Help tong over het bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

Help tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 11:32

De zoekfunctie doet het weer eens niet bij mij dus vandaar heb ik een nieuw topic geopend.

Mijn pony van 3 jaar loopt voor de wagen met een liverpoolstang.
Steeds als wij gaan rijden moet ik om de zoveel meter het hoofdstel uit doen en weer terug aan doen, omdat meneer weer eens zijn tong over het bit gooit.
Ook als hij aan het werk gezet word doet hij het.
Een gewoon bit heb ik ook geprobeerd maar dat hielp ook niet.

Heeft hier iemand een oplossing voor?
Het is echt supervervelend.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:02

Misschien kun je proberen om het bit een gaatje hoger te hangen, zodat het moeilijker wordt om de tond er overheen te gooien.

Daarnaast moet je de oorzaak zien te vinden: accepteert het paard het bit, loopt hij nageeflijk? Anders eerst daar aan werken, evt onder het zadel!

Peachy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 14:19

Nou onder het zadel gaat sowieso niet, want ik ben er te groot voor

Hij heeft eerst altijd een enkelgebroken bitje in gehad, maar daar had hij heel veel problemen mee. Het stak namelijk in zijn gehemelte.

Altijd als ik het hoofdstel in doe gooit hij zijn hoofd in zijn nek.Ik denk dus dat hij heel gevoelig is op zijn tanden.
Er zit nog geen tand los alleen heb ik het gevoel dat zijn hengstentanden door komen.Maar dat kan ook inbeelding zijn.

Nageeflijk hoeft hij van mij ook nog niet te lopen. Hij heeft nm een vrij korte hals waardoor dat al moeilijk is en ik wil dat hij eerst gewoon "normaal" kan lopen voor de wagen.

Een rubber bit heb ik ook al aan gedacht, maar hij is zo ongelooflijk sterk dat ik bang ben dat ik hem niet meer kan houden. Met een wagen erachter is het nog gevaarlijker, vind ik.

Een bit een gaatje hoger heb ik ook geprobeerd maar dan gooit hij helemaal zijn hoofd de lucht in, Bij een gaatje lager valt het bit bijna uit zijn mond b.w.v..

In ieder geval bedankt dat je meedenkt

Zou misschien een sperriem iets zijn?

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 18:25

een liverpoolstang voor een driejarige.. Hmm.. oke dan.. doe anders gewoon een dubbelgebroken bit als dat enkelgebroken bit niet wil lukken Een kous om z'n tong heen, niet erg prettig maar t helpt

Peachy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 19:06

Zoals ik al zei loopt hij voor de wagen en dan ga ik niet met een gewoon bitje rijden.Hij is namelijk oersterk en als hij gaat kan ik hem met een gewoon bitje niet houden. En dat is neit gek hoor zon stang voor en 3 jarige die voor de kar loopt.

Een ander bitje is eig dus geen optie voor mij.
En een kous om zijn tong??

visitor1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:33

ja, een niet hele vriendelijk maar soms noodzakelijke manier. je bind een stuk panty om zijn tong heen, en doet bind het vast onder zijn kin. je kunt ook proberen om een bit met een tonglepel in te doen deze bitten zijn gemaakt voor paarden die hun tong over het bit heengooien.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:15

bittermoon schreef:
ja, een niet hele vriendelijk maar soms noodzakelijke manier. je bind een stuk panty om zijn tong heen, en doet bind het vast onder zijn kin. je kunt ook proberen om een bit met een tonglepel in te doen deze bitten zijn gemaakt voor paarden die hun tong over het bit heengooien.

