Heet/fris paard, wat doe ik eraan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

Heet/fris paard, wat doe ik eraan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 13:26

Hoi,
Mijn paard is fris en niet zo'n beetje, bij het minste geringste springt hij weg en zie hem dan maar weer es terug te krijgen!
Ik heb hem nog maar een week of 6, in het begin ging het prima, maar nu het kouder wordt , is het gedaan met de rustige bosritjes.
Ik ben al met een martingaal gaan rijden, zodat ik i.i.g hem wat eerder terug heb, maar dat helpt niet genoeg, hij is soms zo gespannen als een veer, als hij maar wat hoort of ziet.
Ik heb wel es gelezen, dat er iets voor is,wat je door zijn voer kunt mengen, zie het maar als haver geven aan een sloom paard, maar dan omgekeerd, dus om hem wat relaxter te krijgen!
Wie weet of zoiets bestaat, misschien iets op natuurlijke basis?
Zodra hij lekker warm is , gaat het weer prima, het zijn gewoon opstart problemen, zeg maar, ik heb ook al met een uitrij deken gereden, zodat hij het niet zo koud heeft,maar zag weinig verschil.
Ben benieuwd waar jullie mee komen,
Alvast bedankt voor jullie tips...........

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:29

ff longeren van te voren zodat hij het al warm heeft voodat jij opstapt.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van allemaal middeltjes enz
Een paard heeft een bepaald karakter, waarom dat onderdrukken?
het karakter is juist wie hij is

nienertjeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:29

ik heb wel eens gehoort dat bananen geven werkt als relaxe middel, maar ik heb het zelf nog nooit geprobeert. heb je geen bak waar je eerst even warm kunt lopen zeg maar, daar is het nieterg als ie er tussenuit springt.

XUlyssesX

Re: Heet/fris paard, wat doe ik eraan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:31

hallo

ik denk niet dat het hem aan het koude weer ligt. ( mijn mening)

ik denk dat het te maken heeft met een uitprobeerfase. of de voeding die je hem nu geeft.

hij is nog maar net bij jou en in het begin is alles nieuw voor hem en laat hij alles overzich heen komen maar nu is hij alles gewend en heb je hem natuurlijk goed aan het voer omdat het zo koud is en je wilt hem genoeg energie gunnen om het warm te hebben.

staat hij de hele dag lang op stal? of heeft hij weide of paddock toegang? hoe vaak rij je in de week? en longeer je hem ook?

kortom krijgt hij nu nog in de winter genoeg beweging om zich uit te leven.
Laatst bijgewerkt door XUlyssesX op 24-11-05 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:34

Ik neem aan dat het om een jong paard gaat? Nou ja, het maakt ook verder niet uit. Ik zou je paard een paar keer lekker los laten lopen in de bak, dan kan ie zijn 'razernij' kwijt. Voor het rijden even longeren, en je bent klaar. Ik zou zeker je paard geen goedjes gaan geven want daar neem je het probleem niet mee weg.

MargotM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:51

Hoi,
Omdat je aangeeft dat hij met uitrijdeken weinig verschil liet merken, denk ik dat het ook door andere factoren komt dan alleen het verschil warm/koud..
Zijn er behalve de verschillen in warm en koud ook verschillen in de manier waarop het paard gehouden wordt? Misschien dat hij eerst veel in de wei of paddock kwam, en dus meer beweging had dan nu hij heel de dag op stal staat? Dan is het logisch dat het paard nu meer energie heeft en dat ergens kwijt moet.. Zeker als het sowieso al een heet paardje is.
Is dat het geval, heb je dan ook zijn voeding aangepast op het op stal staan, dus meer hooi en vaker kleine hoeveelheden biks en/of muesli?
Hoe is zijn vacht? Als het goed is heeft hij al een behoorlijke wintervacht, of is hij geschoren?

