naar aanleiding topic van zaterdag weer les--> help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie2

naar aanleiding topic van zaterdag weer les--> help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 08:31

Ik heb na aanleiding van het topic van mij van zaterdag weer les--> help!

De les verliep dus niet echt super en een klein beetje warrig. Mijn pony reageerde niet goed op het buitenbeen, wat hij normaal wel erg doet, maar op de volte dus niet omdat hij het denk ik erg moeilijk vind om op de volte te blijven. Hij wijkt steeds helemaal naar buiten weg. Ik heb mijn buitenteugel er echt heel goed aan en ik zit recht, maar toch hij vind het zoo moeilijk. Vooral in de draf en galop, dan moet ik van mijn instructrice buitenteugel er goed aan en de binnenteugel los vast. Maar dan gaat hij op de volte in een "hoek" gewoon naar rechts in plaats van op de volte te blijven. Ik oefen er best veel mee, maar hij beheerst het nog niet. Wie kan mij helpen? Ik zit nu eindeloos te prutsen op de volte, maar hij vind het zo moeilijk. Ook is op de linkerhand nog zijn moeilijke hand ook nog.
Alvast bedankt

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 08:36

Niet eindeloos prutsen, maar stug door blijven gaan met oefenen. En vooral eraan werken tijdens je lessen, als je dan vragen hebt ofzo dan kun je die direct aan je instructrice stellen.

Zoals je zelf ook wel in kunt denken is er namelijk geen brok te koop dat je paard soepel maakt. Dat zul je echt zelf moeten doen met veel oefenen, hiermee kan niemand je verder echt ´helpen´.Hier zul je zelf door veel te rijden onder goede begeleiding aan moeten werken.

Misschien niet helemaal wat je wil horen, maar je ben niet de enige die soms eindeloos voltes rijden nodig heeft voordat uiteindelijk het paard aan bv binnenbeen gaat buigen. Gewoon even doorzetten dus..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 08:44

Ik hoor hier heel veel teugel, reageert de pony al goed op je been? (ik begreep dat het een jonge haflinger was na een snelle blik op je oude topic), loopt hij gewoon door je buitenbeen heen? Hoe reageert hij als je ipv stil te zitten hem net wat uit balans brengt met je gewicht?

Kan je instructrice hem wel goed op de volte houden en is het dus nog een combinatieprobleempje of beheers jij het rijden echt goed en is de pony gewoon wat te sterk? Merk je ook aan de longe een balansprobleem?

Ik begrijp uit de stukje 'hij gaat op de volte in een hoek gewoon naar rechts' dat hij snel de rechterhand op gaat, of begrijp ik dat verkeerd? Dat is voor mij een teken dat je hem nog niet goed tussen twee benen en twee teugels hebt, dus je biedt hem toch ergens een opening. Het kan helpen om je zweepje aan de buitenkant te pakken en net voor hij afwijkt (en daar moet je snel voor zijn) een tik op zijn schouder te geven. Liever hem tegen de omheining parkeren dan dat hij zijn zin doet en naar rechts schiet.

Als hij echt nog niet in balans is aan de longe, zou ik hem nog wat meer tijd gunnen en vooral veel longewerk doen met hem. Concentreer je met het rijden dan vooral op de lange lijnen, die zijn voor een jonge pony heel belangrijk.

Het klinkt me eigenlijk nog in de oren dat de pony een manier zoekt om er onderuit te komen omdat hij het moeilijk vindt en dat jij nog niet snel en kordaat genoeg bent om hem op tijd te corrigeren. Probeer goed te voelen wat er onder je gebeurt en zorg dan dat je er op tijd bij bent.

En zoals hierboven gezegd: het heeft ook gewoon tijd nodig.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 12:37

Hij loopt eigenlijk als het ware wel door mijn buitenbeen heen, maar dus omdat hij het heel moeilijk vind, want op rechte lijnen reageert hij heel vlot op mijn been. Ik heb een instructrice met wie ik heel veel oefen op dit probleem. Ik zit hem niet in de weg en rij hem volgens haar wel goed, maar moet nog zeer veel oefenen. Ik dacht misschien zijn er wel bepaalde oefeningen om het te verbeteren?? En ja Urrielle dat hij dus gewoon in de volte op de rechterhand gaat. En dat hij op de rechterhand gaat komt doordat ik hem op mijn buitenteugel moet rijden en dan denk hij OOH! mooi dan kan ik mooi naar rechts toe, dus moet ik goed mijn buitenbeen eraan houden, maar doordat hij het moeilijk vind reageert hij daar niet goed op. Als ik iets naar de andere kant gaat zitten reageert hij daar niet echt erg op. De balans is al een stuk verbetert, maar ook moeten we dit nog goed dooroefenen. Met zweep rijden is geen optie, daar word hij helemaal gek van. Ik ga wel met een spoortje rijden op aanraden van de instructrice. Gewoon om de hulpen te verfijnen. Dus niet om hem constant te prikken hoor, maar als het nodig is in plaats van de zweep gewoon even een prikje. En je zei dus, dat ik hem dan nog niet goed tussen 2 teugels heb, en dit klopt wel. Maar ik moet van haar op mijn buitenteugel rijden en de binnenteugel zo veel mogelijk losjes laten. En hierdoor krijg ik dus dat probleem, maar zijn er ook nog nog oefeningen om het probleem te verbeteren

