5-jar.mer. (Unknown x No Idea)@Dres.: DEEL II; tips in beeld

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mulan

5-jar.mer. (Unknown x No Idea)@Dres.: DEEL II; tips in beeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 16:02

Heel veel tips heb ik gekregen bij mijn vorige topic.

viewtopic.php?f=10&t=494105&hilit=

Heel veel bruikbare tips ook.
Hier dus nu de tips (gedeeltelijk) in beeld.
Met stip op mummer één stonden mijn handen en voeten. Daar heb ik deze week extra op gelet. Ook mijn beugels en teugels korter. Veel figuren, overgangen en schakelen deden we al.
Bij deze een paar foto's van mijn les gisteren, precies een week na de foto's uit mijn vorige topic. Natuurlijk zijn niet alle problemen opgelost, maar mijn handen zijn een heel stuk netter, en mijn hakken mogen verder uitgedrukt, maar ik trek ze i.i.g niet meer zo op. Ik moet ook nog 'trotser' zitten. (Goed op mijn kont zitten en schouders naar achteren)

Ik heb niet echt de foto's waar ik om gevraagd had, ik wilde namelijk foto's van het inrijden waarbij ik haar in draf wat ronder en lager in zou stellen, maar we gingen deze les loswerken met heel veel galop, en daar zijn de foto's van.

Ik moest in de galop tempowisselingen doen, haar beurtelings wat met de neus eruit rijden en dan weer wat meer doorvragen en ik moest steeds wisselen van stelling. Stelling naar binnen, rechtrichten, stelling naar buiten, rechtrichten enz.

Ik ben niet objectief als ik naar de foto's kijk uiteraard, omdat ik weet hoe het voelde zien de foto's er voor mij nu automatisch fijner uit omdat Mulan lekker ontspande en ik ook lekker ontspannen kon zitten. Ze was ook fijn licht van voren.

Ik ga lopend naar deze bak toe, tegen de tijd dat we daar aankomen, heb ik al 20 minuten gestapt, en een drafje en galopje waarbij ik haar helemaal de ruimte geef, echt om een beetje op te warmen. In de bak aangekomen eerst stappen en oppakken.
We zijn dus met de galop begonnen, en (wellicht overbodig om te vermelden) uiteraard niet direct begonnen met het zo rond instellen in de galop.
Alle foto's lijken een beetje op elkaar, maar daar kan ik ook niks aan doen.
Komen ze:

Afbeelding
1. Ik lach omdat ze nog wat onstuimig is. Haar overdreven enthousiasme werkt me soms wat op de lachspieren.....

Afbeelding
2. Proberen een beetje rust in de galop te brengen...

Afbeelding
3. Ze begint hier wel van het bit af te komen, maar springt nog te ver naar voren en is nog wat zoekerig. Ze zit er naar boven toe wat 'tegenaan'
Dat geeft niks, als de ergste looplust er even uit is gegaloppeerd en het tempo wat beheerster wordt, komt ze vanzelf meer onder me. We schakelen rustig verder :wink:

Afbeelding
4. Ze wil wel wat zakken voor, maar moet meer dragen voordat ze helemaal nageeflijk is.

Afbeelding
5. Ontspanning opzoeken en nog steeds schakelen. Lange zijde(s) vooruit, korte zijde(s) moesten meer verzameld.

Afbeelding
6. Zo komt er steeds meer rust in de galop, kan ik meer zitten en kan ik meer en directer en verfijnder sturen en corrigeren.

Afbeelding
7. Best moeilijk, twee opdrachten tegelijk... Vooruit en terug rijden, wisselend stelling vragen en rechtrichten...en o ja, wél in een beheerst tempo alstublieft...
Zo riep ik in mijn les: "Hé, wat doe ik fout?! Ze kantelt haar hoofd?!" "Nee, ze zit met haar bit te spelen, vraag haar aandacht er maar even bij"

Afbeelding
9. Je ziet, die voeten doen nog niet helemaal wat ik wil... drijven en mijn hak uitdrukken zonder kapstokken vind ik best moeilijk. Als ik mijn knieën wat verder indraai zit ik netjes, maar moet ik oppassen dat ik niet ga knijpen met mijn knieën...

Afbeelding
10.
Afbeelding
11. Wat verder doorvragen.. goed mijn been paraat houden...

Afbeelding
12. Fijne gecontroleerde galop.

Afbeelding
13. Hoewel het niet aan Mulan ligt want die laat me echt wel zitten hier, zie ik dat ikzelf toch de neiging heb nog steeds wat teveel mee te gaan in de beweging. Ik zou nog wat meer mogen zitten.
Blijft toch apart om te merken, enerzijds duwt ze dan haar rug wat op, anderzijds wordt haar rug wel soepeler en komen de bewegingen veel beter door... zo zie je dat het opbollen van de rug dan toch door het aanspannen van de buikspieren gebeurt :wink:

Afbeelding
14. Ook bij het naar voren rijden blijft ze hier op eigen benen lopen en licht van voren en duikt ze niet op mijn handen.