Verder kun je hem voor het rijden lekker losgooien (als dat een mogelijkheid is waar je staat) en/of longeren, zorg dat hij zijn overtollige energie kwijt is en stap niet te lang als je begint met rijden. Ga maar lekker draven en voltes rijden, die vergroten en verkleinen, van hand veranderen, overgangen rijden. Zorg dat hij constant zijn aandacht bij jou houdt. Als je denkt dat hij ergens van gaat schrikken is het misschien beter om te galopperen, bij mijn verzorgpaard helpt dat in ieder geval. Als ik in de bak rij en er komen paarden voorbij op straat zorg ik dat ik in galop zit, dan moet hij veel meer zijn aandacht bij mij houden. In de galop ga ik dan tempowisselingen rijden en voltes, of andere oefeningen waarbij hij goed na moet denken.

NOg een belangrijke tip: zorg dat als het paard iets spannend vind, maar nog niet wegrent, dat je niet allebei je handen aanspant en dus je teugels krampachtig vasthoud om het paard bij te houden. Houd je binnenteugel maar losser, dat geeft het paard vertrouwen, en laat hem weten dat er geen reden is om er vandoor te gaan.
Op deze manier is er ook ruimte voor hem om een zijsprongetje te maken, en heb jij je paardje weer sneller bij elkaar door hem met je buitenhand en zit terug te rijden. Zet hem maar weer op de volte in de door hem gekozen gang om te vluchten en zorg dat z'n aandacht weer bij jou is voordat je een overgang terug maakt.

Verder moet hij nog wennen aan zijn nieuwe omgeving. Het duurt ongeveer een jaar voordat een paard volledig gewend is aan zijn nieuwe stal, en daarbij heeft hij ook een nieuw baasje en veranderd het seizoen voor hem negatief.

Heel veel succes en plezier! Het komt vast wel goed!

MargotM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:57

Nog even een opmerking over dat in galop rijden: de reden dat ik voor de galop kies, is omdat hij dan niet harder kan.
Maar voor sommige paarden is de stap of draf beter. Of misschien voor jou als ruiter, als je meer vertrouwen hebt als je stapt of draaft, is die gang fijner.
Met buitenrijden is het soms ook makkelijker om gewoon even af te stappen en ernaast te lopen terwijl je het angstaanjagende voorwerp voorbij loopt. Dit natuurlijk alleen als je ernaast meer controle hebt dan erop, bijvoorbeeld met jonge paarden.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:02

Sluit me aan bij bovenstaande! Je paard zit waarschijnlijk goed in zijn vel en zal wellicht een goede conditie hebben. Zorg voor voldoende beweging. Ik weet niet hoe vaak je rijdt en hoe zwaar je traint, maar mijn paard vertoond hetzelfde gedrag als ik te weinig rijd!

Verder kan je hem onderweg het beste goed bezig houden, dus overgangen rijden, maak eens een voltetje op de zandweg, pasje wijken, schouderbinnenwaarts. Goed zijn aandacht bij jou laten houden!

Verder, als je alleen maar galoppeert vergroot je zijn uithoudingsvermogen, maar los je het probleem er niet mee op. Je komt dus steeds verder van huis. Ik zou zeggen, probeer veel te schakelen en overgangen te rijden en in alle gangen controle te houden. (paar passen galop en weer terug laten komen naar draf ipv lange stukken galop)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:10

Vraag eens aan zijn vorige baasje wat hij daar aan (kracht)voer kreeg. Misschien krijgt hij bij jou wel zoveel dat hij teveel energie ervan krijgt en tja...die moet hij natuurlijk ook ergens kwijt. Mijn paard bv. verandert al enorm van een halve kilo onderhoudsbrok en die staat in zware dressuurtraining. Sommige paarden reageren daar gewoon heel heftig op.
Verder zal het een wisselwerking zijn van de uitprobeerfase, een nieuwe stal, wat was hij bij zijn vorige baasje gewend aan 'vrijheid', daarmee bedoel ik, stond hij daar misschien de hele dag buiten en bij jou maar bv. 1 uurtje per dag?
Je kunt het tijdelijk opvangen door hem misschien iets terug te zetten in het krachtvoer (aanvullen met hooi/kuil) in combinatie met beweging geven voordat jij erop stapt.

