schouderbinnenwaarts, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

schouderbinnenwaarts, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:12

Wat zijn nu de precieze hulpen voor de schouderbinnenwaarts?

En hoe kun je deze oefening goed oefenen.

Ik vind dit zelf een moeilijk onderdeel om te rijden en vraag me af of iemand tips heeft.

rockey

Re: schouderbinnenwaarts, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:41

ik denk als je times wat fijner door het lijf hebt, als de lengtebuiging beter is, dat ze de schouderbinnenwaarts ook veel beter doet, dat het dan geen probleem meer kan zijn voor jullie maar je moet gewoon goed zorgen dat je je buitenteugel er ook goed bij houd..

maar zo slecht gaat hij toch niet meer, vergeleken met de eerste paar keren??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:58

Lengtebuiging is absoluut het probleem niet, kan anders ook nooit 7es en 8en scoren voor voltes 10 meter in stap en galop.

Het probleem is gewoon dat ik de oefening zelf moeilijk vind om re rijden en om mijn paard deze aan te leren.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:01

Beginnen met stelling naar binnen en schoudervoor te rijden. Soms gaat het makkelijker om vanuite een volte halve baan SB in te zetten. Altijd beginnen met korte stukjes.

Zorg voor voldoende buiging om het het binnenbeen, steeds iets verder de schouder naaar binnen tot je op 3 sporen rijdt.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:24

Inderdaad, ik begin meestal vanuit een volte halve baan, een paar pasjes SB en er dan ook weer met een volte halve baan uit rijden. Zodat hij zich niet gewoon opzij laat vallen maar ook attent blijft voor je buitenbeen.

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:28

Hoe je begint is ook belangrijk: eerst goed contact op de buitenteugel, vervolgens binnenbeen en dan pas stelling naar binnen vragen. Kleine voltes helpen idd.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:59

Als je je paard goed op twee teugels hebt en goed op het achterbeen dan zou dit geen moeilijke oefening moeten zijn. (tenzij er een medisch probleem zou zijn) Je stuurd je paard de diagonaal op en je legd je binnenkuit aan buitenbeen terug. Je rijd toch M met hem? Echt het zou geen probleem meer moeten zijn dan. (niet banketstaaf bedoeld hoor.) Maar je moet dus echt even nagaan wat het probleem is. Hij moet je binnenteugel meenemen naar buiten. Probeer eens op een teugel te rijden. Als hij dan meteen naar binnen of buiten valt dan loopt ie waarschijnlijk toch niet helemaal op twee teugels.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 12:09

oosterhoff schreef:
Als je je paard goed op twee teugels hebt en goed op het achterbeen dan zou dit geen moeilijke oefening moeten zijn. (tenzij er een medisch probleem zou zijn) Je stuurd je paard de diagonaal op en je legd je binnenkuit aan buitenbeen terug. Je rijd toch M met hem? Echt het zou geen probleem meer moeten zijn dan. (niet banketstaaf bedoeld hoor.) Maar je moet dus echt even nagaan wat het probleem is. Hij moet je binnenteugel meenemen naar buiten. Probeer eens op een teugel te rijden. Als hij dan meteen naar binnen of buiten valt dan loopt ie waarschijnlijk toch niet helemaal op twee teugels.

binnenteugel meenemen naar buiten, dat mag je me even uitleggen.

en op 1 teugel proberen te rijden vind ik een beetje een raar idee, paard kan toch ook gewoon stelling en buiging aannemen? als ze niet op 2 teugels zou zijn zou dat toch ook niet lukken.

Probleem zit hem daar niet in, vind het gewoon een moeilijk onderdeel om te rijden. Zoals sommige mensen weer andere onderdelen moeilijk vinden.

ik heb laatst geschreven in het M, en de ene keer vind de jury het verboben, dan te weinig, dan teveel buitenschouder, dan op 4 hoefslagen etcetc.

Daarom wil ik graag weten hoedat je een goede schouderbinnenwaarts kunt oefenen.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 12:50

jeetje, vonneke, ik vind het zeer irritant dat mensen gelijk zo kunnen reageren, iedereen heeft toch een moeilijk onderdeel. stomme bokt soms Misschien kun je aan je instructie vragen of hij je kan helpen en dat je dan in de les extra aandacht besteed aan dat onderdeel. Verwacht niet teveel van je paard. Ga rustig voltes halve baan rijden en zet vanaf daaruit de schouderbinnenwaarts in. Goed je binnebeen eraan houden zodat hij niet naar wegloopt, maar dat zul je vast wel beheersen als je M rijd. Ik denk dat de beste tip is dat je veel aandacht besteeds tijdens de lessen van je instructeur Succes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 13:12

het inzetten lukt me wel, maar daarna zou houden .
Ze wil dan graag van de hoefslag af komen naar binnen.

