Paard dat heel erg heet is met gallop. OEI!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irene2510

Paard dat heel erg heet is met gallop. OEI!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 22:38

Hoi hoi,

Ik heb een erg heet paard. Het is een kruising tussen een KWPN en een Fries. Nu heb ik begrepen dat Friezen een moeilijke galop hebben, en met rijden anders behandelt moeten worden. (volgens boeken en kenners?) De draf gaat nog wel, alhoewel hij daar ook heet in is. Mijn enige probleem is een beetje de galop. Ik heb er bijna 2 jaar over moeten doen om hem in de linker galop aan te kunnen zetten, een ramp was het! Technisch is zijn linkergalop beter dan de rechtergalop, maar in de rechtergalop is hij rustiger, jaaaaahhaaaa! Als ik hem zijn sprong wil laten maken gaat hij veel en veel te hard. Probeer ik hem bij me te houden, dan gaat hij hupsen en word ik omhoog gelanceerd . Wanneer ik op een volte ga wordt het wel beter, maar dan wordt hij erg boos en zodra ik eraf ga gaat hij weer net zo hard door. Ik vind dit een erg moeilijk punt. Ook heeft hij er een handje van om net te doen alsof ik er niet ben in de galop . Wie heeft er tips voor mij?

KisSs_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 08:43

Ik heb ook een paard gereden dat erg fel was in de galop
Wat bij mij helpt is gewoon de hele tijd voltes blijven rijden in de galop
Gewoon een tijd alleen maar op de volte galopperen
Daarna probeer je langzaam weer van de volte af te komen en als hij weer zo snel gaat ga je weer de volte op
Succes

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 10:06

idd voltes, je galoppeert aan en bij iedere letter rij je een volte, desnoods van maar 15 meter. Dan moet ie wel opletten en met zijn gedachten bij jou blijven. Pas wanneer hij wat rustiger wordt, ga je om de letter een volte galopperen! probeer hem niet teveel tegen te houden, want dan wil hij alleen maar harder om onder je hand uit te komen. Voorzichtig begrenzen aan de buitenkant en wel je binnenkuit eraan houden.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 11:17

Ja veel voltes rijden. je kan ook doen als je voelt dat hij er weer vandoor wil gaan hem meteen naar de draf doen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:55

ik ben het met iedereen eens, houd hem tijdens de galop goed bezig, en een volte kan helpen de snelheid af te remmen. Daarnaast kan je ook iedere keer wanneer hij snel galopeerd, terug naar een rustige draf/stap, en vervolgens weer aanspringen. Beter een klein stukje rustig, dan een flink eind snel!

Silvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 14:49

Weet je zeker dat er geen medisch probleem is?
Hoe is zijn galop aan de longe? Gaat hij er dan ook zo vandoor? Heb je wel eens aan loswerken gedacht? Probeer eerst eens of je de galop van je paard onder controle kunt krijgen als je er niet op zit. Dan heel rustig (weer) beginnen zoals hier boven staat. Veel voltes.

Irene2510

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 19:38

Silvia schreef:
Weet je zeker dat er geen medisch probleem is?
Hoe is zijn galop aan de longe? Gaat hij er dan ook zo vandoor? Heb je wel eens aan loswerken gedacht? Probeer eerst eens of je de galop van je paard onder controle kunt krijgen als je er niet op zit. Dan heel rustig (weer) beginnen zoals hier boven staat. Veel voltes.

Ik wou dat ik hem kon longeren! haha. Dit is tot nu toe onmogelijk. Zodra ik in de paddock kom om te longeren gaat hij er vandoor, hij kent het longeren namelijk ook niet. Ik wil graag met iemand hem dit leren, maar hij is hier nog een beetje te onberekenbaar voor. Het is gewoon een erg vrolijk paard dat graag hard gaat. }>

joycje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:02

Als ik je verhaal hoor zou ik beginnen met zorgen dat je 'm op de grond de baas kan.. En daar bedoel ik dus het longeren mee. Het is niet handig als je paard je alle hoeken van de bak doorslingerd.. Zorg dat hij op jou wacht als je in de paddock staat... En laat 'm maar sjouwen.. als jij maar bepaald wanneer hij sjouwt als hij wil galoperen.. is goed maar laat 'm dan net zo lang galoperen tot het net niet meer leuk voor hem is... en dan ga je met hem aan het werk en zorg je dat hij wél doet wat jij wil.. En dan belonen....