Ik zou dat niet doen, daar neem je enkeld de gevolgen mee weg maar niet de oorzaak.
Ik persoonlijk denk dat ze zich verzet tegen het bit (wat vaak jonge paarden doen) en wellicht heeft het te maken met een slechte ervaring namelijk dat het dubbel gebroken bit in haar gehemelte stak.
Ik heb zelf ook een jonge pony en die deed dat dus ook, alleen ik heb de luxe dat dit er voor mij word uit gereden op een trainingsstal.Mijn pony doet het nu enkeld nog wanneer hij nagevenlijk moet lopen.Maar de trainer die denkt het dinne de kortste keren er uit te hebben.

Mischien voor jou een idee om hulpvan iemand te nemen.
Ik weet dat de gene die mijn pony rijd dat wanneer hij zijn tong er over wil doen dat je iets been moet geven maar dat gaat nog al lastig van af een kar

in iedergeval succes maar ik zou zeker iets aan de oorzaak doen in plaats van de gevolgen weg te nemen.

Peachy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 10:20

Bedankt voor de reacties.
Zou een sperriem dus niet helpen? want die zijn daar toch eig voor?

Uhm over een panty of een kous...ik steek liever niet mijn hand in zijn mond om zijn tong te pakken buiten dat het ziet er niet uit haha.

Zou hij misschien ook pijn hebben aan zijn tong ed, omdat hij zijn tong erover heen gooit?

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:29

Dat zie je niet. Een paard bijt niet als je z'n tong pakt, je haalt gewoon zijn tong uit zn mond bind er een panty om en dan maak je de tong vast om zn kin. Geen mens die het zal zien En een sperriem zou misschien ook helpen, maar dan moet je hem wel heel strak doen, wil je dat hij zijn tong niet over het bit gooit.

LisaMS

Re: Help tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:55

Er zijn speciale bitten waar een soort lepel aan zit zodat hij zijn tong er niet overheen kan gooien! Zo lepel doet geen pijn ofzo en zie je ook niet! paard heeft er geen last van! Haflinger bij ons op stal deed dat ook maar nu hij zo bit heeft niet meer! Veel succes

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:57

Mijn paard heeft het een poosje gedaan en die bleek gewoon last van zn kiezen te hebben. Dat is zeker de moeite waard om te checken!

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:58

Afbeelding

Je zou een tonglepel kunnen proberen of inderdaad een sperriem.
Vastbinden van de tong is naar mijn mening de laatste optie die je hebt. Eerst op een andere manier proberen op te lossen!
Als vastbinden niet werkt heb je geen mogelijkheden meer. Dus probeer eerst eens een tonglepel. Plaatje komt van de divozasite.

luuk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 23:48

wat ook vaak helpt is om de neus riem en sperriem gewoon goed strak doen zodat die zn kaken enzo moeilijker kan bewegen.

Simbaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:24

luuk schreef:
wat ook vaak helpt is om de neus riem en sperriem gewoon goed strak doen zodat die zn kaken enzo moeilijker kan bewegen.

Ja en je paard kan dan lekker het bit vastpakken.. Nee, dat is het laatste wat ik zou doen. Verder weet ik het ook niet, maar dit zou ik zeker niet doen, worden ze vaak alleen maar moelijker van.

Marus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:30

nou ik zou zeggen panty!We hebben vandaag praktijkles gehad (paardenhouderij) En de leraren hebben altijd een panty opzak!!Voor als een paard (vooral jonge) zijn tong over het bit gooit! Ik zou zeggen succes ermee...Ps ik vond dit eerst ook niet een goede manier, maar hadden het er vandaag toevallig over.En nah ja als het helpt!

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:33

Laat je paard eens nakijken door een tandarts! Neem het zekere voor het onzekere. Als een paard langsdurig gevoelig blijft bij het hoofdstel omdoen ed. dan wijst dit toch echt naar een bepaalde pijn!
Sperriem kan helpen, en lijkt mij ook het proberen waard. Ga (als je het niet vertrouwt) niet meteen de weg op, maar oefen bv in een wei of rijbak.