Geef je paard gewoon even lekker de tijd om te wennen;aan zijn nieuwe stal én baasje en laat je daarbij niet overtroeven!

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:20

Ikzelf zou ook niet direct met middeltjes gaan werken om het paard wat rustiger te krijgen.

Hierboven staan al hele goede tips gegeven.

Ga hier dus ook in mee.

Je geeft aan dat je je paard nogmaar een week of 6 hebt, dus ken je dit paard ook nog niet zo heel erg goed. Het weer zit nu ook niet echt mee. Het is nu een stuk kouder als twee weken terug.

Mijn tip naar jou toe is dan ook om je paard gewoon voordat je erop stapt, te gaan longeren zodat hij zijn ergste energie een beetje kwijt is. Zodra je dalijk je paard ook beter kent, zal je hem ook voor kunnen zijn als hij weg wilt springen en zal je je paard ook sneller naar de ontstpanning kunnen rijden als hij wat gespannen is. Dit is dus gewoon een kwestie van kilometers maken en je paard proberen aan te voelen. Op dit moment ken je paard nog niet zo heel goed en is hij je dus tevlug af. Daarom zou ik hem nu gewoon voor je gaat rijden longeren en dan gewoon gaan rijden en naarmate je merkt dat het rijden steeds beter gaat en je paard dus minder heftig reageert, bouw je het longeren af totdat er een moment komt dat je er zo opstapt.

Succes in ieder geval.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:17

Probeer elkaar te begrijpen en niet geduld te verliezen. Blijf rustig. Denk goed na... is aanvullende tips bij hierboven geschreven adviezen.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 16:41

testje

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:44

testje??

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 16:56

He he, heb dit bericht nu al 3 keer getupt, ging mis!!
Even reageren op alle post, waarvoor dank....
Longeren is geen optie, ik heb geen bak aan huis, dus we gaan direct op pad, naar het bos of strand.
Het uitproberen kan ik me zeker in vinden, dat deed hij vooral de 1e weken erg, maar controleerbaar.
Voer etc is matig, hij krijgt 3/4 bix, 2 keer pd, en 2 keer hooi, anders wordt hij te dik, gewoon conditiebrok(pavo)
Hij staat nu in een uitloopstal met paddock, voorheen stond hij de hele dag op stal, hij staat nu ook bij mooi weer nog op de wei, dus beweging zat, lijkt me.
Ik rijd minimaal 4 keer per week, soms meer, maar altijd bos/strandritten van bijna 2 uur, dus stevige arbeid.
Hij is niet zo jong, 7 jaar, Andalusier, en heeft ook absoluut geen wintervacht, zijn vorige eigenaresse zei ook , zodra het kouder werd, ging hij gek doen/bokken om warm te worden, vandaar de uitrijdeken!
De eerste paar weken was hij veel relaxter, het is gewoon merkbaar met de temperatuur, vanochtend nog, mezelf rot geschrokken, sprongen er ineens 4 herten vlak voor ons neus over, dus aan de kletter, tussen de bomen door, levensgevaarlijk........
Nu vind ik dit te veklaren, we schrokken allebei, maar meestal als we door het bos rijden is er niets te zien, maar hij verwacht achter iedere boom dat er wat engs staat!
Nu was hij bij zijn vorige baasje gewnd om iedere dag te dressuren, hier gaat een wereld voor hem open, die die niet kent, alles is nieuw, in dat opzicht is het net een jong paard, alleen was hij wel goed verkeersmak.
Op het strand of langs de weg gaat het prima, dan is het overzichtelijk, gewoon een relaxt handgalopje is dan geen probleem en schrikt hij dus ook niet.
Op school werd net geopperd om een dunner bit in te doen, deze is erg lief, maar ik ben daar dus huiverig voor, dat ik iets doe, wat t nog veel erger zou kunnen maken...
Ik hoop op nog meer reactie's, alle beetjes helpen.........

