Paard knikt in de stap...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renee91

Paard knikt in de stap...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 20:54

Heay,,
mijn paard knikt erg in stap. Dit vooral naar het nagevelijke toe. Alleen als ik allebei me kuiten degen haar buik druk wil ze nog wel is een tijdje daar blijven. Verder bij de andere gangen heeft ze hier geen last van en loopt ze lekker ontspannen nagevelijk ..

Iemand tips zodat ik me daar nog even bezig mee kan houden tot dat ik weer les heb?

Alvast bedankt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:40

handen goed stil houden.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:43

veel overgangen rijden van stap naar draf en terug. zorgen dat ze het nageeflijke van de draf onder de knie krijgt in de stap. zodra het weer mis gaat , weer naar de draf enzovoort. succes

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:48

Volgens mij bedoel je het mee deinen met zijn hoofd in de stap, hij knikt dan op en neer. Dit is heel normaal en moet je niet tegenhouden. Het ene paard doet dit meer dan het andere. Deze beweging moet je juist met je hand volgen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:57

de mijne doet dat ook, enkel maar in stap en wanneer ze niet aan de teugel rijd. wanneer ik haar in een goede aanleunig heb is dit wel weer over.

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 08:31

Bedankt!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 09:27

Kan ook zijn dat ze niet voldoende nageeflijk is en een beetje haar rug vasthoudt. Beweging naar voren is niet erg, daar moet je idd met je hand volgen, beweging van "boven naar beneden" betekent dat ze de rug nog iets vasthoudt. Dan inderdaad je hand stilhouden en met je been aanvullen zodat ze daar wat los wil laten.

Esterrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:52

Je kuiten eraan houden dan he! En handen goed stilhouden, overgangen rijden.

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 15:00

ja maar als ik me kuiten er al tegen aandruk, en dan een overgang wil rijden is ze niet meer goed aan me been, dan moet ik een schop geven.. Me kuiten liggen er wel tegen aan maar als ik ze aandruk blijft ze stukjes in de goede positie.. Dus dan kan ik ze niet alsmaar blijven aandrukken als ik mijn overgangen nog netjes wil blijven rijden..

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:10

Dat begrijp ik niet helemaal...

Maar als je paard niet aan je been is moet je dat echt eerst oplossen. reactie voor je been vragen, ook al moet je dan even een tik geven en ziet dat er niet netjes uit. Als jij niet consequent bent omdat je anders geen "nette" overgangen kunt rijden kan je straks helemaal geen overgangen meer rijden omdat je paard domweg niet meer op je hulpen reageert. Dus gewoon consequent zijn, als je paard snapt dat ie voor je been moet zijn doordat je een paar keer duidelijk bent geweest kan je vanzelf weer met kleinere hulpen werken.

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 15:22

Ze is wel aan me been, maar als ik me benen in de stap eraan moet drukken omdat ze dan beneden blijft, dan kan ik bij een overgang naar draf niet kuitdruk geven,, omdat die kuitdruk op dat moment dan al word gebruikt voor het beneden blijven in de stap..

Dat aanvullen met me benen doe ik wel,, maar dan knikt ze alleen nog dieper..

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:40

Je moet je paard leren dat ze ook goed door blijft stappen (voorwaarts en nageeflijk blijft) zonder dat je continue kuitdruk geeft. Dus been geven, reactie krijgen, been stilhouden. Pas als ze terugkomt in tempo en/of haar nageeflijkheid verliest opnieuw de hulp geven, desnoods iets sterker. Heel consequent zijn, ze moet echt leren dat ze ook zonder jouw constante kuitdruk voorwaarts en nageeflijk blijft.
Eigenlijk komt jouw probleem erop neer dat je paard dus niet goed aan je been is! Hij moet uit zichzelf continue drang naar voren blijven houden en jouw hand op zoeken, daar moet je niet steeds voor hoeven te knijpen.

Ga er maar eens op zitten met het idee van "huppekee, doorlopen jij!". Als je het voorwaartse verbetert zul je zien dat het nageeflijke ook beter wordt. Dus niet teveel op de voorkant letten, zorg eerst maar dat de achterkant door blijft gaan, dan komt de voorkant vanzelf.