Maar oefening is nog niet goed bevestigd, en daarom wil ik graag weten hoe ik dat fijn kan oefenen. via pm heb ik al wat goede tips van Oosterhof gehad waar ik echt iets mee kan.

Met lessen oefen ik het ook regelmatig.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 13:43

Oke! Nou dat is een kwestie dat ze goed op je binnenbeen moet reageren, ik heb zelf niet zo super veel verstand van schouderbinnenwaarts, maar je zegt dat oosterhof je al goede tips heeft gegeven waar je goed mee kan oefenen dan komt het vast helemaal goed succes!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:35

Sfiejj schreef:
jeetje, vonneke, ik vind het zeer irritant dat mensen gelijk zo kunnen reageren, iedereen heeft toch een moeilijk onderdeel. stomme bokt soms Misschien kun je aan je instructie vragen of hij je kan helpen en dat je dan in de les extra aandacht besteed aan dat onderdeel. Verwacht niet teveel van je paard. Ga rustig voltes halve baan rijden en zet vanaf daaruit de schouderbinnenwaarts in. Goed je binnebeen eraan houden zodat hij niet naar wegloopt, maar dat zul je vast wel beheersen als je M rijd. Ik denk dat de beste tip is dat je veel aandacht besteeds tijdens de lessen van je instructeur Succes!

waar doe jij moeilijk om? er wordt nergens raar gereageerd hoor in dit topic..alleen jij. er wordt goed advies gegeven zonder rotopmerkingen

even ontopic; misschien is het handig om naast alle goede tips die hierboven al beschreven zijn om je paard extra attent te maken voor je binnenbeen, omdat je aangeeft dat je paard naar binnen wil komen van de hoefslag af.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:52

klomp schreef:
Sfiejj schreef:

waar doe jij moeilijk om? er wordt nergens raar gereageerd hoor in dit topic..alleen jij. er wordt goed advies gegeven zonder rotopmerkingen

even ontopic; misschien is het handig om naast alle goede tips die hierboven al beschreven zijn om je paard extra attent te maken voor je binnenbeen, omdat je aangeeft dat je paard naar binnen wil komen van de hoefslag af.

Was al uitgepraat!!! excuses aanvaard

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:00

oosterhoff schreef:

Was al uitgepraat!!! excuses aanvaard

ah..vandaar..

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:10

Heey..

Je kan in de hoek voor de lange zijde (ik ga er even vanuit dat je dat daar doet) een volte draaien met heel veel stelling. Dan goed met de buitenteugel tegenhouden, gewicht op buiten houden! Goed rechtop blijven zitten en vooral het been waar mee je drijft niet te ver naar achteren doen! Je moet proberen de schouders van het paard te sturen en niet te veel aan z'n mond zitten. Je mag hem natuurlijk wel tegenhouden als hij van de hoefslag af loopt.
Schouderbinnenwaarts gewoon elke keer even oefenen, je zult merken dat het steeds makkelijker gaat, blijf zelf trouwens vooruit kijken, scheelt een stuk!
Je kunt het ook eerst aan de hand proberen.

Suc6

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:51

Als je inzet goed is maar je hebt moeite om het vast te houden omdat je gaat slingeren is het fijn om schouderbinnenwaarts niet op de hoefslag te doen, maar bijv. op een kwartlijn. Let voor je zelf goed op dat je je gewicht in het midden houdt en probeer aan de overkant een punt te vinden waar je in een rechte lijn naar toe kunt rijden. Vraag iemand aan de kant om je schouders in de gaten te houden, dat is echt iets verraderlijks waarmee je je paard flink uit balans kunt brengen!

Als het nu moeilijk is om de sb af te maken omdat je paard gewoon de buiging nog niet volhoudt, begin dan gewoon met korte stukjes en zodra je voelt dat hij het niet meer volhoudt rij je de volte in. Beter korte stukjes goed dan een lang stuk flodderen, die korte stukjes worden met de loop der tijd echt wel langer! Je kunt ook wat oefenen met het vergroten en verkleinen van een volte waarbij je je buiging heel goed in de gaten houdt en ook op blijft letten of het binnenachterbeen goed onder blijft treden.

Daarmee kom ik bij een volgende mogelijkheid: Het kan zijn dat je paard nog wat moeite heeft met het langduriger onder laten treden van het achterbeen, dus werk ook aan een sterkere achterhand.

Ik hoop dat je met deze tips iets kunt.

