Ervaren paard, blíjft kijkerig...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Ervaren paard, blíjft kijkerig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 23:30

Ik heb een 9-jarige KWPN merrie. Een ontzettend lief paard. Leuk paard om mee te werken, superbraaf in de omgang, kan goed lopen en heeft een fijn karakter. Ze heeft voordat ze bij mij kwam M1 gelopen, daarna een tijd stil gestaan, toen heb ik haar gekocht (zat nog iemand tussen, handelaar). Het viel niet mee om haar weer op te pakken, maar langzaam aan verbeterde het wel flink. Ze kent veel, kan fijn lopen, maar blijft in mijn ogen té kijkerig.
Het is niet zo dat ik dacht een simpel ervaren paard te kopen, ik wist dat er werk in zat, en ben geen topruiter maar kan genoeg sturen om ze normaal gesproken bij de les te houden.
Thuis hebben we een buitenbak met aan één kant een vijver met riet. Dag in dag uit loopt ze daarover te zeuren. Ik heb alles geprobeerd, gewoon doorrijden alsof er niets is, aanpakken, lief doen, laten kijken, paard heeft ook een tijdje in de bak gelopen en toen werd er op die plek hooi gevoerd, maar het maakt geen bal uit. Ze vliegt niet ineens weg, maar maakt zichzelf helemaal hard en strak en dan ben je eigenlijk al uitgereden, er komt niets meer door. Geef ik dan bijv. een ophouding omdat ik terug naar stap wil, dan reageert ze niet eens- nergens op. Dan kom ik een keer wat harder in en dan pakt ze gewoon vast en gaat op de loop. Ze doet eigenlijk nooit echt domme dingen, maar je komt zo de helft van de tijd niet aan rijden toe!
Op concours doet ze het buiten niet echt, maar binnen is het een ramp. Ze maakt zich zo onwijs strak dat ik eigenlijk nog geen wending of overgang maken kan... Ze geeft gewoon 'niet thuis'. Ik start nu L1, had met 10 B proeven 12 wp's, en tot nu toe 7 L1 proeven gereden- met 6 wp's. Ik probeer in de proef altijd te doen alsof er niets is, ze komt wel vaak wat hoog in aanleuning, maar niet té hoog- ook al komt ze er dan niet door, de meesten zien dat niet omdat ze nog wel een mooi beeld geeft. Zo kom ik dan wel zwaar gefrustreerd mn proef uit, maar ze loopt wel telkens in de 160, en in de prijzen. Thuis zet ik haar op de volte als ze loopt te miepen, of hou haar op een andere manier bezig, maar in de proef kan dat natuurlijk niet. Vanochtend was t dieptepunt: 133 punten. Ze was vreselijk aan het zeuren (was geen echt kijkerige bak) en eenmaal in galop was het hek van de dam, de kop ging omhoog en de rem was pleite. Ze was met geen mogelijkheid stil te krijgen en heb haar uiteindelijk om moeten trekken, de rest van de proef laat zich raden...

Volgens mij vertrouwt Orien me wel, want ze gaat eigenlijk overal wel braaf langs, ze schiet gewoon op slot- zit in haar eigen wereldje. 'Enge dingen training' haalde nix uit. Dan is ze braaf, en zijn er niet veel dingen waar ze van onder de indruk is (ze is bijvoorbeeld ook super verkeersmak)

Waar komt dit vandaan en wat kan ik eraan doen?! In het L gaat het allemaal wel leuk en aardig, maar 'zonder stuur' kan ik niet verder!
(ps: ik heb goede les, maar die kan er niet meer van maken dan dat ik er gewoon netjes aan moet blijven rijden tijdens de proef, doen alsof er niets aan de hand is. maar ze heeft de proef van vanochtend dus niet gezien... voorgaande proeven liepen nooit echt de mist in.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 10:11

