Hoe een driejarige pony opbouwen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Obsessed

Hoe een driejarige pony opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 10:44

Ik heb een 3jarige pony gekocht, die ik voordat ik haar kocht een paar keer heb gereden. Ik weet dus wat het voor beestje is, en ik weet zeker dat ze aanleg heeft voor de dressuur. Ze loopt al netjes aan de teugel, rijdt netjes de overgangen door en houdt rust halt.
Nu is mijn vraag: hoe snel moet ik verder leren met haar? Ik bedoel; de middengangen aanleren, het wijken, het achterwaarts... Ik wil zeker niet te snel gaan met haar. Hoe ik haar alles aan moet leren weet ik verder wel, dat is het probleem niet, maar ik vroeg me gewoon af wanneer ik hier het best mee kan beginnen.

Oakland1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 10:47

Nu nog niet in ieder geval kan mentaal zwaar zijn ik denk dat je daar nog een jaartje ofzo mee kan wachten?! eerst vertrouwen opbouwen in de B beginnen en dan zie je het wel heeft ze echt zoveel aanleg als jij denkt? dan kan je dit leren i zou wachten tot 4jr

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 10:51

lekker rustig aan doen met jonge pony. Als het echt lekker gaat, voorzichtig in de B starten en van daar uit de oefeningen voor de L aanleren. Alles op zijn tijd. Dan weet je zeker dat je haar niet overbelast!

Obsessed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 11:03

Dat dacht ik ook al. Ik heb zelf liever een pony die alles tot in de puntjes perfect kan, en dat ja van daaruit verder gaat leren. Niet dat je denkt van ach, ze loopt wel aardig dus laat ik maar gaan wijken en al. Die fout heb ik iemand eerder zien maken en dat wil ik Goldy niet aandoen

Sily

Re: Hoe een driejarige pony opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 10:33

Ik zou pas verder gaan als ze een echt nette B proef kan rijden, iig thuis.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:41

Obsessed schreef:
Dat dacht ik ook al.
Ik heb zelf liever een pony die alles tot in de puntjes perfect kan
, en dat ja van daaruit verder gaat leren. Niet dat je denkt van ach, ze loopt wel aardig dus laat ik maar gaan wijken en al. Die fout heb ik iemand eerder zien maken en dat wil ik Goldy niet aandoen

Als jij een pony wilt die alles al tot in de puntjes kent had je geen 3 jarige pony moeten kopen die neem ik aan net onder het zadel is.
Dan had je er 1 moeten nemen die al wat ouder is en bv z is geweest.
Je kunt een pony niet op eens over donederen met allerlei oeveningen die ze moeten doen.
Daar bij kan het lichaam ook nog niet alles aan.

Dit is mijn mening.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:46

ik denk dat het beste goede begeleiding je daarmee kan helpen, het namelijk per paard verschillend hoe snel of langzaam je gaat

Obsessed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 19:39

@ nano, hier bedoelde ik mee dat ze dit voordat ik L-oefeningen aan ga leren, ze de hele basis tot in de puntjes kent

angelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:52

Goede begeleiding is denk ik het voornaamste. Maar verder zou ik rustig de basis bevestigen, en een klein pasje wijken (gewoon gehoorzaamheid voor je been) kan denk ik gerust wel als die basis nog beter bevestigd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:52

Obsessed schreef:
@ nano, hier bedoelde ik mee dat ze dit voordat ik L-oefeningen aan ga leren, ze de hele
basis
tot in de puntjes kent

Owe zo, ik dacht al dat je van alles wilde

Wijken kan best, maar dan moet wel de basis er goed in zitten en natuurlijk onder goede begelijding.

Murkje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:05

heey

gewoon rustig opbouwen...pas als ze de basis goed kent pas verder gaan met wijken en acheruit lopen.
en als je iets nieuws aanleerd aan je paard moet
je het op de juiste manier doen anders wil het nooit..
en als je denkt dat het je zelf niet lukt..dan
gewoon hulp erbij roepen van iemand die er wel ervaring mee heeft.

groetjes

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:43

Gewoon rustig opbouwen. Veel afwisseling. En een 3-jarige rijd je 3 dagen p/w een 4- jarige 4 dagen etc. Gewoon rechtuit op twee teugels. Duurt minimaal een half jaar (dus zo de winter door) Daarna weer een maand of 4 lekker op de wei en dan in het najaar weer oppakken en dan kun je wat meer gaan doen.