Aurora3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:37

vonneke schreef:

Maar oefening is nog niet goed bevestigd, en daarom wil ik graag weten hoe ik dat fijn kan oefenen. via pm heb ik al wat goede tips van Oosterhof gehad waar ik echt iets mee kan.

zou je die ook ff naar mij door willen sturen, ik ben ook op zoek naar tips ivm schouderbinnenwaarts. Alvast heel erg bedankt.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:40

hierbij wat ik geschreven had aan vonneke:

binnenteugel meenemen naar buiten, dat mag je me even uitleggen.

Als je je paard de diagonaal oprijd en je linker kuit aandrukt moet hij naar rechts gaan. hij moet zelf de drang hebben, vanuit het voorwaarts gaan in de verzameling om op dat moment jou binnenteugel mee naar rechts te nemen. Om ervoor te zorgen dat hij dan recht blijft moet je niet vergeten je buitenteugel erbij te houden. streven is om op beide teugels even veel druk te hebben. Alleen dan is je paard rechtgericht(of dat nou bij het recht uit rijden is of bij buiging )

en op 1 teugel proberen te rijden vind ik een beetje een raar idee, paard kan toch ook gewoon stelling en buiging aannemen? als ze niet op 2 teugels zou zijn zou dat toch ook niet lukken.

Ik bedoelde ook niet dat je op een teugel moet rijden maar het is meer een trucje om te kijken of hij echtop twee teuges loopt.
Als jou paard naar buiten valt op het moment dat je je binnenteugel maar een fractie loslaat dan heb je blijkbaar op die teugel teveel druk. En pakt hij het bit niet goed aan aan de andere kant. Het is, vanuit de basis gezien, de bedoeling dat je paard je hand opzoekt. als je dan alleen je rechter hand zou spannen dan moet hij daar druk op nemen. (tje wat moeilijk uitleggen zeg) daardoor zou hij dus niet naar rechts moeten vallen!!! maar recht moeten blijven. het gaat dus allemaal om rechtrichten. alstijd in welke oefening dan ook op beide teugels evenveel druk

Probleem zit hem daar niet in, vind het gewoon een moeilijk onderdeel om te rijden. Zoals sommige mensen weer andere onderdelen moeilijk vinden.

Kan ik me heel goed voorstellen. echter als je je paard goed op twee teugels hebt lopen en vanuit een goede verzameling met het achterbeen eronder rijd dan zou het geen problemen moeten opleveren tenzij hij iets lichamelijks heeft of niet goed reageerd op eenzijdige kuitdruk.
Voor mij is het ook geen makkie maar als het bij mij niet lukt dan komt dat door de basis. Is deze echter in orde dan zijn die oefeningen voor mij een makkie.
Helaas is het paardrijden niet zo makkelijk en zeker de basis is erg lastig om goed te onderhouden omdat je graag vooruit wil!!

ik heb laatst geschreven in het M, en de ene keer vind de jury het verboben, dan te weinig, dan teveel buitenschouder, dan op 4 hoefslagen etcetc.

tja jureren is niet voor iedereen makkelijk ik snap het ook niet altijd. Volgende keer gewoon meteen na de proef vragen waarom ze dat op die manier hebben beoordeeld. (als je tenminste een leuke jury hebt en geen zuurpruim)

Daarom wil ik graag weten hoedat je een goede schouderbinnenwaarts kunt oefenen.

oefenen met kleine volte dan stukkie schoudervoor dan weer een volte en dan stukkie schouderbinnen. stel je rijd links om volte in de hoek, tot E schoudervoor links, halve volte halve baan lins stukkie recht uit dan halve volte halve baan rechts en schoudervoor rechts. Zo zorg je ervoor dat je paard beide zijden even goed ontwikkeld krijgt en moet hij ook nog eens goed opletten.

Aurora3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:41

thanx oosterhoff, met deze tips ga ik ook weer verder proberen.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:52

sorry ik las het ook alsof het bot overkwam maar is al uitgepraat ja ik snap oosterhoff nu wel

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:42

Ik heb ook steeds problemen met de schouderbinnenwaarts. Maar ik word ook erg in de war gebracht door juryleden. De ene week heb ik een 8 en de volgende week een 4, terwijl ik echt de oefening hetzelfde rijd. Ook tijdens schrijven bij juries valt mij op dat er nogal gevarieerd gepunt wordt. De ene jury let vooral op de inzet, de volgende wil hem precies op 3 sporen zien en de 3de wil veel stelling zien, terwijl de 1ste juist weer minder stelling wilde zien. Af en toe vind ik het maar ingewikkeld hoor.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:44

tja en er zijn ook juryleden die ff niet kijken bij een onderdeel omdat een schrijfster niet op zit te letten en achter loopt. dan wil iemand wel eens een heel raar cijfer geven.