Afbeelding
15. Jammer dat de kwaliteit niet zo goed is. Ik vind dit zelf wel een prettige foto. Maar goed, ik kijk door een andere bril omdat ik erop zat en weet hoe ze aanvoelde. Ze was echt fijn te bewerken en sprong met hele regelmatige, gedragen (voor zover haar bouw en kracht dat toelaat) sprongen en ik kon er echt goed aan rijden.
Ze zou voor het mooie misschien mag lager mogen voor velen, maar ze zat er hier niet 'tegenaan' maar was gewoon fijn nageeflijk.

Nog enkele draffoto's van na het loswerken. Vooral gewerkt aan het rechtrichten, AC lijn rijden en recht oversteken (rechtrichten) na het afwenden. En het vierkant halthouden en wegdraven. Ook halthouden vanuit een 'bijna-stap-drafje' Ik kon haar wel van achter actief houden, maar ze piepte er af en toe ook uit van voren. Best hele nuttige oefeningen!

Afbeelding
16. Spiegeltje, spiegeltje aan de wand...

Afbeelding
17. Schouders naar achter, hakken uitdrukken... je ziet, zodra ik meer aandacht kwijt ben aan Mulan, gaat dat ten koste van mijn houding. Ik vind dat ze hier veel te veel 'duikt'.

Afbeelding
18. Ze trekt hier niet, ik moet juist oppassen dat ik haar bij het doorvragen niet achter het been krijg. Als ik niet oppas gebeurt dat en kruipt ze achter de teugel. Ik geef wat meer been en hoppa... daar gaat mijn hak weer!

Afbeelding
19. Zo, ik ben ook weer gaan zitten. :lol:

Afbeelding
20. Terug rijden, meer luchten van voren... en dan zo druk daarmee bezig zijn dat de achterkant vergeten wordt en we fijn op de voorhand kukelen... wat is paardrijden toch makkelijk, hahaha

Afbeelding
21. Intussen druk bezig met onze oefeningen (weer wat hoger dus), Mulan fijn licht van voren en er niet 'net tegen aan'.

Afbeelding
22. Rechtrichten, halthouden, wegdraven bla bla bla... :wink:

En mijn drie grote valkuilen bij het hoger in oprichting rijden:
Afbeelding
23. VALKUIL I : de overgangen. Ze zit er hier dus wél tegen aan, echt op het randje.

Afbeelding
24. VALKUIL II : de paard-afleidende factoren. "Argh, een man! Stond die er net al?!" Je ziet die halsspier wegvallen bij de schoft, ze zit hier te hoog.

Afbeelding
25. VALKUIL III : de ruiter-afleidende factoren. Jasmijn rommelt met zweepje (overpakken), contact op buitenteugel valt wat weg, en ploep, Mulan kwijt.

Tot slot:
Afbeelding
26. Mulan: "He, he... kan ik eindelijk lekker in de bosjes loeren..."

Afbeelding
27. Je merkt gewoon dat ze dit lekker vindt...lekker alles even oprekken. Onderweg naar huis heeft ze ook zo'n idiote gewoonte, dan sleept ze stukjes tijdens de stap met haar bovenlip over het asfalt! Ik hoorde het de eerste keer "gggffzzzjjjjggff" en dacht wat is dat voor geluid? Dat was Mulan dus, ik wist niet wat ik zag, ben zelfs nog afgesctapt om te kijken of ik niks zag aan haar neus, maar ze doet het voorzichtig genoeg en vindt het dus schijnbaar lekker...
(Jeuk ?)

Dit was het weer.
Commentaar en tips geven; graag. En schroom niet om negatief commentaar te geven, maar zet er dan ook iets bij waar ik wat aan heb :wink:

Volgende keer de warming up draffoto's waarbij ik haar lager en ronder zal rijden.
Laatst bijgewerkt door Mulan op 20-11-05 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Henrike

Re: 5-jar.mer. (Unknown x No Idea)@Dres.: DEEL II; tips in b

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 16:09

Ziet er beter uit dan de vorige keer!
Die van mij doet dat ook, over de grond schuren met haar neus(ook in de bak overigens na het longeren) ze vinden het blijkbaar fijn!

blokje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 16:19

bij foto 1 vind ik dat je je handen iets te ver uit elkaar hebt,
maar wat een toff beets geweldig!!!

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:57

het ziet er leuk uit probeer alleen je hakken wel uit te drukken en soms vind ik dat je iets naar voren valt , verder ziet het er goed uit!
succes ermee,groetjes

Liesjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:59

Dat gaat er altijd hard aan toe ofnie,, zeker in de galop!
Commetaar geef je zelf al! Ziet er voor de rest erg leuk uit hoor!
Nog veel plezier met hem!!.. '

groetjes,,

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:01

Zit heel veel verbetering in! In de galop heb je hem al erg mooi. Alleen in de draf moet je hem wat ronden in z'n hals krijgen, hij loopt wel heel actief. En probeer zijn neusje ook iets eruit te rijden, is voor het beeld oko wat mooier. Gefeliciteerd! Ga zo door .

