Welk bit het beste ? Sterk paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rafaela

Welk bit het beste ? Sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 16:53

heey,
ik zit met een probleempje. Ik ga wss een haflinger leasen. maar die is heel erg sterk, en sleurt je met een gebroken watertrens gewoon mee.
nou rij ik hem met een stang, met een kettingje eronder, ddaar kan ik hem wel gemakklijk mee houden.maar nou zegt een meisje op stal die die haflinger ook geleasd heeft een keer, dat ik dat niet moet doen omdat toen zij die stang gebruikte zijn mond helemaal ging bloeden. maar dat heb ik nog nooit bij hem gehad. maargoed, nou is mijn vraag : welk bit kan ik het beste pakken ? en miss kunnen jullie ook een foto geven en hoeveel die ongeveer kost ?

Groetjes Rafaela

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:27

ik snap dat je een oplossing zoekt maar is het niet handiger om dit paard weer zacht te maken in de mond zodat je met een normaal bitje kunt rijden? heb je ook les met dit paardje?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:29

Idd
Wat dacht je van goede les?
En een zachte hand?
En niet te vergeten een paard dat op je been en zit is?
En verrasing, dan kun je op een gewone trens rijden

Kost wat meer moeite, maar dan heb je ook echt wat

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:30

Ik denk dat je beter een goede instructeur kan gaan zoeken ipv een ander bit :D stoppen doe je een paard namelijk niet aan de voorkant

hihihi tegelijk

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:30

Geen scherp bit, maar een snelle hand.
En dan bedoel ik een hand die wel druk op kan leggen maar dan ook weer razendsnel ontspant.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:31

Goede les dus Desiree

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:45

idd, goede begeleiding erbij die je ermee helpt is een betere oplossing dan een sterk inwerkend bit.

Jasmijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:23

had precies hetzelfde, ook uitgebreid topic voor gestart...
máár...met wat hulp, een zachte hand, veel oefenen en geduld ben ik er gekomen. Ze was niet te houden, erg 'hard' in de mond, en trok zich niks van alles aan. Ze wordt nu op een trensje, of een dubbelgebroken watertrens gereden.
Ga gewoon heel veel figuren rijden, dan ontspannen de meeste paarden (mits je een zachte hand hebt) wel, ook in hun mond
verder...succes

joycje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:26

runningkawa schreef:
Idd
Wat dacht je van goede les?
En een zachte hand?
En niet te vergeten een paard dat op je been en zit is?
En verrasing, dan kun je op een gewone trens rijden

Kost wat meer moeite, maar dan heb je ook echt wat

Amen... Niks aan toe te voegen.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 08:23

Ik snap je wel opzich hoor! Maar ik denk dat je niet een super scherp bit erin moet gaan hangen, omdat en de meeste paarden daar nog niet super op reageren EN omdat het bijna altijd een rijtechnisch probleem is. Dus je moet je paardje leren niet zo in je hand te hangen en te trekken. Dit los je op door goede les, het duurt even maar je hebt dan ook echt een paardje wie je rijd op een gewoon watertrensje en dat ziet er toch stukken vriendelijker uit!

Rafaela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 12:17

dankjewel voor jullie adviezen
ik zal het eens met een gewoon watertrens doen en gewoon goed oefenen en veel firguren rijden enz en hulp vragen aan mijn instructrice

Anne_Loes

Re: Welk bit het beste ? Sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:23

Heey..

Mijn pony is ook erg sterk in de mond. Ik probeer nu een dunner bitje en dat gaat al stukken beter. Je kan het proberen...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:24

En als je er een bit met hefboom in hangt gaat het vast nog beter

voor de ruiter, alleen niet voor het paard...

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:42

runningkawa schreef:
Goede les dus Desiree

ja, en er zijn weinig instructeurs die je dat leren, dus probeer die maar eens te vinden. Een die daar over doordramt net zolang totdat je het goed doet naar zijn zin.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:12

uitzoeken welk bit het paard het fijnste vindt. als hij zo hard trekt ligt dat niet aan het bit maar aan de opvoeding. dus: lekker aan het werk ermee, en wees niet bang om voorzichtig wat bitten uit te proberen.
mijn paard heeft sinds vorig jaar problemen gehad met het bit, ook zonder bit (met neusriem) liep hij niet lekker. (voorzichtig!) verschillende bitten geprobeerd, waterstang was allang van de baan. ik heb o.a. een bauchertrens, kopertrens en racewatertrens geprobeerd, omdat deze allemaal heel verschillend zijn. uiteindelijk bleek het gewoon te komen doordat een enkel gebroken bit hem gauw pijn doet. hij heeft naar verhouding een smalle onderkaak, dus dat werkt een enkelgebroken bit snel in als notenkraker. ik kwam erachter dat dit mogelijk was door een boek. ik heb toen een stang geleend. (westernstang met scharen, ik was nogal bang dat het veel te scherp/ sterk zou inwerken, dus heel voorzichtig met lange teugels... ik rijd zowiezo altijd met lange teugels, western/ freestyle, dus ik kwam al amper aan het bit, maar toch had hij er veel last van) de westernstang was een verademing, vooral voor mijn paard. voor mij veranderde er uiteindelijk niet veel. mijn paard luistert geweldig, en heeft meer plezier in het rijden. bij de eerste keer met deze stang was hij veel alerter en vrolijker, ook had hij veel meer zin om weer eens lekker te scheuren, dingen die ontbraken bij de andere bitten, maar waaraan ik zo gewend was dat het niet opviel. hij was altijd wel vrolijk, maar het kon dus stukken beter! zo zie je maar hoeveel verschil een bit kan maken, ook als je de teugels lang hebt en dus geen mondcontact hebt met je handen.
een goede ruiterhand is nog altijd het beste bit, maar het zegt dus toch niet alles!

