bevroren bak - wanneer wel en niet rijden, wat doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iranda

bevroren bak - wanneer wel en niet rijden, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 09:26

Nu het vannacht zo heerlijk heeft gevroren en gesneeuwd, vraag ik me af hoe de bak eruit zal zien. En in hoeverre je kunt rijden als het vriest. Hoe bepaal je of de bak "te hard" is en welke dingen kun je dan nog wel doen? Kunnen we dit weekend rijden, of is het beter van niet?

Wat er precies in ligt weet ik niet, het is een soort donkergeel zand, als het flink geregend heeft liggen er paar kleine modderpoeltjes in 1 hoek op de hoefslag, verder niets.

Graag jullie kundige advies

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 09:51

Ligt eraan, als de bak bevroren is maar wel mooi glad dan doe ik nog rustig wat stapoefeningen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 09:58

Bevroren gladde bak alleen stappen en niet te klein wenden (grond is glad) en bevroren met kuiltjes (diepere hoefafdrukken) niet in rijden. De kans op verstappen is te groot.
Kun je beter buiten gaan stappen en evt. een drafje.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 09:59

...in een hard bevroren bak zou ik niet snel rijden, veel te hard en te veel kuilen en putten waar ik mn paardje op kapot rijd..maar is het nu allemaal wel al zo hardbevroren???...hier in Zuid Holland, vriest het snacht een paar graden maar dat is absoluut nog niet aan de bak te merken..maar vriest het nu hard en flink door..gaan we met zout strooien in de bak en gaan we hem slepen...over het algemeen komt het dan helemaal goed!.....misschien een idee??

Skipper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 10:04

Niet rijden in principe teveel kans op verstappen en uitglijden.

Wel voel ik altijd zelf voordat ik ga rijden, kijken hoe diep ik met mijn hak erin kan komen. Soms lijkt het ontdooid maar is onderlaag bevroren en alleen eerste 2 cm ontdooid en als dat zo is is het helemaal spek glad om te rijden.

reeskees

Re: bevroren bak - wanneer wel en niet rijden, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 10:05

Als je denkt dat het gaat vriezen, van te voren de bak even goed slepen. Als de bak dan redelijk vlak en bevroren is draai dan eens die kleine platte stiftjes in de ijzers en dan kun je toch naast stappen ook wat drafoefeningen doen.

Zelf heb ik een hippotex bodem over het zand van mn bak. Dit bevriest niet en kan met vorst dus gewoon doorrrijden. Echt gewoon super.

Hippotex is op de markt bijna niet meer leverbaar, maar AllWeather Tuft lijkt er wel veel op en heeft hetzelfde effect. Het is alleen wat groffer

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 10:10

Hmm Iranda heeft geen ijzers en de bak slepen kan ik zo niet zelf doen, ik kan het natuurlijk weleens vragen aan de staleigenaar. Misschien valt het nu inderdaad nog mee. Ik zal vanmiddag na het uitmesten eens kijken bij de bak. (Dit is onze eerste winter-met-paard dus nog niet zoveel winter-buiten-rij-ervaring )

Dus eerst even testen met je hak (goede tip, danks!), harde kuilen = niets doen en anders alleen in stap. Een buitenrit in stap zou wel kunnen..? Dat biedt iig perspectief

Ik hoop dat Iranda zich hier in haar weitje ook aan houdt (ik zal het aan haar doorgeven ), ze was gister behoorlijk fanatiek aan het rondgalopperen...

FlairS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 10:15

Het mag hier nu niet gaan vriezen want dan kunnen we een andere hobby gaan uitoefenen.Het staat namelijk helemaal blank!
Als het gaat vriezen slepen we de bak en kunnen in ieder geval stappen.Ook hebben we wel eens een longeercirkel gemaakt met mest.Dat wordt alleen wel een zooitje als het gaat dooien.

Skipper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 10:18

Ik ga meestal over de weg stappen en draven (als ze dat gewend zijn) als daar weer geen ijsplaat over ligt teminste

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:44

als bij ons de bak bevroren is rijd ik zowiezo niet. en wat skipper al zegt soms lijkt het ontdooit maar is de onderlaag nog steeds knoert hart. Ik rijd zowiezo niet als de bak bevroren is ook al ligt de bak gelijk.

Esterrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:50

Ik rijd nooit als onze buitenbak bevroren is. Mijn paarden weigeren sowieso in deze bak te lopen of ik moet ze zo ontzettend op hun flikker geven en hun dwingen erin te lopen: Wat ik natuurlijk niet&nooit ga doen! Gewoon wachtten totdat de bak weer een beetje 'ontdooit ' is en kijken of hij nog overdreven glad is! Zo niet succes met het rijden

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:38

In onze bak ga ik zeker niet rijden, veel te gevaarlijk !

Ik wil morgen een buitenritje gaan maken, heb altijd de beschikking gehad over een binnenbak maar sinds deze lente niet meer...

Wat is verstandig tijdens zo'n buitenrit in de sneeuw in het bos/ op de hei (waarschijnlijk dat het morgen weer gaat sneeuwen....het is hier nu allemaal aan het dooien).

Is het uberhaupt aan te raden ?

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:04

Als het echt gevroren heeft rij ik niet in de bak. Ik durf het risico niet te nemen dan Lotte zich verstapt of uitglijdt.
Meestal ga ik dan het bos in, daar is de grond meestal niet zo hard bevroren. En anders gaan we wat wandelen, en maar hopen dat het snel wat gaat dooien.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:52

in de winter ga ik er altijd even in kijken, voelen of het te hard is. ik ga niet in een harde bak rijden, dat vind ik een beetje gevaarlijk ivm kuilen en harde grond.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 00:17

Ik rij ook niet in een bevroren bak, je kunt idd rustig aan doen.
Ik rij niet en anders gaan we naar de binnenbak bij ons in het dorp.

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 10:08

Bij mijn pony op stal wordt de bak gesleept zodat ie echt helemaal vlak is. Ik ga dan nog wel rijden maar alleen in stap. Als ik ga rijden dan doe ik dat vaak in de namiddag zodat de zon er nog even op heeft geschenen en dus wat minder hard/glad wordt

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 10:10

En weet iemand ook wat minder glad is? Hoefijzers of juist geen ijzers?

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 10:25

Juist geen ijzers, ja je kunt proppen proberen in te draaien maar of dat zin heeft weet ik niet.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 21:32

Soms is bij ons alleen het bovenste laagje van de bak bevroren dan ga ik meestal wel rijden. Beetje stappen en draven. Prima merk geen verschil.
Maar als hij echt bevroren is stap ik buiten wel een rondje.
Met sneeuw rij ik liever niet. Netzoals dit weekend was het echt klote sneeuw! Het bleef onder de hoeven plakken van de paarden waardoor ze op klompen gaan lopen. Dan maar een dagje op stal

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 08:55

Ik rijd ook niet, mijn paard is me veel dierbaarder dan die ene keer meer of minder erop zitten. Maar als het zo doorgaat met het weer....ben ik bang dat ze maar verplicht met vervroegde zwangerschapsverlof moet

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 13:14

Met een besneeuwde bak kun je sneeuwklompen vrij goed voorkomen door de onderkant van de hoeven en de hoefijzers goed met vet in te smeren. Dan blijft het sneeuw minder goed plakken.

Paarden die geen ijzers hebben, daar blijft het door het hoefmechanisme eigenlijk ook niet aan de hoef plakken.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 14:22

Het heeft er meer mee te maken dat de sneeuw aan het ijzer plakt en niet zozeer met het hoefmechanisme.
Een zooltje kan goed werken tegen sneeuwklompen.