Liza_vL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:07

Waarom doe je je beugels niet 1,2 gaatjes korter? Denk dat dat makkelijker voor jezelf is.

Mulan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 18:14

liza van loon schreef:
Waarom doe je je beugels niet 1,2 gaatjes korter? Denk dat dat makkelijker voor jezelf is.

Huh?
Heb ze n.a.v. mijn vorige topic al korter gedaan... vind je dat ze nóg korter moeten?
('t is wel makkelijker dan om mijn hakken uit te drukken...)

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 18:16

M_A_X_ schreef:
Dat gaat er altijd hard aan toe ofnie,, zeker in de galop!
Commetaar geef je zelf al! Ziet er voor de rest erg leuk uit hoor!
Nog veel plezier met hem!!.. '

groetjes,,

hem=haar

Ze WIL wel graag hard, maar door veel te schakelen krijg ik haar juist ook in een mooi rustig tempo. Omdat ze zo 'groot' springt, ziet het er al gauw erg snel uit, terwijl dat best meevalt...

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:25

Ik zie verschil, goed!!

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:27

Op foto 22 en 25 lijken je beugels nog steeds best wel lang, maar dat kan misschien ook komen doordat je je wat omhoog drukt ofzo. Ik kan zelf niet op jouw niveau rijden, daarom kan ik op het rijden geen commentaar geven. Maar ik vind alleen dat je beugels dus nog wat korter mogen, of dieper zitten...

En d'r neusje is soms wel heel dicht bij de de borst.

Verder vind ik het er wel heel leuk uitzien en hebben jullie allebei duidelijk plezier. Das het belangrijkst. Echt een lief paardje...

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:31

Commentaar? Ik vind dat je heel netjes zit hoor! Leuke combi.

CharOn_lOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:35

mooi paardje jullie zijn een leuke combinatie,,,Ziet er verder best wel goed uit hoor,,,Ga zo door!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:35

Ziet er erg goed uit!
Ik heb er ook zo eentje, als ik die longeer zonder bijzet ofzo, dan gaat ie in draf met zijn neus over de grond. Is geweldig dat ie zo wil zakken, maar hij schopt ook iedere keer met zijn voorbenen zijn kin kapot....

CherrenJessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:44

ik vind het paardje echt super mooi en jullie als combi ook echt een plaatje!!
vind het ook erg netjes van je dat je gewoon je foto's plaatst ookal weet je dat er fouten in zitten je commentaar kan krijgen.

ik heb eigenlijk niet zo heel veel te melden, naar mijn mening gaan jullie echt heel erg de goede kant op, je hebt instructie en dat werkt altijd beter dan een hoop mensen die aan de hand van een foto gaan raden wat er is.
Toch is ook mijn mening dat je beugels nog wel wat lang zijn, maar dat is iets wat je zelf beter aan kan voelen.

enige tip die ik heb, probeer zonder zadel te rijden...
krijg je een betere houding van (bij mij werkte het tenminste wel)
ik moest met bierviltjes tussen mijn knietjes rijden... hierdoor kan je je voeten niet draaien of naar achter leggen omdat je dan je bierviltjes verloor.
(ik moest dan zelf afstappen, bierviltje pakken en er zelf, zonder hulp, weer opklimmen...)

Mulan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 21:15

Imitador schreef:
Ik kan zelf niet op jouw niveau rijden, daarom kan ik op het rijden geen commentaar geven.

?!?
Ik zag in je profiel dat je B-ruiter bent, daar moet ik nog aan beginnen hoor... Jij bent wel heel bescheiden!
Dus jij rijdt vast niet minder dan mijn dressuurpogingen.
Overigens hoef je zelf ook geen topruiter te zijn om anderen advies te kunnen geven over bepaalde dingen, toch?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:28

Hee, dit ziet er al beter uit dan vorige week!
Zie je wel, t komt nog wel goed

Vooral foto 22 vind ik een mooi beeld!

Mulan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 23:36

Kris25 schreef:
Is geweldig dat ie zo wil zakken, maar hij schopt ook iedere keer met zijn voorbenen zijn kin kapot....

Hahahaha, meen je dat nou? Lekkere lompie, hoe krijgt hij dat nou voor elkaar...

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 14:09

Amnero schreef:
ik moest met bierviltjes tussen mijn knietjes rijden... hierdoor kan je je voeten niet draaien of naar achter leggen omdat je dan je bierviltjes verloor.
(ik moest dan zelf afstappen, bierviltje pakken en er zelf, zonder hulp, weer opklimmen...)

Help... dat zou ik gauw zat zijn denk ik.
Maar ik zal het wel eens proberen. Neem ik wel iemand mee die me steeds mijn viltjes kan aangeven als ik ze weer eens verloren ben..