dat probleem ken ik, vooral tijdens wedstrijden is de mijnen zo kijkerig, en schrikt ze van de jury en degene die voorleest.
ik heb me er bij neergelegd, en gewoon heel veel met haar gereden. in het begin alles goed laten zien, en vervolgens haar doorrijden net alsof er niks aan de hand is. Ze zeggen dat wanneer een ruiter iets ziet waar een paard van kan schrikken, meestal iets gespannen wordt, en daar reageert het paard op. Je hebt zo te horen alles gedaan, en ik zou niet weten wat je verder nog kan doen. bij mij is het wel wat afgenomen in de loop van de tijd, maar overgaan zal het denk ik niet. Mijn paardje heeft ook wel pit dus is zowiezo een beetje heet en schrikt wat vaker. Weet niet hoe het bij jou zit.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 10:22

Dit is meestal een echt merrie ding! Dit soort dingen zitten ook in het karakter, dat kun je niet veranderen. Je hebt een kijkerig paard! Gewoon doorrijden en net doen alsof er niets aan da hand is. Contact teugel bewaren, maar niet gaan tegenhouden ofzo, want dan kan ze juist tegen je hand aan lopen. Zelf zwaar ontspannen blijven.
Ik ben niet zo van de andere bitjes, maar met een bijzet mag je de ring niket in. Wat voor een bit gebruik je nu en rij je wel eens met een bijzet thuis?

Sily

Re: Ervaren paard, blíjft kijkerig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 10:30

Dat totaal niet thuis geven herken ik, mijn merrie heeft dat ook, nu gelukkig minder dan in het begin maar frustrerend is het idd.
Ze heeft ook momenten dat ze het gewoon vanaf de grond ook doet, niet bij mij, maar wel bij andere, zij verkeerd dan in hogere sferen \

Het is bij ons wel minder geworden, als ze het doet gooi ik er meestal even een HEY opletten dame uit en alsdat er maar fel genoeg uitkomt is ze er weer bij.
Zoek iets waarmee je haar aandacht weer even bij je kan trekken, even wakker schudden.
Mijn instructrice heeft er weleens een lange zijde opgezeten terwijl ze ikke ikke ikke aan het roepen was
En zo nog meer gekke dingen om haar aandacht bij me te houden.

Nu al veel minder, maar als ereen vreemd iemand opstapt of ze vind iets "eng" gebeurd het nog weleens maar is het dus op deze manier meestal wel opgelost.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 11:04

Is een vervelend probleem
Een echt kijkerig paard zul je waarschijnlijk nooit 100% mak krijgen, dat zit niet in hun karakter.
Het enige wat je kunt doen is je paard erg goed bezig houden door het geen moment 'zomaar te laten lopen' en verder echt doen alsof je gek bent. Mocht je bij jezelf wat spanning of ergernis voelen bijv. zodra je bij de vijver komt, zing dan een liedje voor jezelf. Iets buiging naar links (bijv. in licht schoudervoor) erlangs zetten kan helpen omdat je wat meer controle hebt maar ga niet focussen op die plek.
Best kans trouwens dat het in de hogere klassen minder wordt, daar zitten de oefeningen wat dichter op elkaar en heeft ze minder tijd om rond te kijken.

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 14:33

Doe ik al, juist op die plek flink vragen, schouderbinnenwaarts zetten, etc.
Verder heeft ze een beetje een 'probleembekkie' en kan ikm niet zomaar ieder bit erin knopen. Rij haar nu met een dubbelgebroken kunststofbit, eerder met dubbelgebroken rvs. Op de kunststof ontspant ze beter, maar daar loopt ze dus ook sneller doorheen. Thuis heb ik er heel af en toe een slofje aan, puur om haar te begrenzen zodat ze niet helemaal bovenin kan gaan lopen als ze weer eens meent dat alles zo eng is, dan krijg ik meer kans om eraan te blijven rijden.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:43

Hoe reageert ze als iemand anders op haar rijdt?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:59

het komt mij wel heel bekend voor, de Landwind die ik rijd doet het ook en die is er Z mee geworden. Ben bang dat ik weinig andere tips heb.

Flippertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:48

Mijn paard doet precies hetzelfde. Heel herkenbaar verhaal, alleen die van mij is een ruintje. Hij ziet ook een hoop 'enge' dingen zoals bomen die er al 8 jaar staan. Best 'leuk' om dan ook af en toe een keer bokkend de bak door te gaan. Het enige wat volgens mij helpt is zelf rustig blijven, doe of je gek bent. Veel je stem gebruiken helpt bij die van mij ook. Klets tegen m, vertel je belevenissen van de hele dag. Als ik begin te praten weet ie dat er was is, dus gaat hij opletten. Proefjes rijden gaat vaak ook redelijk dramatisch. Na de eerste galop gaat het hoofd de lucht in en zet ie zichzelf helemaal vast om alles te kunnen zien, of ik dan zachtjes ophoudingen geef of een keer goed hard inkom maakt eigenlijk niets uit.
Toch begint er na 1.5 jaar een klein beetje vooruitgang in te komen, de aanhouder wint.. Succes!

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:20

Het paard wat ik rijd is ook erg kijkerig net wat jij zegt zo is zij ook.Ze is Z maar zo'n paard moet je rijden!!Wat er hier ook iemand zei je moet zulke paarden bezig houden, hoe hoger ze vaak komen in de dressuur hoe beter het vaak word.Misschien vind ze het wel te makkelijk...Maar goed ik rijd het paard nu ong. 4weken en elke keer die ene hoek, schrikken en dan idd het hoofd omhoog en dan maakt ze zich toch sterk en strak!Maar ik word nu zelf brutaler, gewoon brutaal de hoekdoorrijden en vraag stelling probeert ze er met haar koppie weer onderuit te komen wees dan eens wat streng en dan mag je wel even haar wat ruiger in die stelling houden!!Sinds gister krijg ik haar die hoek fatsoenlijk in jippie!Gewoon doorzetten, het paard merkt gewoon op dat moment dat het sterker dan jou is en neemt de leiding, laat het paard zien dat JIJ de leiding op je neemt en wees dan maar eens sterk terug...En verder het zal altijd zo blijven dat kijkerige leer er mee omgaan!

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 18:35

Bovenstaande weet ik, en ik rij haar al behoorlijk brutaal. Zodra je af gaat wachten kun je het wel schudden en zit er geen stuur meer op (zelfs als ze niet kijkerig is, dan maakt ze gewoon zelf de dienst uit)

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:35

moet je toch goede les nemen, de enige optie. Je moet je paard echt AANPAKKEN!!! ze is je gewoon aan het uitproberen, je moet volhouden als je het eenmaal gewonnen hebt kan je alles ermee doen. Ik heb dat ook gehad, en heb het zelfs gered zonder les. Ik heb mijn paard soms 3 uur achter elkaar moeten rijden, totdat ze zich overgaf. daarna loopt ze perfect!! sterkte en succes

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 20:47

Op concours zal ik soms best wel meer gespannen zijn dan thuis, en daar anders door gaan rijden. Maar zelfs thuis kan ik haar dr niet bijhouden...

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 21:01

Appie schreef:
Hoe reageert ze als iemand anders op haar rijdt?

De enige 'ander' die erop heeft gereden rijdt ZZ-zwaar. En dan doet 'ie het wel (dan is ze nog niet simpel, maar gaat iig wel beter) Ze zegt dat ik als ze in de proef begint te kijken gewoon van die mond af moet blijven en door moet rijden, het ziet er meestal beter uit als dat het voelt (gelukkig). en ik heb ook vaak het gevoel van 'die bocht gaan we niet halen'. daar moet ik ook wel vanaf, en thuis draai ik bochtjes totdat we er duizelig van worden (grote vierkante bak hebben we, ideaal), en dan gaat t dus wel veel beter. maar moet ik t een beetje negeren, zoals in een proef, dan wordt t dus steeds erger.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 18:48

Je antwoord bevestigt wel een beetje mijn vermoeden. En dan is het niet omdat diegene ZZ-zwaar rijdt, maar omdat diegene waarschijnlijk meer overwicht heeft over je paard en op de moeilijkere momenten een betere concentratie.
Het advies dat je van de mond af moet blijven is heel goed, anders vererger je alleen maar het probleem.