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:34

Mijn paard vindt het buiten ook doodeng hoor! Die loopt het liefst veilig in de omheining, of stijf achter een ander paard. Ze blaast zich helemaal op en er is dan weinig mee te beginnen. Het ging een tijd heel goed, maar toen ik meer buiten wilde gaan trainen voor SGW rakte ze helemaal in paniek op een gegeven moment en wilde ze absoluut niet meer van huis. Misschien moet ie gewoon wennen aan "veel buitenrijden". Ze zien natuurlijk steeds andere dingen dan als je continue in een bakje rondrijdt.

Overigens moet ik nu vanwege een blessure veel wandelen en aan de hand ontspant ze nu veel meer, misschien een optie? Paar keer aan de hand voor het vertrouwen?

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:14

Het lijkt me ook dat hij er gewoon aan moet wennen. Zorg ervoor dat je hem zelf vertrouwen geeft. Is wel moeilijk als je er zo naar vandoor bent gegaan. Misschien weer wat meer in de bak rijden en vertrouwen opbouwen en dan weer naar buiten. Het helpt niet als je het zelf ook spannend vind.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 00:27

mijn paard is ook erg fris momenteel dus ik lag er vorige week ook naast in het bos
probeer je voer eens aan te passen
ik geef equiral stud 2 x daag's 3 kwart schep
verder veel goed hooi
misschien reageerd ie wel beter op minder /ander voer
verder eerst longeren vooradat je gaat rijden

momenteel hoor ik van veel mensen dat hun paard erg fris is
dus je bent niet de enige

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 17:01

Even een up-date,
Ik ben vandaag wezen rijden, door de storm en wind heen, uitrijdekentje erop en gaan.
Ik was op alles voorbereid, je stelt je daar toch op in, ook al ga je je dan toch wat gespannen gedragen, maar vooruit.
Ik heb ,zoals eerder geopperd, veel overgangen gereden, achterwaarts, lange teugel etc, en dat ging een stuk beter, ik heb alleen gedraafd en gestapt, dus niet gegalopeerd, want daar gaan we de mist in, dan wordt hij enthousiast!
Kreeg hem nu ook makkelijker terug, heb veel gekletst met hem, dus ik brei hier even op door, zorgen dat er ontspanning is, en daarna kunnen we weer verder zien.
Ook nu kruisten er weer een paar herten ons pad, maar ik was erop voorbereid, dus stilgestaan, beetje kletsen, aaien en toen ging het prima, maar ja, ik zie ook niet alles, maar ik ben zelf wel allerter, lang teugeltje is echt voor de terugweg, nu even contact met z'n mond houden!
Ik hoop dat als ik op deze manier doorga, we er uitkomen, t'is zo'n schatje verder, een banketstaaf rozewater op stal, maar eenmaal op pad komt het spaanse temperament naar boven...........
Alvast bedankt voor jullie tips etc.

ps, hoe staan jullie tegenover een dunner bit, helpt dat of ga ik dan van kwaad tot erger???

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 17:02

Even een up-date,
Ik ben vandaag wezen rijden, door de storm en wind heen, uitrijdekentje erop en gaan.
Ik was op alles voorbereid, je stelt je daar toch op in, ook al ga je je dan toch wat gespannen gedragen, maar vooruit.
Ik heb ,zoals eerder geopperd, veel overgangen gereden, achterwaarts, lange teugel etc, en dat ging een stuk beter, ik heb alleen gedraafd en gestapt, dus niet gegalopeerd, want daar gaan we de mist in, dan wordt hij enthousiast!
Kreeg hem nu ook makkelijker terug, heb veel gekletst met hem, dus ik brei hier even op door, zorgen dat er ontspanning is, en daarna kunnen we weer verder zien.
Ook nu kruisten er weer een paar herten ons pad, maar ik was erop voorbereid, dus stilgestaan, beetje kletsen, aaien en toen ging het prima, maar ja, ik zie ook niet alles, maar ik ben zelf wel allerter, lang teugeltje is echt voor de terugweg, nu even contact met z'n mond houden!
Ik hoop dat als ik op deze manier doorga, we er uitkomen, t'is zo'n schatje verder, een banketstaaf rozewater op stal, maar eenmaal op pad komt het spaanse temperament naar boven...........
Alvast bedankt voor jullie tips etc.

