Ik rij mn verzorgpony nu met slof. Het gaat in stap al heel goed, draf verschillend en galop nog nie zo best. Ik hou er zelf niet zo van om met slof te rijden, maar zonder lukt gewoon niet. Ik weet wel dat ik nog wel een tijd met moet.. maar hoelang hebben jullie met slof gereden voordat ie er mooi door liep>?<
Haha, het lijkt alsof je denkt dat je even met slof rijdt, 'totdat je pony het snapt' en dan kan ie er af. Maar zo werkt dit dus niet.
Dat wat de slof nu doet (in jouw ogen), moet JIJ rijtechnisch leren. Dus het nageeflijk laten lopen van een paard (in de volksmond heet dit 'aan de teugel'). Echter, een slof kan hierbij HELPEN, als ondersteuning van de ruiter. In mijn ogen gebruik jij het nu als middel om je paard naar beneden te rijden. Echter, zodra de slof eraf is, is alles ook weg (of je hebt een paard zo vast gereden dat ie stug naar beneden blijft, of juist stug omhoog loopt van de rugpijn!). Mijn advies dan ook: Weg met die slof, leer rijden (instructie, goede!) en longeer bijvoorbeeld eens met een bijzetteugel of eventueel pessoa, om te zien hoe en wanneer een paard wél nageeflijk loopt. In mijn ogen ben je nog te onervaren om met een dergelijk hulpmiddel als een slof te werken. Misschien geloof je me niet, of begrijp je me niet, maar aub: gebruik die slof niet! je pony is je dankbaar!
ik begrijp uit je verhaal dat je met slof rijd om hem er doorheen te rijden. Helaas wordt een slof erg vaak verkeerd gebruikt en wordt de pony omlaag getrokken. Vaak lopen dat soort paarden op de voorhand, zijn niet aan het been en gaan de achter het bit lopen. Een paard dat aan de teugel loopt doet dat omdat hij zijn kaak en nek ontspant. Vaak is het bij paarden die met slof gereden worden meer een questie van gedwongen worden. Nou kan ik natuurlijk niet concluderen of jij de slof goed of verkeerd gebruikt, maar ik wilde je gewoon even waarschuwen.
En vraag je ook eens af waarom je je verzorgpony aan de teugel wilt rijden. Is het om hem goed over de rug te rijden of meer voor het plaatje?
Maar je vraag is hoe lang je met een slof rijd. Persoonlijk rijd ik niet met een slof, omdat ik het liever rijtechnisch op los en bang ben dat ik niet meer zonder slof zou kunnen. Dus mijn tip is de slof af te doen, goed les nemen en je verzorgpony rijtechnisch er verder doorheen te rijden en naar de ontspannenheid rijden. Zie het als een uitdaging!!!!!
Volledig eens met de rest!! Als je dan toch met een slof wil rijden, zorg dan dat je dat met de juiste begeleiding doet, want anders kan het echt een martelwerktuig zijn!
Maar ik heb één keer een les met een slof gereden, mijn instructrice had hem even meegenomen, om een keer te proberen, omdat ze te druk/sterk was . Ik heb er één les mee gereden, en toen was het al iets beter (ze was minder sterk) En omdat ik het niet fijn vond om mee te rijden, heb ik het ook nooit meer gedaan
(De reden waarom ik hem een keer heb gebruikt hoeft niet te kloppen, is lang geleden )