Rugbespiering ongelijk, hoe met zadel op te lossen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Rugbespiering ongelijk, hoe met zadel op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 23:02

Als van een paard de rugbespiering ongelijk is, dus aan de ene kant minder dan aan de andere kant.
Hoe los je dit dan op met een zadel?
Want de ruiter zakt dus (eenvoudig en grofweg gezegd) met zadel en al de minder bespierde kant op. Waardoor het zadel scheef komt te liggen en de ruiter scheef komt te zitten en de bespiering nooit beter wordt...

Moet je een zadel dan aan die kant meer op laten vullen?
Dan zou je in weze de 'kuil' opvullen, maar geef je naar mijn idee de bespiering niet de kans daar aan te vullen omdat er meer druk op staat...

Of zie ik dat nou helemaal verkeerd?

Wie kan mij op weg helpen??

snoopy19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 23:37

ik zou eerst eens een dierearts hiernaar laten kijken naar die rugspieren dan. en op advies van hem kun je daarop weer naar ene zadelmaker gaan, en hij kan het zadel wellicht aanpassen.. maar die rugspieren die zijn niet voor niets scheef lijkt mij... mischien ligt t aan het rijden, dat ze verkeerd belast worden, of scheve ruiter? geen idee, maar zou er echt wel wat mee doen, even na laten kijken door dekundigen dus...
en over het zadel, een zadel met cair ( lucht) systeem schijnt erg goed te werken voor de spieren van t paard, o.a betere drukverdeling.en ook worden ze aangeraden voor paarden die in het verleden last hebben gehad van de rug...

Margo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:28

Het is eerst belangrijk dat het paard weer aan beide kanten even bespierd wordt. Zo'n probleem kan je niet met een zadel oplossen.

Je zult eerst moeten zorgen dat de bespiering weer gelijk is en daarna is het zoiezo aan te raden om het zadel weer eens na te laten kijken. Maar "het gat" opvullen door middel van je zadel levert je niks op!

Nouvel

Re: Rugbespiering ongelijk, hoe met zadel op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 17:56

Nee, tuurlijk!
Ik begrijp het dat het eerst opgevuld moet worden, maar er zal toch een zadel op moeten wat het verbeteren van de bespiering niet tegen gaat...

joss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:34

Ik zou eerst de oorzaak willen weten waarom zijn rug zo ongelijk bespierd is , dus DA en/of fisio erbij .Aan de hand daarvan zal er een plan gemaakt worden . Wat betreft het zadel ....maakt het niet uit welk zadel je neemt , belangrijker is dat het past en waarschijnlijk zal het zeker in het begin een aantal keren aangepast worden . Breng het zadel niet naar een zadelmaker , maar laat een zadelmaker naar je zadel en paard kijken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 21:36

Fysio is er al 2x bij geweest inmiddels...

Hoe het komt weten we helaas niet, paard staat er nog maar net...

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:21

Ik zou het paard eerst sterker in zijn lijf maken door hem bijgezet (touwtje of pessoa) te longeren.
Daarna met een goed zadel (dus niet scheef opgevuld) en eventueel een gelpad of bontje voor een goede drukverdeling rechte lijnen gaan rijden en op die rechte lijnen tempowisselingen en overgangen.
En in korte tijd toch meerdere keren de fysio er naar laten kijken. En dan zodra het paard gelijk is in zijn bespiering, het zadel nogmaals laten aanpassen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:58

voorlopig niet rijden maar longeren zeker als je geen goed passend zadel hebt
zelf had ik vroeger ook een scheef gespierd paard (Norma)
ik heb toen een flair (met 4 luchtkamers) systeem in mijn zadel (Wintec) laten maken
aan de weggevallen kant is het toen wat meer opgepomt
na 3 maanden was de bespiering al weer bijna gelijk
een flairsysteem is heel geschikt voor dit soort problemen
als je tenminste een goede zadelmaker kan vinden die weet hoe hij het aan kan passen
bij mij heeft van Triest uit Meppel het gedaan

Temeraire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 00:28

toen mijn zadel scheefzakte en ik er een zadelmaker bijhaalde, bleek ook dat niet alleen mijn zadel, maar ook mijn pony enigszins scheef was. Hij heeft toen wel gewoon het zadel opgevuld (beide kanten) en recht gemaakt, en gezegd dat de pony toch ook zelf weer recht moet worden, omdat het anders weer scheef gaat natuurlijk.
Met rijden had ik hiervoor inderdaad ook een periode dat hij de ene kant soepeler was dan aan de andere, maar door goed rijtechnisch te oefenen had ik hem toch binnen korte tijd (ong. 2 maanden) weer recht.
Dus gelijk naar da's en fysio's rennen lijkt me niet nodig. Is het niet zo dat elk paard een moeilijke en makkelijke kant heeft? Wanneer dit verschil te groot wordt, kan het paard inderdaad scheef worden, maar zou dit rijtechnisch (goede begeleiding!) weer opgelost moeten kunnen worden. Een zadel op tijd corrigeren is hierbij van belang. Met een scheef zadel is het nog moeilijker een scheef paard recht te krijgen.

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 10:40

Heel vaak is het zadel niet scheef, maar is het echt het paard. Het paard moet dan echt eerst rechtgericht worden. Het beste is eerst aan de dubbele longe en dan later onder het zadel. Zie voor goede en duidelijke uitleg op paardenbegrijpen.nl of hoefkatrol.com.

Als je eerst je zadel laat corrigeren tot je zgn recht zit en dan door de juiste training het paard echt recht komt, belast je de kant waar het zadel meer is opgevuld te veel door meer druk aan die kant dan waar het zadel niet meer gevuld is. Snap je het nog?!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 22:47

Ja, ik begrijp je.
Dat idee had ik nl zelf ook al, maar was een beetje in twijfel gebracht...

Bedankt voor de tips van de sites!
Interessant!

Ik longeer nu ook veel en zit er maar weinig/kort op.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 00:33

Ik zou het idd ook niet weten. Wat ik wel weet is dat zadelmakerij Van Rijs in Zevenhuizen wel afstemt op de rug van je paard. Het zadel "vormt" zicht na een tijdje best naar de rug van je paard en zal het ontwikkelen van de spieren echt niet tegenhouden. Ik ben Idd ook voorstander van meer grondwerk om de bespiering (zonder rugbelasting) te ontwikkelen.