fries rijden? moeite met aanspringen in galop!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

fries rijden? moeite met aanspringen in galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 14:52

hoi!
ik rijd sinds kort op een fries van 12 jaar. ze is heel lief en leuk, maar bepaalde dingen willen gewoon niet lukken. in de stap en draf loopt ze netjes en inspannen, maar dan is ze wel al heel voorwaarts. maar zodra ik aan wil galopperen wordt ze heel erg heet, en rent onder me uit. ze heeft moeite met aanspringen, en gaat of heel hard draven (en dan is ze ook bijna niet meer terug te nemen), of ze springt verkeerd aan. ze heeft dit ook nooit goed geleerd, en de galop is zowieso al niet de sterkste kant van een fries... en zodra ik één keer heb geprobeerd te galopperen, is ze helemaal gespannen, en heb ik 10 rondjes nodig om haar weer te kalmeren. iemand tips, of zowieso tips over de manier van rijden van een fries? alvast bedankt!

Barbara88

Re: fries rijden? moeite met aanspringen in galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:16

Ik heb drie friezen gereden. Twee verzorg en nu eentje voor mezelf. Jou probleem had ik met de tweede. Ik heb er heel rustig naar toe gewerkt. Belangrijk is dat je er rustig naar toe werkt. Ga een paar keer met rijden gewoon geen galop proberen. Alleen stap en draf. Probeer i.p.v. onder het zadel aan de longeer lijn de galop. Op commando. Leer haar dat goed aan. En als je het dan weer met rijden gaat proberen zorg dat ze heel goed aan het been is en geef een duidelijke maar rustige hulp. Het is de kunst om met zo min mogelijk hulp toch zo duidelijk mogelijk te zijn. Probeer de hulp niet overdreven duidelijk te geven dat werkt meestal juist averechts.

Dus commando aan de longeer lijn
Rustige duidelijke hulp geven.

En probeer de ontspanning te bewaren, door desnoods een tijdje geen galop te oefenen. En zorg dat ze heel goed aan je been is. Dus heel veel schakelen. Succes er mee

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:53

ik ben het helemaal met barreltjuh eens, leer haar aan de longe op stemhulp te galoperen. Je zegt dat ze het nooit goed heeft aangeleerd, dan denk ik dat dat jou taak is, voordat je van haar gaat verwachten, dat ze nu in de goede galop moet aanspringen! Enne als ze aanspringt in de goede galop, beloon haar dan heel uitbundig!

Succes

merel90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 18:41

okee, bedankt voor de tips! zal er mee gaan werken!

_evelien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:24

probeer zowiezo de ontspanning zo veel mogelijk te behouden, en zorg ook voor goed aanspringen in de galop dat je paard recht blijft, hier door willen ze ook wel eens verkeerde galop aanspringen
dus niet teveel buiging vragen bij het aanspringen

dirke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 01:10

evelien, wat jij zegt ben ik het niet mee eens
als je paard het al moeilijk vind om goed aan te springen, moet je je paard juist niet te recht laten lopen, maar juist veel stelling vragen en je paard laten buigen om je binnnenbeen, denk maar aan een banaan.
doordat je dit doet is het voor je paard juist moeilijk om verkeerd aan te springen,
als je m te recht laat lopen springt hij juist snel verkeerd aan.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 10:54

dirke schreef:
evelien, wat jij zegt ben ik het niet mee eens
als je paard het al moeilijk vind om goed aan te springen, moet je je paard juist niet te recht laten lopen, maar juist veel stelling vragen en je paard laten buigen om je binnnenbeen, denk maar aan een banaan.
doordat je dit doet is het voor je paard juist moeilijk om verkeerd aan te springen,
als je m te recht laat lopen springt hij juist snel verkeerd aan.

En met dit ben ìk het niet eens.
Als een paard moeite heeft met aanspringen is veel stelling vragen juist níet goed. Je wilt dat het binnenvoorbeen naar voren kan grijpen, als je veel stelling vraagt is dat moeilijker voor het paard. Je kan zelfs beter contra-stelling vragen. Zo heeft het binnenvoorbeen veel meer ruimte om naar voren te grijpen.

geertje3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:08

hoihoi,

heb jij de mogelijk heid om buiten te rijden?
zo ja, kan je dan de galop ook eens mee pakken. ik rijd 2 friezen, 1 van 3 en 1 van 20.
de oudste die kon het ook neit, en ik heb idd aan de longe geleerd, maar ook buiten, daar worden ze onder andere ook sterker van in de galop.

groetjes

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 17:48

Hoi Hoi,

Ik had ook moeite om mijn fries in galop te krijgen. Ik ben toen idd naar buiten gegaan en op lange rechte stukken de galop met haar geoefend. In de bak ben ik pas weer gaan oefenen toen het buiten goed ging met aanspringen zowel links als rechts.
Heb ook 2 x in de week gelongeerd toen.
En nu gaat ie super. Dus heb je de mogelijkheid om naar buiten te gaan , je kan het altijd proberen of dit voor jou ook wat is.

