'Bijrijdpaard' dat bokt in draf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

'Bijrijdpaard' dat bokt in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 19:16

Ik mag al een tijdje een vast manègepaard rijden,maw ik mag ermee vrije piste doen wanneer ik wil.Er is juist 1probleem:
Eerst even kort uitleggen:
Hij is een 29jarige draver en hengst,waarschijnlijk altijd al manègepaard geweest.Hij staat nooit buiten en wordt zelden bereden.
Ik heb een tijdje een dip gehad ivm mijn vzpaard die een peesblessure heeft
Sinds kort wil ik het rijden weer oppakken en ben van plan om mijn bijrijdpaard weer eens wat te trainen.

Ik heb al toestemming gekregen om hem buiten te zetten als ik mijn vzpaard aan het verzorgen ben(halfuur stappen),dus dat doe ik sinds deze week.
Toen mijn vzpaard nog 'ok' was gingen we regelmatig met beide paarden op stap,ik op mijn bijrijdpaad en eigenaar op zijn paard.Alles ging perfect,geen protest,netjes in draf en een zeer goede galop om een draver te zijn.MAAR
toen heb ik hem een beetje 'verwaarloosd' ,ook met de gedachte dat hij goed in handen was,altijd bereden wordt...Niet dus(geen kritiek op de manège,het is zelfs een hele goede).
Na een tijdje kwam ik weer in zijn stal,en wat kwam ik tegen?
Een schuw paard,ik kon hem zelfs niet aanraken of hij draaide zich weg.Na een tijdje kon ik weer met hem rijden.Hij ging moeilijk in draf,bokte wat maar dat ging nog,hij liep wel zeer moeilijk dus ik stoppen met de gedachte dat hij wat spierpijn had omdat hij de dag ervoor had gereden...Na een tijdje probeerde ik weer en...ik kreeg hem gewoon NIET meer in draf,altijd bokken en draaien,ook zijwaarts lopen...Pas na een halfuur lukte me het
En het rare is:de eigenaar van mijn vzpaard reed er ook mee in de bak en toen bokte hij ook,ik reed met paard buiten en toen bokte hij niet...En volgens de staleigenaar heeft hij nergens last van..

Dus kort samengevat,wat moet ik met hem aan?
Hoe bouw ik dit op?Hoe los ik dit op?Hebben jullie tips?
Hij wordt in het weekend bereden,ik ken die persoon niet dus weet niet hoe ze met hem omgaat,hij staat te koop of te huur.

Juweel

Re: 'Bijrijdpaard' dat bokt in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:44

Ik vind het moeilijk om je tips te geven, behalve dan dat je zijn vertrouwen weer moet winnen. Dus veel met hem bezig zijn.

Ik raad je wel aan om de persoon die in het weekend rijdt te benaderen en te vragen naar haar ervaringen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 19:47

Juweel schreef:
Ik vind het moeilijk om je tips te geven, behalve dan dat je zijn vertrouwen weer moet winnen. Dus veel met hem bezig zijn.

Ik raad je wel aan om de persoon die in het weekend rijdt te benaderen en te vragen naar haar ervaringen.

Dat zal ik doen als ik haar eens tegenkom.Ik ken ze verder niet
Dus jij raad aan te wachten met rijden?Ben er natuurlijk toe bereid
Zijn er nog mensen met tips?

Juweel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:20

Ik zou haar gewoon al eerder bellen (probeer haar nummer te achterhalen), want wie weet hoe lang het duurt voordat je haar een keer tegenkomt.

Desnoods ga je kijken als zij aan het rijden is!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 23:49

Die andere 'verzorgster' ben ik nog niet tegengekomen.
Vandaag heb ik hem voor het eerst verzorgd,wat ik me daar zag:ONGELOOFLIJK!!:
Rotstraal van hier tot Tokyo aan beide achterhoeven,voorhoeven wou hij niet optillen.Hij heeft er geen last van.Toen liet ik hem vrij in de bak.
Knakkende knieën of spronggewrichten in stap en draf(heeft er geen last van,is een mooie showhengst).Ook zette hij zijn ene hoef voor de ander en op het einde kon ik hem niet pakken,weet wel dat het komt door angst.Op het eind liet ik hem naar een kleiner afgesloten ruimte komen en toen kon ik hem wel pakken.

Zou ik hem nog berijden?

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 23:54

Moet een dier van 29 dat altijd manegewerk gedaan heeft nou echt nog getraind worden? Zou het niet zolangzamerhand eens genoeg geweest zijn voor 'm? Rust roest, maar na een periode van stilstand is het erg lastig weer opstarten met zo'n oudje.
Misschien geeft hij wel een grens aan....

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 23:55

Oja,dat knakken,zou dat stijfheid kunnen zijn?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 23:58

Margreet schreef:
Moet een dier van 29 dat altijd manegewerk gedaan heeft nou echt nog getraind worden? Zou het niet zolangzamerhand eens genoeg geweest zijn voor 'm? Rust roest, maar na een periode van stilstand is het erg lastig weer opstarten met zo'n oudje.
Misschien geeft hij wel een grens aan....

Het is hoe dat je trainen beschrijft
Mijn doel is/was eigenlijk om dat bokken eruit te krijgen
Het rijden kan me niet zozeer schelen,het gaat om zijn plezier,hij houdt ervan om bereden te worden,met kleine kindjes om te gaan,maar helaas,hij is hierdoor schuw geworden

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 00:00

Hij houdt ervan om bereden te worden, maar hij bokt wel

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 00:03

Margreet schreef:
Hij houdt ervan om bereden te worden, maar hij bokt wel

Dat is het rare,ze zeggen allemaal dat het een schat is met kinderen,dat hij niet merkt dat hij een hengst is.Met buitenritten geniet hij enorm,hij bokt niet en is gewoon een hengstje van 12!

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 00:07

Zou dat dier dan niet zo onderhand eens klaar zijn met de rondjes in de rijbaan? Hij heeft er in z'n lange leven genoeg gemaakt denk ik als manegepaard.
Pest zo'n dier toch niet door 'm op z'n oude dag nog te willen opvoeden, maar ga gewoon lekker buiten rijden!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 00:12

Margreet schreef:
Zou dat dier dan niet zo onderhand eens klaar zijn met de rondjes in de rijbaan? Hij heeft er in z'n lange leven genoeg gemaakt denk ik als manegepaard.
Pest zo'n dier toch niet door 'm op z'n oude dag nog te willen opvoeden, maar ga gewoon lekker buiten rijden!

Bedankt zeg
Dat was ik ook van plan,maar eerst zou ik de oorzaak van het bokken moeten achterhalen en het knakken