rechts-links

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kyle

rechts-links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 11:13

Hey iedereen! 'Mijn' pony (soort verzorgpony dus) rijd ik nu sinds half september, maar ik kan maar 1keer per week, en ik geef dan les aan het dochtertje van de eigenaar. Nu, mijn probleem is dat voor ik kwam, de pony alleen op de linker hand werd gereden, en ze zeer stijf is op de rechterhand. Dan longeer ik ze op de rechterhand, en laat ik het meisje ook op de rechterhand rijden, maar gezien ze nog niet genoeg ervaring heeft, denkt de pony alleen maar 'hoe kan ik nu weer op die andere hand geraken?' Als ik rijd, probeer ik zoveel mogelijk op de linkerhand pirouettes en wijken en zo te oefenen, maar ik wil dat nog niet direct doen op de rechter, omdat ik schrik heb dat haar spieren eronder zouden lijden (Aan de longe loopt ze al stijf, op echt een grote cirkel...). Moet ik nu zelf ook gewone rechter voltes beginnen rijden? Maar dan kan ik minder oefenen op de andere dingen (ik mag maar een half uurtje rijden door mijn rug) en moet ik maar hopen dat ze de rest nog niet vergeten is tegen dat ze rechts weer goed is...
Geef me je mening, aub!!!!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:28

De oplossing is in ieder geval niet om hem dan op links maar wat meer te laten doen. Half uurtje longeren, iets meer op rechts, dan op links, maar wel op de makkelijke hand (dus links) beginnen en dan een half uurtje rijden. Gewoon basis. Voltes en figuren op rechts en op links. Zorg wel voor afwisseling anders zit ze straks op de andere kant vast. Niet teveel vragen. Komt vanzelf wel. Ik snap alleen niet hoe je pirouettes kan rijden met een pony die zoals jij het beschrijft enorm stijf is. Is niet goed voor zijn lijf namelijk.... Eerst de basis aan twee kanten en dan langzaam verder gaan. Succes.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:45

Sorry hoe kun je pirouettes rijden met een pony die stijf is? Ik zou back to basic gaan en lekker ontspannen rijden. Niet meer op de linkerhand gaan doen of andersom. Veel slangevoltes enzovoort.. Ben het volkomen met Kris25 eens, eerst moet de basis op beide handen er goed inzitten dan kun je verder gaan met wijken en zijgangetjes, maar nu al pirouettes, dat is pas echt als je paard helemaal super en lekker loopt.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:31

Idd eerst de basis er opnieuw goed inrijden. Probeer oefeningen te gaan rijden om het paard recht te richten. Paarden hebben namelijk altijd van nature al een gebogen zijde en dat is bij dit paardje dus links. Er zijn verschillende manieren om de andere kant meer te laten inbuigen, maar linksom laten versloffen is niet goed. Ook deze kant moet je wel blijven trainen. Er zijn verschillende sites waar je hier over meer kunt lezen zoals www.paardenbegrijpen.nl

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:35

Bedoel je soms keertwendingen ipv pirouettes?

Kyle

Re: rechts-links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 22:33

mijn franstalige leraar zei pirouette... Dus mss idd keertwending, al heb ik die naam nog ni gehoord... Kan best zijn hoor (very ashame)

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:11

Ook nog lang geen keertwendingen rijden voordat je pony weer helemaal los is aan beide kanten!