wat ook heel belangerijk is na een ophouding met de buitenteugel je hand razendsnel ontspannen. Je mag gerust even in de mond komen om reactie te eisen maar het moet altijd kort duren en hierin zijn de meesten te traag. Probeer daarin dus snel te zijn. Wel 100 x herhalen voordat hij eindelijk het tempo loopt dat jij wil waarschijnlijk. Dus geduld hebben.

SarahJ

Re: Te voorwaarts en scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:42

Het paard dat ik nu rijd, was ook steeds loperig en vluchtiger.
Telkens hij weer in zn eigen tempo er vandoor ging, moest ik onmiddellijk een volte 10m rijden. Zo vraag je aan je paard om terug te komen in tempo, zonder in zn mond te zitten frummelen.
Bij mij heeft het geholpen .

Belangrijk is om ondanks het loperig zijn, er toch je been aan te houden. Blijven met je been naar je hand toerijden.