suc6

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:14

Jou fries is waarschijnlijk wat bangig om te galoperen. Hoeft heel niet zo op te vallen. Maar na mate je meer met haar galopeerd op lange rechte stukken, op eigen tempo met zo veel mogelijk sprong en uiteraard beloning kom je al een heel eind. Mijn fries was ook moeilijk in de galop en bleek gewoon geen vertrouwen erin te hebben, nu galopeerd hij als een zonnetje.

merel90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 11:09

bedankt voor de reacties! ja, heb de mogelijkheid om buiten te rijden, onze stal ligt aan de rand van het bos, echt ideaal! zal het eens uit gaan proberen. en als ze eenmaal in de goede galop zit, doet ze het ook best goed, nog een beetje onbeheerst, maar ze heeft wel heel veel sprong, en blijft dan ook netjes aan de teugel lopen. maar als ik aan wil springen, springt ze 9 van de 10 keer verkeerd aan, en dan kan ik haar bijna niet meer terugnemen in draf. en als ze dan weer draaft, is ze nog heel druk. ik heb eerlijk gezegd toch niet het idee dat ze het galopperen eng vindt, misschien wel het aanspringen. dat is waar ze moeite mee heeft, en dan wordt ze heel heet. zou ze misschien bang kunnen zijn dat ze het fout doet, en dat ik dan boos word? zo, dat is weer een heel verhaal! sorrry daarvoor...

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 01:28

Nooit kwaad worden als ze het verkeerd doet! Dan schaadt je het vertrouwen en het duurt maanden voordat het weer goed is. Wanneer ze verkeerd zit, neem je haar terug op stem en daarbij de hulpen. Dus niet trekken, want dan denkt ze, ja.. ik galopeer en dan doet baasje mij pijn Dat doe ik niet meer. Of ze nou in de linker of rechtergalop zit op de heide, maakt niet uit. Als ze maar vertrouwen krijgt. Hierdoor zal de galop na verloop van tijd soepeler gaan voelen. Geef je paard veel hulp bij het aanspringen. Eerst stemhulp, daarna de rest. Dus rechtop gaan zitten, gewicht iets op je buitenste zitbeenknobbel ( naar binnen hangen geeft haar onbelans) binnenschouder en heup naar voren. Kneepje op de buitenteugel (om je ondersteuning te verduidelijken) Duidelijk je buitenbeen naar achter en ze moet aanspringen op de druk van je binnenbeen. Door eerst stemhulp te geven bereidt je het paard nog meer voor op de galop, dat ze extra goed weet wat er gaat gebeuren.

merel90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 14:00

ik heb gister binnen gereden, en ze deed het echt heel goed. ik denk dat ik erachter ben wat het probleem is. het galopperen zelf vindt ze niet eng, maar het aanspringen. dat heef tze nooit goed geleerd, en ze snapt niet wat de bedoeling is. zodra ik haar aan wil laten galopperen, wordt ze heel druk en heet, en is ze niet meer bij je te houden. dus ik denk dat ze bang is om het verkeerd te doen, en dat ik dan boos word. ik word niet boos op haar hoor, maar ik rijd haar pas sinds pas, en misschien hebben vorige ruiters haar wel hard aangepakt als ze moest galopperen... iig, ik heb het gisteren zo gedaan: ik bleef op de volte draven tot ze helemaal rustig en ontspannen liep, en ook netjes een beetje stelling had. dan hield ik gewoon contact en legde mijn been aan. als ze verkeerd aansprong, negeerde ik dat gewoon, en nam haar heel rustig terug in draf, zonder veel druk op de teugels te zetten. als ze weer draafde, beloonde ik haar, en liet haar weer opnieuw aanspringen als ze weer rustig en ontspannen liep. ze was toen veel minder druk als ik haar terug had genomen, omdat ze merkte dat ik het helemaal niet erg vond als ze verkeerd aansprong. en als ze goed aansprong, beloonde ik haar uitbundig en liet haar wat langer galopperen. dit heb ik een paar keer gedaan, en op het einde bleef ze heerlijk rustig, geen gestress meer, en sprong ze al veel vaker goed aan. ik heb het niet tientallen keren herhaald hoor, ben gestopt toen ze het op beide handen goed had gedaan. ze is ook geen enkele keer meer hel hard gaan draven als ik haar de galophulp gaf. ik heb nu echt het gevoel alsof ik er een beetje achter ben hoe ik het aan moet pakken. nogmaals iedereen bedankt voor de reacties, vooral barvrouwke, door jouw reactie ging ik erover nadenken, en kwam tot de conclusie dat ze waarschijnlijk bang was om het aanspringen verkeerd te doen. heel erg bedankt, en ik ga goed met haar oefenen!