monsera

Re: naar aanleiding topic van zaterdag weer les--> help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:18

Paardrijden is moeilijk dat blijkt hier wel weer.Ik snap je instructrice wel dat je hem op de buitenteugel moet rijden maar ik denk dat je nu te veel druk hebt op de buitenteugel.Je moet contact hebben met de buitenteugel en met je binnenhand vraag je de stelling maar als je met de binnenhand stelling vraagt moet je wel mee veren met je buitenhand want je moet je pony wel de ruimte geven om te buigen maar als je mee veert met je buitenhand moet je wel contact met de mond blijven houden.Omdat de pony nu naar recht gaat denk ik dat je te veel druk hebt op de buitenteugel.Maar goed nu moet je het ontzettend goed gaan begleiden met je beenhulp probeer je been op zijn plek te houden en mooi aangesloten aan de buik van je pony en dan af en toe goed aandrukken geef niet elke keer kleine schopjes want dan verlies je elke keer even contact met je pony.Verder is het heel belangrijk dat je kijkt waar je heen gaat dat is al bijn het halve werk dus goed kijken waar je heen wilt beetje stelling vragen en met je buiten been de volte op gaan.

De pony vind het erg moeilijk omdat hij nog wat stijf is ga hem lekker gymnastiseren soepel maken lekker losrijden.Staar je niet blind op de voltes maar ga ook veel overgangen rijden en andere figuren zoals slange voltes,door een S van hand veranderen,binnenhoefslag rijden, op de lange zijdes wat laten inbuigen naar binnen toe laten kijken of naar buiten toe laten kijken ,rechts omkeert, links omkeert enz. ik weet niet wat er mogelijk is omdat je geen bak hebt maar je moet het eigenlijk wel bij houden anders moet je elke les weer opnieuw beginnen.

Ik vind het een goede tip van Urielle om veel longeer werk met hem te doen.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:32

Lijkt mij ook, dat je je binnenteugel losjes moet houden is niet erg. Maar focus je niet teveel op die buitenteugel. Je binnenteugel moet er ook altijd bij zijn, probeer hem gewoon net voor te zijn. als je aanvoelt dat ie de andere kant op wil om eronder uit te komen dan even een ophouding met je binnenteugel. Wees hem voor op dat moment..

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 15:38

bedankt allemaal

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:44

Ik denk dat je misschien die buitenteugel 'verkeerd' eraan hebt, met die buitenteugel kun je namelijk de voorhand helemaal naar links zetten en dan kan hij niet over die buitenschouder weglopen want je hebt hem vooraan 'klem' gezet.
Wanneer je hem buiging laat geven om je binnenbeen kun je de voorhand er voorlangs nnar binnen vouwen zeg maar.

Maarre... als hij hem rechtsom wegpeert gewoon twee handen naar links en een goede schop aan de buitenkant, dan maar even niet netjes rijden! Probeer hem voor te blijven!

Qua oefeningen toch blijven buigen, buigen, buigen op alle mogelijke manieren.
Ik vind zelf een hele fijne oefening om controle te krijgen over het paard in zijwaartse zin om vanuit een zeer klein voltetje stelselmatig te vergroten, waarbij JIJ bepaalt hoever hij opzij mag of dat hij rechtuit moet blijven lopen.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 13:39

dankje wel Urielle dat is nog eens een tip

Sily

Re: naar aanleiding topic van zaterdag weer les--> help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:20

Probeer eens veel bochten en figuurtjes in het midden van de bak te rijden met lange teugel.
Stuur met je benen en kijk waar je naartoe gaat, hierdoor stuur je hem zeg maar ook met je zit.

Mijn haf heeft ook een moeilijke kant en natuurlijk wil ze dan ook de andere kant opperen, maar dankzij deze oefeningen die we van inrijden af hebben gedaan reageerd ze lekker op het been, de teugel is extra ondersteuning en al heeft ze nog steeds meer moeite met de ene kant ze luisterd wel naar het been en gaat dus (afentoe onder protest in de vorm van versnellen) gewoon de kant uit die wij willen.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 17:45

dankje wel Sily