achter de teugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hons

achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 21:02

Bij HAW kom ik regelmatig foto's tegen van mensen die hun paard/pony erg achter de teugel rijden.
Als sommigen dat dan zeggen, reageren ze droogjes
"ja ik weet het, ik probeer er iets aan te doen'
of
"weet ik, ik heb het zelf al gezegdf"
of iets dergelijks

Dit vind ik eigenlijk wel erg... achter de teugel lopen is heel erg slecht voor het nekgewricht van het paard. Velen weten dit niet of negeren dit gewoon.
DIT KAN NIET!! Een paard loopt heus wel nog aan de teugel en is ontspannen voorwaarts-neerwaarts al hij ietsje voor de loodlijn loopt.
Probeer daar ALSTUBLIEFT iets aan te doen, want ik vind het echt jammer.
Je krijgt er zeer weinig punten door op wedstrijden, en in de eerste plaats is het gewoon superslecht voor het paard.

danku, ik wilde dit gewoon even zeggen

frappa

Re: achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:10

Ja maar waar doel je op, je heb ook paarden die zelf achter de teugel kruipen om zich te ontlasten omdat ze niet aan het werk willen.

Kijk er is een verschil een paard dat in de krul getrokken word of zelfstandig zich achter de teugel kruipt.
Tuurlijk moet je aan beide wat doen maar ik denk dat deze oproep zonder tips of argumenten weinig bijdraagt.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:20

@Hons: niet reageren op berichtjes in HAW. De meeste vinden het gewoon leuk om foto's te plaatsen omdat ze trots zijn op hun paard of pony.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:36

Ik vind dat er een groot verschil is tussen diep instellen (achter de loodlijn - rolkur/anky methode) en achter de teugel lopen. Ik vind dat er niets mis is met een paard wat dieper instellen bij de training, dus achter de loodlijn. Het is wel iets dat afhankelijk is per paard, dus bij het ene paard werkt het wel en bij het andere niet. Maarrrr je moet wel weten waar je mee bezig bent!!! En je moet dan wel in staat zijn om vervolgens je paard wat hoger in te stellen en dit is iets waar volgens mij veel mensen problemen mee hebben. O.a. Anky van Grunsven stelt haar paarden met de training ook diep in. Bij haar werpt het vruchten af!!!

Bij het achter de teugel lopen heb ik meer een plaatje voor me van een paard dat de hand niet goed volgt (dus als jij je hand naar voren brengt het paard met zijn hoofd hetzelfde blijft lopen), zich opkropt en vaak niet lekker over de rug loopt, maar zijn rug wegdrukt. Dit is iets waar bijvoorbeeld Friezen regelmatig 'last' van hebben.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:37

Bedoel je achter de teugel of achter de loodlijn?

groot verschil hoor

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:56

Ach, zolang ruiters zich er bewust van zijn en proberen het op te lossen, we rijden helaas geen van allen nog volmaakt....
Rome is ook niet in een dag gebouwd.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:28

inderdaad veel paarden kruipen uit zich zelf ACHTER de teugel. Ze nemen de druk van het bit niet aan, en drukken hierbij vaak hun rug ook weg oftewel het opkroppen. Het enige wat je hieraan kan doen is denk ik veel voorwaarts rijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:31

Aan het been maken, want dat is een paard achter de teugel niet

Hons

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 22:53

als ze antwoorden met : ja ik weet het; wil dat volgens mij niet zeggen dat het paard er vanzelf achterloopt, of dat ze er iets aan gaan doen. gewoon een opmerking.
En het is mijn bedoeling niet om hier tips te geven, het is de bedoeling dat mensen er toch eens over nadenken, en gewoon weten waar ze mee bezig zijn. Als dit dan wel degelijk de bedoeling is, mij goed. Maar dit is heus niet in iedereen zijn geval!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:45

Hmmm ik vind je verhaal een beetje onduidelijk ik snap ook niet helemaal wat je bedoelt. Ik snap ook dat je geen tips wilt geven, maar een discussiepunt wilt maken.

Als het paard er niet vanzelf achter loopt (dus gewoon diep ingesteld staat) zie ik het 'probleem' niet helemaal. Aan jouw eerste reactie te zien ben je gewoon niet voor het diep instellen. Je zegt dat het slecht is voor het nekgewricht. En dat je er slechte punten mee krijgt op wedstrijd.

Maar veel ruiters (bijvoorbeeld anky van grunsven) stellen hun paard in de training diep in (losrijden over de rug). Na het losrijden laten ze hun paard verder in oprichting lopen. Ook op de wedstrijd lopen die paarden netjes in oprichting. Wat is dan het punt dat dit zo verkeerd is?

En vooral hoe train jij je paard(en)???

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:49

pleaaaaase geen discussie over LDR meer....

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:50

Zolang een ruiter er zich van bewust is dan wordt er aan gewerkt, ensommige problemen heb je nou eenmaal niet in 5 minuten opgelost. zeker het achter de teugel kruipen niet

Zolang het bewust gebeurd is het goed, ik parkeer er ook wel eens een met de kop tussen de knieen, doe ik voor een reden dan......... zoals blijven zitten maar zodra de spanning weg is gaat het neusje er weer uit....... noem me gek