Sprong houden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

muiszje

Sprong houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 21:04

hoi hoi,
Ik rijd een paard bij die M2 loopt. Nu krijg ik af en toe les van de eigenaresse, die tevens ook mijn gewone instructrice is.
Het rijden op dit paard gaat best fijntjes, alleen krijg ik telkens de opmerking in galop: Houdt sprong!

Nu valt het paard niet meer echt uitelkaar in galop (zoals vroeger het geval was) maar ik snap maar niet wat ze met sprong houden bedoelt, of naja, ik bedoel eigenlijk: hoe doe ik dat? Welke hulpen moet ik geven, waar moet ik op letten? hoe voelt het?

ik rijdt hem altijd stukken naar voren, vang hem dan weer op, probeer op de volte ook sterk te schakelen, maar dit lukt soms niet echt.
is dit een goede manier om *sprong* te houden?
Soms voelt het alsof hij ontzettend verzameld galopeerd, waardoor ik redelijk veel omhoog word gegooid(maar toch confortabel zit) en we weinig terrein winnen, houdt hij dan sprong?

ik ben benieuwd of jullie mij hier iets duidelijk over kunnen maken en /of meer over kunnen zeggen/uitleggen!

alsvast bedankt!

muis.

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:34

De oefeningen die je doet zijn goed om sprong te houden. Als een paard sprong houdt dan blijft hij goed omhoog komen, tilt zn benen goed op. Je moet dan je benen eraan houden en van voren opvangen. Als je het niet snapt wat je instructrice zegt, kun je dat ook gewoon aan haar vragen natuurlijk, ook als je andere problemen hebt! Daar is ze voor

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:43

halve ophoudinkjes geven. paar keer opnieuw aan laten springen, de oefeningen die jij doet zijn inderdaad ook goed. Misschien enkele galopwissel. gewoon zoveel mogelijk doen met de galop, lekekr op de achterhand rijden. en inderdaad gewoon an je instructrice vragen

BBGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:48

Je moet misschien een paar keer een proefje opnemen met de camera. Zo kan je goed het verschil zien. Meestal willen ze met meer sprong aangeven dat het paard meer van de grond moet afspringen en zijn galoppassen beter moet afmaken. Dus je moet duidelijk blijven voelen dat je paard actief onder je door springt (dit dus ook bij verzameld) en niet trager wordt.

Succes!!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 01:09

Yep je paard moet meer omhoog gaan springen ipv naar voren te springen of inactief te blijven.

sweetheart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 01:13

misschien verstandig om aan je instructeur te vragen zij kent het paard ook, zij weet hoe dat paard reageerd en zij weet dus ook wat je er aan kan doen:+. Gewoon vragen dus!

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:15

Meer sprong maken, dat kan zijn dat je je paard te veel tegenhoud in de galop. De galop "rolt" dan niet. Ga wat schakelen in de galop, sta je hand wat meer toe, zodat paard meer lucht krijgt van voren en dus ook de kans krijgt om meer naar voren te "grijpen" met benen. Kleine tempowisselingen rijden in galop kan ook helpen. Maar rijd terug op je zit en niet op handen (mocht je dat toevallig snel willen doen!) ga bij terugrijden dieper zitten, maar je benen lang, zorg dat je hiel op de lijn van je heupen en schouders ligt en druk je knie naar beneden zodat je dieper in je zadel zit.

Wat ook kan helpen om de galop meer te laten rollen is eventjes in verlichte zit te laten galloperen.