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 02:15

Als je nu met een stang rijdt mag je best een ander bitje kopen

Gewoon een normaal bit kopen, niet het allerdikste, maar zeker niet te dun en dan een instructeur zoeken die jou kan helpen met het leren rijden met been en zit, en loslaten aan de voorkant met zoals hierboven ook al werd opgemerkt, een snelle hand!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:30

Ben het eens met merrieveulen,

Mijn paard loopt het beste op een shank (scharenbit), met een trensje hebben we alletwee ergernis en ruzie met elkaar. Met de shank erin aan de losse teugel veel betere reactie.

En een bit is zo scherp als de ruiterhand is !!

Als je kunt rijden en gevoel voor je paarden hebt maakt het dus niet uit wat er in de mond hangt.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:04

Mijn merrie is altijd met een liverpoolstang voor de kar gereden en de vorige eigenaar raadde mij aan om daar ook mee onder de man te rijden, paard reageerde er super op, maar ik vond het niks, zo'n bit is gewoon niet voor onder de man. Na veel oefenen kan ik haar nu op een dubbel gebroken bitje van K&K aurigan rijden en ze loopt hier echt super op, alleen als ik buiten ga rijden dan rij ik nog met stang om ongelukken te voorkomen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 23:50

Citaat:
Als je kunt rijden en gevoel voor je paarden hebt maakt het dus niet uit wat er in de mond hangt

Maar daar zeg je wel iets heel belangrijks

niet iedereen heeft dat gevoel, maar denkt het wel te hebben
Allemaal roepen ze, ik hem 'm los hangen en toch zie je de scharen naar achter staan

idem met slof, allemaal hebben ze hem los, maar zelfs met de kop op de borst zie je geen boogjes

Vandaar geen voorstander van hefboom bij sterke paarden
juist die paarden zijn te vlug teveel gepakt
Bij een gevoelig paard, doe je dat geen 2x

Palma_Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:16

Mijn haflinger was ook super sterk en inderdaad met stang en ketting makkelijk te houden en naar beneden te rijden.
Ik dacht hier ga ik niet mee verder na 2 keer rijden ik vond het zo zielig en heb met goede instructie en beter leren rijden mijn haflinger zover gekregen dat ik op een normale watertrens rij in de bak maar ook buiten.

Goede les is heel erg belangrijk, geloof me na 2 lessen denk je ja inderdaad had ik dit maar eerder gedaan.
Dit is mijn ervaring

Palma_Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:19

clara schreef:
Mijn merrie is altijd met een liverpoolstang voor de kar gereden en de vorige eigenaar raadde mij aan om daar ook mee onder de man te rijden, paard reageerde er super op, maar ik vond het niks, zo'n bit is gewoon niet voor onder de man. Na veel oefenen kan ik haar nu op een dubbel gebroken bitje van K&K aurigan rijden en ze loopt hier echt super op, alleen als ik buiten ga rijden dan rij ik nog met stang om ongelukken te voorkomen.

Bij mij hetzelfde geval ook voor de kar met liverpool maar ben nu met lessen en geduld al zover dat ik zelf buiten met mijn enkel gebroken watretrensje rij.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:22

KiWiKo schreef:
stoppen doe je een paard namelijk niet aan de voorkant

Wat zeg je me nou

Ben het eens met de anderen ga les rijden en leer daar je probleem op te lossen.Het is namelijk het probleem ven de ruiter en niet van het paard die reageert alleen maar op de ruiter.leer ook vertrouwen te hebben in de pony en los te laten hoe vaster jij pakt hoe harder hij gaat ontspannen.Lekker de pony bezig houden veel overgangen en figuren gaan rijden met je handen mooi contact met de mond houden maar niet vast gaan houden.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:25

runningkawa schreef:
Citaat:
Als je kunt rijden en gevoel voor je paarden hebt maakt het dus niet uit wat er in de mond hangt

Maar daar zeg je wel iets heel belangrijks

niet iedereen heeft dat gevoel, maar denkt het wel te hebben
Allemaal roepen ze, ik hem 'm los hangen en toch zie je de scharen naar achter staan

Heel belangrijk is bovenstaande en ik denk dat de meesten onder ons dat gevoel nog niet of nog niet helemaal hebben en dan kan je beter maar een gewoon bit gebruiken omdat je anders toch wel wat schade kunt aan richten bij je paard zonder dat je dat zo bedoeld maar als er geen gevoel is ben je snel te streng en te hard.