van achter uit rijden, maar hoe??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jove

van achter uit rijden, maar hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 14:18

Hallo,

Ik lees hier op het forum regelmatig dat je van achter uit moet rijden om je paard te ontspannen en aan de teugel te laten lopen.
Maar wat bedoelen jullie daar exact mee en hoe doe je dat.
Ik geef gewoon benen tegn een ophoudende hand? Is dit niet correct??
Hopelijk kunnen jullie het mij verduidelijken...

shine_miesj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:48

ja ik denk ook dat het gewoon been is zodat je pony tijdens als je hem een ophouding geeft om het rond te krijgen niet terug valt naar stap, draf ect..

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:51

hij moet zn achterhand er onder zetten, daarna neerwaarts rijden (dus voorwaarts, neerwaarts..)
hij moet aan het been zijn --> reageren op je been, als je een kleine hulp geeft
daarna moet hij zijn achterhand onder zijn lichaam gaan zetten...
als ie dat doet, zou ie eigenlijk van voor al je hand moeten gaan opzoeken --> niet terugtrekken, maar steun bieden
je kan eventueel een beetje spelen..

jove

Re: van achter uit rijden, maar hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 16:39

AL bedankt voor de reply's, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk.
Het voorwaarts neerwaarts rijden is een samenspel maar hoe bereik je het nu?

demoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:16

Door in de takt van de beweging van je paard voorwaarts te drijven met je zit en je kuit tegen je stille, zachte meegaande hand (dus constante verbinding met de mond) zal je paard zijn achterbenen verder onder zijn lichaam plaatsen en hierdoor komt je paard tot nageflijkheid.
Je mag met je hand alleen weestand bieden en nooit trekken.
Door concequent op voormelde manier te blijven rijden zal je paard uiteindelijk de aanleuning opzoeken. Wanneer je paard in aanleuning loopt zal hij ontspannen gaan en je makkelijker laten zitten.
Goede oefeningen om dit verder te bevestigen zijn overgangen, tempowisslingen, voltes openen en sluiten.

veel succes

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 18:08

Ben het met Demoko eens.

@ TS: Heb je een schuilaccount gemaakt om dit topic te plaatsen?
Want je vertelt dat je dat regelmatig leest, alleen je hebt je pas vanaf vandaag geregistreerd..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:56

Poeltje schreef:
Ben het met Demoko eens.

@ TS: Heb je een schuilaccount gemaakt om dit topic te plaatsen?
Want je vertelt dat je dat regelmatig leest, alleen je hebt je pas vanaf vandaag geregistreerd..

TS kan ook gast zijn geweest op het forum, dan kun je enkel meelezen, maar niets plaatsen. waarschijnlijk vond ze dit een leuk forum en heeft zich netjes aangemeld....

__baron__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:16

demoko schreef:
Door in de takt van de beweging van je paard voorwaarts te drijven met je zit en je kuit tegen je stille, zachte meegaande hand (dus constante verbinding met de mond) zal je paard zijn achterbenen verder onder zijn lichaam plaatsen en hierdoor komt je paard tot nageflijkheid.
Je mag met je hand alleen weestand bieden en nooit trekken.
Door concequent op voormelde manier te blijven rijden zal je paard uiteindelijk de aanleuning opzoeken. Wanneer je paard in aanleuning loopt zal hij ontspannen gaan en je makkelijker laten zitten.
Goede oefeningen om dit verder te bevestigen zijn overgangen, tempowisslingen, voltes openen en sluiten.

veel succes

precies en vaak lukt het niet meteen hoor niet opgeven komt vanzelf

jove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 12:05

Ik heb er al heel wat uitgehaald..
ik heb dus geprobeerd om met de benen eerst voorwaarts te rijden
tegen een ophoudende hand maar mijn paard wordt loperig op mijn been.
Werk ik te sterk in met mijn been en te weinig met de hand?

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:07

Poeltje, het is niet erg netjes om een nieuwe gebruiker die gewoon netjes een vraag stelt gelijk van een schaduwaccount te beschuldigen.

Welkom op het forum Jove .

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:14

jove schreef:
Ik heb er al heel wat uitgehaald..
ik heb dus geprobeerd om met de benen eerst voorwaarts te rijden
tegen een ophoudende hand maar mijn paard wordt loperig op mijn been.
Werk ik te sterk in met mijn been en te weinig met de hand?

het paard moet voorwaarts zijn, maar niet wegrennen/ vluchten van je been...verder een weerstandbiedende hand. probeer ook niet je benen af te steken als ze onder je vandaan rent. mocht je paard toch weer gaan rennen (kan zijn door te weinig kracht og weinig balans) stuur je paard dan de volte op en sluit deze om het paard weer terug te krijgen in een normaal tempo. daarna vervolg je je rijden weer.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:29

Van achteren meer rijden betekent niet dat je paard harder moet gaan lopen. Het kan dus zijn dat je te veel been geeft. De bedoeling is door je kuitdruk je paard vragen zijn achterbeen meer te gaan buigen/optillen en meer onder de massa te gaan zetten. Dus niet schoppen met je benen maar even de kuitdruk aanhouden. Je voelt dit het beste als je op de volte rijdt. Mocht hij toch een beetje rennerig worden, kun je dit corrigeren door een volte te rijden maar houdt je binnenbeen er goed aan.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:42

het lukt ook niet 1 2 3 hoor... ik heb mijn paard nu al zeker wel 3 maanden, en hij begint nu pas een beetje nagefelijk te worden...

als hij eenmaal een beetje naar beneden komt, niet blijven 'trekken' maar loslaten daar voor.. zo weet ie dat ie het goed doet, en zal hij eerder daar willen lopen,,,
sommige mensen blijven steeds vragen, maar het paard kan niet verder, en dan gooit ie z'n hoofd omhoog ofzoo...

maar je moet gewoon blijven oefenen.. het komt vanzelf

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:46

Miriano schreef:
het lukt ook niet 1 2 3 hoor... ik heb mijn paard nu al zeker wel 3 maanden, en hij begint nu pas een beetje nagefelijk te worden...

als hij eenmaal een beetje naar beneden komt, niet blijven 'trekken' maar loslaten daar voor.. zo weet ie dat ie het goed doet, en zal hij eerder daar willen lopen,,,
sommige mensen blijven steeds vragen, maar het paard kan niet verder, en dan gooit ie z'n hoofd omhoog ofzoo...

maar je moet gewoon blijven oefenen.. het komt vanzelf

even ter aanvulling op je goede tip....heel goed belonen als het paard naar beneden komt!!!

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:53

heb ik toch nog goede tips
idd goed belonen

jove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 20:56

ok allemaal bedankt voor de goede tips.
Ik ga het morgen eens proberen en met geduld zal het wel komen zeker..

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:59

zeker wel..
ik heb het geluk dat mijn paard toch al voorwaarts is.. achterhand er lkkr onder... maar hij vindt het moeilijk om voor neerwaarts te gaan..
vandaag ging het ook super goed, met hulp van een vriendin
(kneepjes in de teugel... niet zagen, maar in beide kneepjes geven.. been erbij )