Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
\

Appie schreef:Hoe reageert ze als iemand anders op haar rijdt?
(dan is ze nog niet simpel, maar gaat iig wel beter) Ze zegt dat ik als ze in de proef begint te kijken gewoon van die mond af moet blijven en door moet rijden, het ziet er meestal beter uit als dat het voelt (gelukkig). en ik heb ook vaak het gevoel van 'die bocht gaan we niet halen'. daar moet ik ook wel vanaf, en thuis draai ik bochtjes totdat we er duizelig van worden (grote vierkante bak hebben we, ideaal), en dan gaat t dus wel veel beter. maar moet ik t een beetje negeren, zoals in een proef, dan wordt t dus steeds erger.
’ ...etc, dan voelt dat voor het paard alsof je hem op dat moment alleen laat en kan je schrikkerig gedrag bij het paard versterken. Flippertje schreef:Mijn paard doet precies hetzelfde. Heel herkenbaar verhaal, alleen die van mij is een ruintje. Hij ziet ook een hoop 'enge' dingen zoals bomen die er al 8 jaar staan. Best 'leuk' om dan ook af en toe een keer bokkend de bak door te gaan. Het enige wat volgens mij helpt is zelf rustig blijven, doe of je gek bent. Veel je stem gebruiken helpt bij die van mij ook. Klets tegen m, vertel je belevenissen van de hele dag. Als ik begin te praten weet ie dat er was is, dus gaat hij opletten. Proefjes rijden gaat vaak ook redelijk dramatisch. Na de eerste galop gaat het hoofd de lucht in en zet ie zichzelf helemaal vast om alles te kunnen zien, of ik dan zachtjes ophoudingen geef of een keer goed hard inkom maakt eigenlijk niets uit.
Toch begint er na 1.5 jaar een klein beetje vooruitgang in te komen, de aanhouder wint.. Succes!

als je smakt ben je ontspannen, je paard merkt dat jij kauwt, jij bent de baas en kauwen en bang zijn gaat niet samen, dus zal het niet eng zijn... de eerste keer dat ik op mijn 3 jarige stapte (de eerste die erop ging) had ik ook snoepjes in mijn mond, of kauwgom.. Maar sommige mensen zijn heel erg tegen kauwgom tijdens rijden.. Je kunt het een keer proberen...