Onder het zadel galoperen. Als je zeker weet dat er geen medisch probleem is dan maak ophoudingen. Zorg dat hij van achter onder je schuift.. En weer naar voren rijdt. Steeds die ophouding en tempowisseling en weer naar voren. Als je dit volhoudt gaat hij vanzelf naar je luisteren... Een volte galoperen kan ook maar de kans is groot dat wanneer hij het niet red die volte met een noodvaart te maken dat hij uit de bocht vliegt dus pas daar mee op.

Good luck.

Groetje

kaatje123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:24

Ik ben het met Joycje eens, Een paard moet leren op zijn eigen benen te lopen en dat kan hij goed leren aan de longeerlijn. Je zegt dat het paard te onberekenbaar is voor het longeren, daar kan ik me niet in vinden. Ga je dan pas een paard longeren als je hem onder controle hebt?? Maar ik zou zo'n paard idd regelmatig aan de longeerlijn nemen om hem te leren paloperen. Met rijden is het denk ik een goed idee om veel voltes te rijden, maar pas wel op dat je niet constant op de volte blijft. Je paard moet niet denken dat hij alleen op de volte hoeft te paloperen, dan kun je straks geen rechte lijn meer rijden in de galop. Probeer dan daar waar mogelijk een rechte lijn te maken en hem op de volte niet te veel in stelling te nemen. Ik las ook ergens dat je het paard terug moet nemen als je voelt dat hij er van door wil gaan, ben ik het niet mee eens. Als jouw paard geen medisch probleem heeft, maakt hij er al een spelletje van en als je hem elke keer terug gaat nemen ben ik bang dat het spelletje alleen maar leuker wordt. overgangen lijken me idd heel goed om te doen, hou hem bezig en geef hem niet te veel tijd om dingetjes te gaan bedenken.
succes

Irene2510

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 13:09

Bedankt kaatje123 en joycje.
Ik ga deze week nog beginnen met het longeren, kijken of dat gaat lukken! Ik zal mijn ski-latten erbij pakken, want in het begin zal het vooral zandskiën worden! haha

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:19

Hoi,

ik denk dat je al genoeg rijtechnische adviezen hebt gekregen. Maar wat krijgt je paard eigenlijk te eten? Wat voor en hoeveel krachtvoer? Het kan zijn dat je paard te energierijk voer krijgt.

En nog een tip voor het longeren: Ik gebruik het wel eens bij hele jolige frisse paarden om ze net even iets meer onder controle te kunnen houden bij het longeren. De longeerlijn door de binnenste bitring heen halen, achter de oren langs en terug naar beneden vast maken aan de buitenste bitring. Als je paard dan gaat hangen krijgt hij extra druk achter zijn oren. Dit wil soms ook wel eens werken.

Irene2510

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 19:16

Delphi schreef:
Hoi,

ik denk dat je al genoeg rijtechnische adviezen hebt gekregen. Maar wat krijgt je paard eigenlijk te eten? Wat voor en hoeveel krachtvoer? Het kan zijn dat je paard te energierijk voer krijgt.

En nog een tip voor het longeren: Ik gebruik het wel eens bij hele jolige frisse paarden om ze net even iets meer onder controle te kunnen houden bij het longeren. De longeerlijn door de binnenste bitring heen halen, achter de oren langs en terug naar beneden vast maken aan de buitenste bitring. Als je paard dan gaat hangen krijgt hij extra druk achter zijn oren. Dit wil soms ook wel eens werken.

Mijn paard krijgt 2x per dag een half schepeltje bix. Natuurlijk is het ook nog eens zo dat ik er ook rekening mee moet houden dat het weer winter wordt, dus dat hij ook weer frisser wordt. Maar ik ga kijken of ik wat met de longeertips kan.

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:13

zorg eerst dat je een rustige draf heb voor je gaat galopere. en voltes blijven rijden begin op een grote volte en dan stteds kleiner totdat ze bijna in draf valt en haar dan belonen, en dan de volte weer groter maken gaat ze weer hrdt maak je de volte weer kleiner

Bounce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 21:03

idd veel voltes rijden, word hij erg sterk, zet je hem per direct stil en laat je hem achterwaarts lopen veel succes

shettilover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 11:09

hoi gewoon eerst volters laten rijden en als die rustig is de volten voorzichtig open en mijn pony is ook zzo wat jij met jou pony heb

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 11:45

Heb je hem al gelongeerd en hoe ging het?

Irene2510

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 20:40

Kris25 schreef:
Heb je hem al gelongeerd en hoe ging het?

Nog niet, ik wilde nog een aantal dingen met hem trainen, en onze paddock is op dit moment 1 grote kledderzooi! Haha, heel erg, zelfs onze binnenbakken zijn volgelopen met water! Maar als ik heb gelongeerd kom ik het even melden hoor!