Eerst even kort uitleggen:
Hij is een 29jarige draver en hengst,waarschijnlijk altijd al manègepaard geweest.Hij staat nooit buiten en wordt zelden bereden.
Ik heb een tijdje een dip gehad ivm mijn vzpaard die een peesblessure heeft
Sinds kort wil ik het rijden weer oppakken en ben van plan om mijn bijrijdpaard weer eens wat te trainen.
Ik heb al toestemming gekregen om hem buiten te zetten als ik mijn vzpaard aan het verzorgen ben(halfuur stappen),dus dat doe ik sinds deze week.
Toen mijn vzpaard nog 'ok' was gingen we regelmatig met beide paarden op stap,ik op mijn bijrijdpaad en eigenaar op zijn paard.Alles ging perfect,geen protest,netjes in draf en een zeer goede galop om een draver te zijn.MAAR
toen heb ik hem een beetje 'verwaarloosd'
,ook met de gedachte dat hij goed in handen was,altijd bereden wordt...Niet dus(geen kritiek op de manège,het is zelfs een hele goede).Na een tijdje kwam ik weer in zijn stal,en wat kwam ik tegen?
Een schuw paard,ik kon hem zelfs niet aanraken of hij draaide zich weg.Na een tijdje kon ik weer met hem rijden.Hij ging moeilijk in draf,bokte wat maar dat ging nog,hij liep wel zeer moeilijk dus ik stoppen met de gedachte dat hij wat spierpijn had omdat hij de dag ervoor had gereden...Na een tijdje probeerde ik weer en...ik kreeg hem gewoon NIET meer in draf,altijd bokken en draaien,ook zijwaarts lopen...Pas na een halfuur lukte me het
En het rare is:de eigenaar van mijn vzpaard reed er ook mee in de bak en toen bokte hij ook,ik reed met paard buiten en toen bokte hij niet...En volgens de staleigenaar heeft hij nergens last van..
Dus kort samengevat,wat moet ik met hem aan?
Hoe bouw ik dit op?Hoe los ik dit op?Hebben jullie tips?
Hij wordt in het weekend bereden,ik ken die persoon niet dus weet niet hoe ze met hem omgaat,hij staat te koop of te huur.