Marus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:51

Ja daar ben ik het ook mee eens..Zoek eerst de oorzaak eens op!Ik zei wel panty maar dan moet je eerst wel de oorzaak weten.

visitor1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:55

een sperriem is zoals hier al gemeld is een manier om een paard zijn kaken op elkaar te houden (vooral goed strak doen dat is lekker vriendelijk zeker je dwingt hem in een houding maar goed dat terzijde)
als je paard eenmaal door heeft dat wanneer hij zijn tong over het bit doet jij niks mee te vertellen hebt en hij dus lekker kan doen wat hij zelf wilt... zal hij dat vaker doen logisch.... denk na wat zou jij doen als je een paard was.... panty's zijn echt niet zo onvriendelijk als het lijkt, wat heb jij liever in je mond zo'n lepel of een panty

wemkelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:03

Marus schreef:
nou ik zou zeggen panty!We hebben vandaag praktijkles gehad (paardenhouderij) En de leraren hebben altijd een panty opzak!!Voor als een paard (vooral jonge) zijn tong over het bit gooit! Ik zou zeggen succes ermee...Ps ik vond dit eerst ook niet een goede manier, maar hadden het er vandaag toevallig over.En nah ja als het helpt!

Dat heb ik ook net geleerd op pratijkles, in oentsjerk.
Ik vind het ook geen goede manier, maar ja, soms als je niks anders kan. Moet je wel.

Een paard bijt trouwens niet als je het goed doet. Waar geen kiezen zitten doe je je hand naar binnen bak je de tong. Voorzichtig, want als een paard zijn hoofd in een keer een andere kant op doet. En je trekt er te hard aan, kun je die spieren verlammen.
Zeg maar zelfde manier als je gaat leeftijd schatten.

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 18:07

Marus schreef:

Een panty is de laatste mogelijkheid die je hebt. Als dat niet helpt kun je dus niets meer proberen. Erg slecht dat leraren hier direct mee aan komen zetten! Laat ze eerst eens zoeken naar de oorzaak en kijken of er andere oplossingen zijn. Door een tong vast te binden kun je hem ook "lui" maken wat tot gevolg heeft dat hij hem er gewoon uit laat hangen. Ik zeg niet dat een panty geen goede methode is om iets af te leren maar probeer het niet zelf! Ik zou eerst maar eens zo'n tonglepel proberen. Die kosten weinig en als dat helpt ben je al klaar.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 01:16

Ik heb weleens gehoord dat een losse tonglepel die je er extra inhangt (zo'n metalen aan een leren riem achter de oren) beter is dan een tonglepel die je aan het bit vastmaakt.
Ik weet niet waarom dat zo zou zijn.

eroslover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 01:28

ik heb ook een hengst die ik rijd met tonglepel en dit helpt wel

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 13:36

ik vind het een beetje raar om een kous om z'n tong heen te doen. Dalijk word je paardje schuw voor het bit.. Ik zou gaan voor een tonglepel

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 13:59

Laat eerst eens even de tandarts komen en koop daarna een rubberen ronglepel. Is heel erg vriendelijk.....

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:15

ik zou ook proberen de oorzaak te vinden. hij doet het niet als hij geconcentreerd aan het werk is, dus misschien is het verveling? wat ook kan helpen is een bit met tongboog. geeft de tong meer ruimte, waardoor het paard de tong niet over het bit hoeft te gooien om ruimte te krijgen. bij lichte druk op de leidsels ligt de boog achterover, waardoor dat stuk van het bit hoger in de mond zit. je werkt dus op de normale manier op de lagen in, alleen ligt het mondstuk in het midden wat hoger, waardoor het moeilijker wordt voor het paardje om de tong eroverheen te doen. verder zou ik een Utrechtse stang (of bokkebit) willen aanraden, deze werkt minder scherp in dan een liverpool. bitje is ook speciaal voor mennen, dus normaal gesproken zou je een net beleerd paard er ook mee moeten kunnen houden. een bokkebit met een tongboog dus! succes!