Met een betere concentratie bedoel ik vooral dat je met rijden heel geconcentreerd bezig moet zijn, ben je even met je gedachten ergens anders dan voelt dat paard dat onmiddelijk. Bijvoorbeeld als je even denkt ‘ik moet straks niet vergeten melk te halen bij de supermarkt ’ ...etc, dan voelt dat voor het paard alsof je hem op dat moment alleen laat en kan je schrikkerig gedrag bij het paard versterken.

Je schrijft ‘ik heb ook vaak het gevoel van 'die bocht gaan we niet halen’’, en dat is ook een goed voorbeeld van een gedachte die een paard heel goed kan aanvoelen, ook door jouw lichamelijke reacties (die soms heel subtiel kunnen zijn).
Ook schrijf je ‘doen alsof er niets aan de hand is’, en dan vraag ik me af of dat doen alsof ook echt ‘doen alsof’ is, begrijp je wat ik bedoel? Als je van binnen toch heel andere dingen denkt, dan geef je weer vaak onbewuste signalen door.

Het is heel moeilijk, maar de kunst is dus om op zulke momenten vooral aan jezelf te werken, dan komt het paard in veel gevallen vanzelf.

Vinaba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 18:53

Flippertje schreef:
Mijn paard doet precies hetzelfde. Heel herkenbaar verhaal, alleen die van mij is een ruintje. Hij ziet ook een hoop 'enge' dingen zoals bomen die er al 8 jaar staan. Best 'leuk' om dan ook af en toe een keer bokkend de bak door te gaan. Het enige wat volgens mij helpt is zelf rustig blijven, doe of je gek bent. Veel je stem gebruiken helpt bij die van mij ook. Klets tegen m, vertel je belevenissen van de hele dag. Als ik begin te praten weet ie dat er was is, dus gaat hij opletten. Proefjes rijden gaat vaak ook redelijk dramatisch. Na de eerste galop gaat het hoofd de lucht in en zet ie zichzelf helemaal vast om alles te kunnen zien, of ik dan zachtjes ophoudingen geef of een keer goed hard inkom maakt eigenlijk niets uit.
Toch begint er na 1.5 jaar een klein beetje vooruitgang in te komen, de aanhouder wint.. Succes!

Dit vind ik persoonlijk een hele goede manier.
Zo let het paard eerder op jou en houdt hij zijn concentratie erbij.
Ook willen overgangen vaak helpen!

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:22

misschien iets doms, maar ik ga zitten smakken als mn paard iets eng vind... als je smakt ben je ontspannen, je paard merkt dat jij kauwt, jij bent de baas en kauwen en bang zijn gaat niet samen, dus zal het niet eng zijn... de eerste keer dat ik op mijn 3 jarige stapte (de eerste die erop ging) had ik ook snoepjes in mijn mond, of kauwgom.. Maar sommige mensen zijn heel erg tegen kauwgom tijdens rijden.. Je kunt het een keer proberen...

Marus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:27

?ik snap niet helemaal wat je hier mee bedoeld?Een paard wat kauwt is onderdanig!Dus dan heb je zeker geen overwicht

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 16:58

hmm, da's wel een heel interessant punt...
Dat echte kauwen wat paarden doen is idd onderdanigheid. Maar 'smakken' toont weer op ontspanning.
Hoe weet mijn paard nou wat ik aan t doen ben?!

Marus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:29

Ik denk als je op je paard zit dat het paard dat dan niet kan onderscheiden zal het wel? Maar als het bij haar wel helpt dan is het het proberen waard toch?