Bang voor andere paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juliael

Bang voor andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 22:48

Mijn paard kan niet op het voorterrein losrijden, daar zij bang is of in ieder geval omdraait als er een paard op haar afkomt. Zo ook in de manege of een ander losrijterrein. Ze wordt zo gek in de bol, dat ze omdraait en absoluut op niets meer reageert, w.b.t. been of welke ruiterhulp dan ook. Loopt ze eenmaal in de ring, dan loopt ze de sterren van de hemel, als er maar geen paard in de ring naast haar op haar afkomt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 23:21

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Leg je probleem voor aan wat andere ruiters, en ga een soort van therapeutisch rijden met je paard. Eerst met 1 paard in de bak, ieder dezelfde kant op. Ontspanning? Mooi, dan 1 van hand veranderen en elkaar (heel!) ruim passeren. Net zo lang tot dat ook goed gaat, dan dichter bij elkaar gaan passeren. Net zo lang tot dat ook goed gaat, dan een 2e paard erbij in de bak, 1e paard gewoon dichtbij passeren, tweede paard op afstand. Afstand weer verkleinen etc.

Duurt een tijdje, maar dit probleem komt wel goed. Succes!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 10:37

Hoe oud is je paardje? Meestal is dit iets van jonge paarden en kun je allen oplossen door veel met anderen samen te rijden. Je paardje wel belonen als ze langs een ander paard op durft, want ze vind het gewoon echt eng.
Als dit iets is van de laatste tijd en ze is al wat ouder, dan heeft ze misschien een flinke mep moeten incasseren in de wei van een soortgenoot, of het is aanstellen....
Succes!

juliael

Re: Bang voor andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 19:48

Dawn is inmiddels zeven jaar oud. We hebben dit met andere paarden 1 voor 1 geprobeerd. Dit ging na een aantal weken goed. Alleen als je opdezelfde hand rijd. Als er een paard van de andere kant in de hoek bij H afwend, dan begint ze bij F al te draaien. Er werd gezegd door zeer ervaren ruiters dat ik er zelf op reageer. Dus niet kijken en gewoon rijden. Zo gezegd zo gedaan. Op eigen terrein eerst losrijden en dan langzaam de twee andere paarden erbij. Dit resulteerde in een draai naar links en direct naar rechts, zodat ik er (met mijn 47 jaar) er met een fikse boog vanaf vloog. Erg gekwetst (het meest in mijn ego) heb ik haar niet direct meer kunnen berijden. Na twee dagen bont en blauw ben ik weer gaan rijden.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:54

Wat vervelend. 7 jaar is nog steeds erg jong hoor. Ik denk dat je toch gewoon moet blijven oefenen. Ga je ook wel eens met andere paarden naar buiten, wat doet ze dan?

juliael

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 20:00

Ja, met haar moeder. Dan doet ze niets. Ze is van nature wel erg schrikkerig. En gaat wel erg snel in de hoogste versnelling, maar dit is buiten redelijk (60-40%) te regelen, als het andere paard maar niet mee gaat doen. Zelfs met een fiets die harder gaat, wil ze mee lopen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:06

en als je in de bak gaat stappen en er stapt iemand op je af, maar dan wel ruim langs je op?

juliael

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 20:21

In de stap gaat het prima, zolang de ander maar niet in draf is of galopeert

lovermierJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:01

heel veel oefenen.. en wat je ook kan wat ik ook veel doe met me jonge paarden is net als in de manege les lekker een tijdje achter elkaar aan sjokken jouw paard achter aan andere aan en dan doe je daarna jij voorop en de ander achter jou..
daarna ga jij weer achter en probeer er lang te gaan draven lukt dat gaat de ander van je weg en moet langs proberen te gaan draven..
en dan ga je elkaar proberen te ge moet te rijden met een grote tussen ruimte en de afstand steeds kleiner maken..

het is zeker te verhelpen maar heeft tijd nodig.. bij die van mij is ook gelukt en die was ook heel erg..er moes maar een paard aan de andere kant van de bak staan of hij begon al..

en ook vooral zelf niet op reageren..want omdat jij weet dat hij gaat schrikken..span jij je lichaam on bewust en het paard voelt dat en dan breng dat gespannen gevoel over op hem...gewoon rustig door blijven rijden en neem um nodig even terug even halthouden en zelf ook tot rust komen en draaf je weer aan...

heel veel suc 6

Richtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:11

Heel veel oefenen maar ook streng en consequent zijn.
Het moet niet te gek worden natuurlijk... Ik heb dit pas met een 3-jarige pony gehad. Na een tijdje werd het zo erg dat ze een hele lange zijde van tevoren al begon te etteren (lag er dus ook regelmatig bijna naast). Tja en dat gaat me te ver, zeker als het eerder al minder problematisch is geweest.
Dan is het gewoon opsluiten tussen twee handen en twee benen en gas erop houden.

juliael

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 23:14

Dank je wel voor de tips. Ik zal ze zeker gaan uit proberen. Trouwens Dawn is een Zeoliet x Doruto. Ik weet alleen niet hoe ik een foto erbij kan zetten. Volgend jaar ga ik haar half broer rijden van dan 3 en een half jaar = doruto x zirkoon. (een ruin)