ps, hoe staan jullie tegenover een dunner bit, helpt dat of ga ik dan van kwaad tot erger???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:13

Ik denk dat je heel goed bezig bent. Hij kent het bos nog niet zo goed en voor een kudde dier tijdens deze dagen alleen op pad met een nieuwe leider op de rug is best spannend en eng. Cool dat je dit doorzet en toch gaat. Veel praten, geruststellen, laten kijken, veel losse teugel stappen en omgeving laten kennen en duidelijk zijn als je zeker weet dat hij je uit probeert, wat zeker ook het geval is, hoe langer hij bij je is en hoe beter hij zijn nieuwe omgeving gaat kennen, hoe overmoediger hij zal worden. Als je dat meteen herkent en meteen duidelijk bent, zal dat niet te erg gaan worden.

Op dit moment zou ik nog geen scherper bitje proberen, een heefthoofd die door spanning nog heter wordt, loopt door dat bitje heen en dan heb je straks niets meer.

Ik zou die galopjes pas doen als je zeker van hem bent. Ik heb na jaren nog steeds dagen dat ik geen galopjes in het bos en de duinen moet doen. Als het ook het type paard is, gaat dat nooit over. Van te voren aan de longe galopperen maakte mijn paard nog gekker, als hij weer op adem was, dan stookte hij zich helemaal op.

Mijn paard is nog steeds onzeker in zijn eentje buiten en na 1 1,5 uur pittig rijden blijft hij met een hete dag, gewoon heet. Wel goed voor de conditie je hebt gewoon een vrolijk paard die graag met je naar buiten gaat en lekker graag loopt Tof toch?

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:18

Als het helpt om veel overgangen te rijden, even niet te galopperen, etc. etc., zou ik zeker geen dunner bitje pakken.
Even lekker blijven oefenen, je bent idd. goed bezig zo en blijf overtuigd zijn van jezelf dat je het wel kunt zo!

Ik rij zelf een volbloed Arabje bij, en die dame is ook een stuk frisser dan van de zomer. Ik rij eigenlijk altijd met 'r buiten, donker of niet.

In principe galopperen in de winter alleen als we overdag rijden, omdat je in het donker niet zoveel kan zien (gat in de berm, bijv.). Als we dus overdag rijden en dus galopperen zijn het meestal korte stukken waar we weten dat het goed kan. Als dat goed gaat, pakken we nog een stukje galop, maar soms worden de dames behoorlijk heet (we gaan regelmatig met z'n tweetjes) en hebben we in draf al onze handen vol.

Om te voorkomen dat de dames veranderen in bommetjes als we een aantal dagen 's avonds zijn geweest, gaan ze dan eens een uurtje de bak op om eens lekker te 'vliegen' en wat gekkigheid kwijt te raken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 00:16

Als mijn paarden heet zijn ga ik ze juist niet terugrijden, maar lekker actief doorrijden. Van terugrijden worden ze alleen maar heter en springen ze nog vaker aan de kant. Desnoods even in galop zetten zodat ze hun energie kwijtkunnen. Blijft de concentratie nog achterwege, dan lekker aan het werk zetten; veel overgangen en links/rechts wenden, totdat de aandacht bij mij ligt.
Als de ergste energie eraf is dan kan ik gaan werken aan het opvangen.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:49

Proberen actief door te rijden.. Ik longeer Rashida meestal van te voren omdat ze nog wel ies druk kan zijn.. Maar las net dat jij dat niet kon doen, dat is opzich wel jammer..

ZOu je haar niet is een keer kunnen losgooien in de bak waarin je rijdt?

MargotM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 10:01

Ik ben blij om te horen dat de tips werken, ga vooral zo door! Als het goed gaat zo, zou ik inderdaad geen dunner bitje proberen. Bouw de rust en het vertrouwen maar op en uit, en blijf inderdaad in jezelf geloven! Volgens mij komt het allemaal goed

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 09:48

Ik zou zeker niet gaan longeren voor het rijden. Over een jaar heeft hij zo'n conditie dat je elke keer eerst een uur kan gaan longeren.